Hjälp med utskrift

Allt som rör 3D-skrivare.
Hultbergs
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 juni 2021, 17:14:02
Ort: Järpås

Hjälp med utskrift

Inlägg av Hultbergs »

Hej!

Är ny här, och helt ny med att skriva ut med en 3d skrivare. Jag har lite problem med att få till utskrifterna. Se bilder. Har en Ender 3 som för övrigt fungerar bra. Hade gärna sökt efter lösningen, men vet inte riktigt vad jag ska söka på :(
Iaf. kör med pla och 60 grader på bedden och 210 på munstycket.. Någon som har ett tips till en nybörjare? Har skrivit ut fler detaljer, men resultatet är desamma på sina ställen..
1_LI.jpg
2_LI.jpg

Mvh Hultberg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av grym »

saker som hänger i luften, blir så

man kan ha stöd, eller i annat fall skriva ut så man inte får häng i luften
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29902
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av MadModder »

Tycker det ser ovanligt bra ut för att ha skrivit rakt ut i tomma luften där under armarna.
salle
Sprit Sponsor
Inlägg: 851
Blev medlem: 28 oktober 2004, 09:41:45
Ort: Växjö

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av salle »

Vad händer om du lägger gubben på rygg och använder support när du slicar, eller bara lägger till support när han står som du skriver ut nu ?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av GeekJoan »

Umm, du behöver support. Det går åt lite mer filament, och är lite pill efter att plocka bort och fixa lite där det suttit fast.
space2.jpg
Efter man plockat bort det:
space3.jpg
Men om jag vet att prylen ska stå i "hyllan" med framsidan fram och jag inte vill ha massa artefakter från supporten så lägger jag prylarna på rygg.
hell1.jpg
Efter lite post så är resultatet bra.
hell2.jpg
Att lägga saker ner fixar också så man slipper se lagren så tydligt.
En annan sak som jag tycker hjälpt mycket är att skippa Cura och köra prusaslicer https://www.prusa3d.com/prusaslicer/ Busenkel att sätta upp och gör jobbet så mycket bättre.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Hultbergs
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 juni 2021, 17:14:02
Ort: Järpås

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av Hultbergs »

Tack för svaren :) ska prova prusa och se om det blir bättre 😊 håller på att lära mig, och det är väldigt roligt 😊 men det är mkt att lära sig :) hur lägger man in support?
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av danei »

Borde i te supporten gå att göra klart mer materialeffektivt?
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av GeekJoan »

Alla slicers har inbyggd support. Det är bara slå på det. En del kan man välja hur den ska "funka" och andra är mer av eller på. Finns andra program som också fixar support om man vill hålla på att sätta ut den själv.
Hittade en video som visar två alternativ. Antingen direkt i slicern eller så använder han Meshmixer som är ett gratisprogram. Personligen så har den inbyggda supporten som finns i alla slicers funkat utan problem.


Prusaslicer har också så man kan välja vart man vill att supporten ska hamna.
Hultbergs
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 juni 2021, 17:14:02
Ort: Järpås

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av Hultbergs »

Nu har jag ett nytt problem! Skrivaren har fungerat perfekt fram till nu. Har ändrat från 0.2 till 0.3 i tjocklek. Och resultatet är detta! Är det dom 0.1 som gör sådan skillnad? Eller har jag råkat ändra något annat också?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Bushido
Inlägg: 7
Blev medlem: 26 januari 2012, 04:35:07

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av Bushido »

Ser ut som att du skriver i luften, är det munstycket du har bytt eller menar du att du justerat lagerhöjden? Byter du munstycke måste du oftast justera z-offset också så att munstycket hamnar på rätt höjd ifrån skrivarytan. Har du manuell bed-levelling eller någon automatisk variant typ BL-Touch?
Hultbergs
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 juni 2021, 17:14:02
Ort: Järpås

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av Hultbergs »

Jag har justerat lagerhöjden för att få till en lite snabbare utskrift. Första hjulet blev perfekt. Har BL-Touch. Och den funger som den ska. Det konstiga är att dom första lagren blir bra..
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10642
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av GeekJoan »

Kan inte säga exakt vad som inte funkar för dig.
Men personligen så ändrar inte jag på lagertjockleken för det är som att börja om från början. Jag har inte kunnat ta en inställning på tex 0.16 och sen bara ändra till 0.08 eller 0.20 utan att ändra på alla andra inställningar.
Har du olika profiler som du ändrar mellan eller ändrar du värdet i en och samma?

0.3 känns som det är rätt högt om du nu har 0.4 nozzel. Då måste du putta på rejält med plast och då ska värmaren hinna med att smälta den. Tror aldrig jag gått över 0.16. Vid 0.3 så ska det puttas ut dubbelt så mycket plast.

Ah, då kan det vara så... (Tänker medans jag skriver) Du säger att första lagren funkar, sen skiter det sig. Normalt så är inte kylfläkten på dom första lagren för att det ska fästa bättre. Med andra ord så orkar inte värmeelementet med när kylaren går igång. Då får du dra ner på hastigheten eventuellt höja tempen lite. Ta något mindre och experimentera med inställningarna. -> SPARA som en egen profil!
Hultbergs
Inlägg: 5
Blev medlem: 20 juni 2021, 17:14:02
Ort: Järpås

Re: Hjälp med utskrift

Inlägg av Hultbergs »

Du har nog rätt. Den orkar nog inte med. Kom på att jag höjde hastigheten också till 70mm så det var nog det som gjorde att det blev skrot. Dom första lagren så körde den ju på lägre hastighet, därför såg det ok ut där. Man ska kanske inte lita blint på Youtube :D

Körde om på stand 0.2 och 50mm hastighet. Då blev det bra igen.. Bara att vänta i 2 dygn tills utskriften blir klar..

Men man lär sig något varje gång :) och det är väl av misstagen man lär sig mest :D
Skriv svar