Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & praktiskt

Allt som rör 3D-skrivare.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Jo det är absolut en av de fördelar jag ser med Prusa men vet inte om jag känner att det är värt nära dubbla priset, möjligtvis men samtidigt är det mycket pengar att lägga på en ny hobby och det är främst där skon klämmer så att säga, vill inte vara en idiot! :P

Försökt sammanställa någon slags jämförelsetabell med det som är viktigt för mig och se om det finns något logiskt val men i och med att det är svårt att sätta siffror eller annan data på sådant som hur mycket problem man kommer ha så blir det ändå missvisande... Och det var väl egentligen det som jag kom fram till mer min tabell.

Skulle egentligen ha bestämt mig och gett ett svar förra veckan men verkligen inte lyckats bestämma mig men det står väl främst mellan någon ~5k kronor Flashforge modell eller Creality Ender3.

Finns det någon här som har en Flashforge? Creator Pro var den min sambo kom fram till skulle vara bäst för mig när hon kollar runt och pratat lite med folk men den låg lite över vad vi kommit fram till anses som rimlig budget för en första 3d skrivare men hon verkar vilja sträcka sig dit om det är den som skulle passa bäst men att fortsätta sträcka på budgeten till att täcka en i3 MK3S Prusa blir dessvärre lite dyrare än åtminstone har är bekväm med även om hon först hade tänkt en budget däromkring om än gärna mindre.

Herregud så svårt det är att bestämma sig.
När det dessutom gäller andras pengar så blir det ännu jobbigare.
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

Om du väljer mellan dessa 2 skrivare så har du ju Ender 5 också som är en mer jämn motståndare till Flash Forgen :)
Inte för att det blir lättare att välja kanske? :lol:

FlashForge är en med "komplett" skrivare än vad Creality är. Den är helt färdigmonterad och antagligen mer "testad" i produktionen.

Edit:

FlashForge Creator Pro är ju mycket mer kompetent än de som jag visar. Den har ju bland annat dubbla extruders... bara det är ju värt en hel del tycker jag.
men det beror ju lite på vad du är ute efter att printa...
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Insåg precis jag tydligen missat ett gäng svar på sida två av någon anledning. Så ursäkta att jag aldrig svarade på exempelvis erbjudandet om att köpa dina Ender3 DeVille. Bor i Stockholm förövrigt och om jag skulle gå åt Ender3-hållet igen är det absolut möjligt att jag skulle kunna vara intresserad men egentligen av en men förstår att du med hyllan gärna säljer parvis.

Jag funderar dock nu på om jag inte bara ska bestämma mig för Adventure 3 från flashforge men någonting säger mig den kanske är lite begränsad i byggvolym, försökt jämföra den mot Creator Pro men de verkar i övrigt ganska lika förutom att mer olika typer av material är tillgängliga på Creator Pro och den har större byggvolym. Osäker på om dessa saker är värda runt 3 500 kr mer.

Kommer troligen inte alla testa på så lyxigt material men byggvolymen skulle såklart kunna begränsa mig. Riktigt svårt det här.... tycker ändå att 3d skrivare verkar vara svårt att hitta information om, som att det finns ett mycket begränsat urval av personer som recenserar skrivare och så verkar det skilja sig endel vilka skrivare som är populära mellan USA och Europa vilket gör att man sällan känner igen allt för många av de skrivare som omnämns i vissa recensioner eller "top 5.. Just top 5 eller top 19 sidorna påminner mig mest om någon slags clickbait sida, mycket reklam etc.. Och även där mycket skrivare som inte är så enkla att köpa i Europa.

Funderar också på om inte Creator Pro snart kommer att få en uppdatering? Verkar som att Flashforge har många skrivare med olika typer av nätverksanslutningar men tydligen inte denna och det är klart man hellre väntar på en uppdatering om det väldigt snart ska komma en men nu är jag ju tyvärr lite pressad att bestämma mig snarast möjligt men inte är jag speciellt säker på något...
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Gimbal »

Vad är det för stora saker du tänker dig att skriva ut? :humm:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33667
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Glenn »

Ja, lite så tänkter jag med, jag kan bara komma på en enda gång då min i3's byggyta har varit en begränsning för mej, det var när jag tänkte cadda och skriva ut ett case till en spectravideoexpansion, då saknades det några centimeter på längden (eller bredden om man nu hade roterat objektet..).
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Jag vet inte vad för stora grejer jag koner skriva ut egentligen men jag pysslar endel med musik och har endel idéer där även om jag inte kommer på något rakt av såhär, går det limma och det håller bra är det såklart inte några problem men när det gäller tillbehör till väldigt dyra grejer så är man såklart orolig att det ska pajja och någonting går sönder.

Kommer som sagt inte skriva ut en endaste prydnadssak som många verkar göra i videos på Youtube, där har jag inget intresse alls utan det är bara att försöka lösa mindre problem och förbättra som är min tanke med 3d-skrivaren. Även om det kommer bli kul så är det främst nyttoaspekten som exalterad mig mest.

Det här börjar bli löjligt, jag velar något otroligt. Går ner till en lägre prisnivå. Börjar sedan sakta men säkert jämföra mig uppåt, tillbaka på ruta ett.. Börjar om och upprepar... Hur ska jag kunna ta ett beslut?
Jag är två veckor försenad med beslutet nu..
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

Problemet med ditt beslut är att du vill hitta den optimala skrivaren trots att du inte vet om du kommer använda den......
Dom här skrivarna går att sälja begagnade så om du märker att det var "din grej" så köp det du vet att du vill ha då, inte nu. Köp något billigt som fungerar nu....
Jag slår gärna ett slag för Ender3 som sagt... 2200:-
Eller så går du till Clas Olsson och köper en FlashForge finder för 3500:-. Den går att printa med rakt ur från lådan! du är igång på 10 minuter och den ger tydligen skitfina utskrifter direkt. Ingen montering alls, som en Ender3, utan allt funkar direkt. Eftersom du har så svårt att välja så tror jag verkligen inte du ska köpa något dyrare, för du vet inte VAD du vill ha innan du har börjat printa....
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Bossen du har så rätt så. Findern skulle säkert duga bra åt mig ett bra tag, det är nog bäst att kolla omkring de priserna. Får väl singla slant när jag har två jag velar mellan.

Mycket handlar om att sambon väldigt gärna vill att skrivaren ska bli den bästa presenten någonsin och då vill man ju försöka hjälpa till med att det ska bli så...

Ska försöka lyssna på vad du säger och göra så.

Skönt mer färdigmonterad men lite kan jag såklart skriva utan problem, bara jag slipper oroa mig för att någonting inte blev rätt och vela om ifall utskrifterna blir lustiga pga att någonting blivit fel vid montering eller ej.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett riktig bra och stödjande inlägg av bosen.
Det är så det skall vara här.
Så TS, ta nu och kör, ändra riktning är lättare när det går framåt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av swesysmgr »

Sry skrev:Bossen du har så rätt så. Findern skulle säkert duga bra åt mig ett bra tag, det är nog bäst att kolla omkring de priserna. Får väl singla slant när jag har två jag velar mellan.

Mycket handlar om att sambon väldigt gärna vill att skrivaren ska bli den bästa presenten någonsin och då vill man ju försöka hjälpa till med att det ska bli så...

Ska försöka lyssna på vad du säger och göra så.

Skönt mer färdigmonterad men lite kan jag såklart skriva utan problem, bara jag slipper oroa mig för att någonting inte blev rätt och vela om ifall utskrifterna blir lustiga pga att någonting blivit fel vid montering eller ej.
Tänk på helheten, 3D-cad för att rita det du vill skriva ut - slicer för att göra modellerna utskrivbara - skrivare. Kanske är det en bättre investering att köpa eller hyra vettiga program tillsammans med billigare hårdvara?
Användarvisningsbild
Bosen
Inlägg: 1753
Blev medlem: 18 juli 2005, 10:56:31
Ort: Karl Gustav, Varberg
Kontakt:

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Bosen »

3d-Cad: Jag rekommenderar Fusion360. Gratis och finns mängder med info på youtube.
Slicern: Flashforge har en egen slicer som ingår. Har inte hört något negativt med det och det funkar rakt från lådan... bara att köra på, men vill man ha en annan slicer så kan man välja det i efterhand, men som sagt FlashPrint Slicer är helt förinställd och klar för en finder, redan från start!

Det finns flera här på elektronikforumet som kör FlashForge Finder och är otroligt nöjda. GeekJoan har två stycken tror jag:
https://elektronikforumet.com/forum/sea ... t=S%C3%B6k
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Jag var egentligen väldigt bestämd på Flashforge Adventure 3 men inser att jag kanske begår ett grovt misstag i att välja den över Flashforge Finder?

Ser inte riktigt att den har några fördelar över den förutom en extra cm byggyta åt alla håll.

Eller vad säger ni?

Tycker dessutom att jag verkar hitta olika information på exempelvis Prisjakts egenskaps-jämförelsesida gentemot andra sidor.

Men Adventure 3 har vad jag förstår en uppvärmd byggplatta.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Det är ju lite uppenbart Adventure 3 har andra fördelar mer än den uppvärmda plattan, 5 dB tystare exempelvis och det är någonting som jag ändå uppskattar skapligt.

Det finns säkert mer, blir nog lurad av prisjakts jämförelse-vy.
E0BD3AC9-F0E7-4FE6-A7DB-7AB41AC83F3D.png
Det verkar ju som att Finder (till höger, Adventure 3 till vänster) är bättre på allt i jämförelsen men det är verkligen inte alla egenskaper 3D-skrivare har. Kanske tillochmed vissa saker är felaktiga?


Är det någon som hade både Flashforge Finder och Adventure 3 eller någon som valt mellan dessa och valt den ena och man tänka sig dela med sig av vad som övertygade er?

Jag vet jag bara borde välja och komma igång men jag förmodar ni vet hur svårt det oftast är när det gäller någonting nytt man inte hållit på med. I detta fall är ju mjukvaran densamma dessutom.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Sry
Inlägg: 58
Blev medlem: 18 augusti 2019, 16:31:39

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av Sry »

Ber om ursäkt för att jag är så pass jobbig angående valet.

Och såklart man vill hitta den optimala skrivaren men det gav jag nog upp för någon månad sedan, hehe.

Däremot vill jag ju att så många kriterier som möjligt blir uppfyllda.

Skulle slagit till på en Finder om jag inte oroase mig för att jag egentligen borde valt en skrivare med större byggyta och med uppvärmd byggplatta utefter vad jag just nu vet är skillnaderna, misstänker dock det är mer än vad jag förstått.

Förstår inte riktigt varför Adventure 3 skulle vara sämre men enligt datan jag sett så verkar det faktiskt bara så fast en cm större byggyta åt alla håll samt uppvärmd byggplatta.

Nu har dock sambon börjat prata om att jag bara borde välja Flashforge Creator Pro eftersom den motsvarade minns första krav jag gav henne och hon verkar ganska pushig åt det hållet så vet inte om hon kanske redan slagit till på en.
Enda nackdelen med Flashforge Creator Pro som jag ser är väl att en saknar internet förbindelse men läst det ska gå att lägga till men också läst lite om att det uppstått vissa pricken på senare år angående just åtminstone en av dessa lösningar.
Vet jag är jobbig och kanske inte riktigt följer råden här men det är tufft som tusan att faktiskt välja. Det är ändå tanken att det ska vara en speciell present som jag blir nöjd med och har kvar ett par år.

Finns det någon här som har lust att berätta lite om vad ni tänker kring att välja Creator Pro framför exempelvis Finder eller Adventure 3 förutom uppvärmda byggplatta och att man för ytterligare 7-8 cm byggyta?
... Och är det en bra idé att välja Creator Pro 2016 eller den andra versionen, isåfall varför?

Angående Ender 3 och 5, vad skulle göra dessa till att bättre val än Creator Pro?
Tycker Ender 3 verkar fantastiskt prisvärd men lite smått oroad över att bygga ihop den men känner det kanske ändå borde gå bra om ja nu inte överskattar mig själv.


Och så återigen... (Tillbaka på ruta 1..) om jag skulle skjuta till pengarna för en Prusa i3 MK3. Vad skulle fördelarna vara? Jag tror inte det blir så då det helt enkelt känns fel med 10 000 kr för en ny hobby (även om jag som sagt enbart kommer använda skrivaren till mina egna små uppfinningar och lösningar, vilka säkerligen kräver en viss precision men jag tycker nästan alla ovanstående skrivare borde duga för detta men vissa har ju små bekvämligheter som kan göra livet enklare och bekvämare. Exempelvis att de är tystare än andra.

Som sagt ledsen jag återkommer och yrar runt i cirklar, fyller nu i veckan så det kommer troligen bli en försenad present oavsett (om nu sambon inte köpt skrivaren men jag tror ändå inte det men finns ju en risk, har sagt åt henne att jag kommer bli glad för allt men bara har så svårt att välja när allt är bra) men jag ska försöka bestämma mig nu under närmsta 20 timmar, hoppas någon kan tänka sig hjälpa till! Känner tyvärr ingen annan som sysslar med 3d-printing.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Skrivare för en nybörjare som vil printa seriöst & prakt

Inlägg av taimanov »

Sry: jag tror att du kanske lider av lite beslutsångest. :lol:
Jag vet hur det är, man kan inte få tillräckligt med fakta för att kunna ta ett beslut, och skulle det mot förmodan vara tillräckligt med fakta så är det två val som väger lika men med olika fördelar, så det hjälper ändå inte.

Om det är så du känner tycker jag du ska läsa "omgiven av idioter" som åtminstone har gett mig lite självinsikt hur jag fungerar och även min omgivning.
Det har hjälpt mig litegrann att ta snabbare beslut, tidigare så har det runnit ut i sanden eller dröjt 4 år!
:roll:
Skriv svar