C++ för C-programmerare

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

C++ för C-programmerare

Inlägg av Klas-Kenny »

Har knackat C i närmare tio år nu, och känner att jag kan det ganska så "flytande".
Skulle vilja lära mig C++ också.

Frågan är bara hur...
Grundläggande böcker i C++ misstänker jag i princip alltid också innehåller alla grunder, typ hur en if-sats fungerar osv. Då är det stor risk att jag antingen tappar intresset, eller hoppar över mer än jag borde och missar nyttig info.

Har hittat en bok som heter just "C++ for C programmers" av Ira Pohl, men den verkar inte helt enkel att köpa i Sverige. Dessutom ganska gammal så jag misstänker att det kan finnas något modernare.

Någon som har några tips?
Går gärna vara riktat mot embedded, men inget krav. Kan också få vara riktad mot Qt, men inget annat grafikbibliotek då det inte är relevant för min del.

Bok, kurs (kan eventuellt få jobbet att betala om ej gratis), tutorial eller annat.
Helst inte videotutorial, har aldrig gillat det för programmering.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av AndLi »

Vad ska du använda c++ till? Platform?

Är det inte egentligen Objektorientering som skulle vara det nya tänket du behöver en knuff i rätt riktning med? Hitta något bra projekt och börja koda! Jag tror det är bästa sättet..

Jag kommer lite från andra hållet, en polare tvinga in mig på Borland C++ när jag fick min första pc -92.. lärde mig via en tjock bok kan den hetat vägen till c++? Men har sen över åren blivit mest ren c till embedded uc och linux...

Det objektorienterade som blir blir i c# för windows...
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av Klas-Kenny »

Precis just nu behöver jag komma igång lite med Qt.
Men i övrigt är det intressant med bare-bones embedded, och under embedded Linux.

Oop har jag egentligen hyfsad koll på, läste en kurs i Java för några år sen och har även skrivit en del C# sen dess. Så är väl mest syntaxen jag behöver få kläm på...
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av 4kTRB »

Den här boken är inte så dum, den passar nog bra om man redan har mycket c i bagaget, jag har den inte själv men lånade den ett tag.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av sodjan »

Vilken? Ser bara en Amazon logga. De kanske stoppar hot-linking?

https://www.amazon.co.uk/dp/0321992784/ ... 0321992784
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av AndLi »

Bjarne Stroustrup
Programming: Principles and Practice Using C++

Ser jag en bild av i 4kTRB inlägg....
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av sodjan »

Ja, jag ser en bild, men sannolikt inte den bild som det är tänkt att jag ska se...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av AndLi »

Funkar fint här på mobilen...
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av hummel »

sodjan skrev: 16 augusti 2020, 14:32:41 Vilken? Ser bara en Amazon logga. De kanske stoppar hot-linking?

https://www.amazon.co.uk/dp/0321992784/ ... 0321992784
Fungerar både på dator och mobil i Safari.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av Klas-Kenny »

4kTRB skrev: 16 augusti 2020, 14:29:23 Den här boken är inte så dum, den passar nog bra om man redan har mycket c i bagaget, jag har den inte själv men lånade den ett tag.

Tack för tipset.
Just den boken stod specifikt att den var lämplig för totala nybörjare, låter alltså inte riktigt som det jag söker.
Men hittade då denna av samma författare:
https://www.adlibris.com/se/bok/a-tour- ... 0134997834

Där beskrivningen innehåller följande:
If, however, you are a C or C++ programmer wanting greater familiarity with the current C++ language, or a programmer versed in another language wishing to gain an accurate picture of the nature and benefits of modern C++, you can't find a shorter or simpler introduction than this tour provides.
Låter ju ganska mycket som jag. :)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av AndLi »

Författaren råkar ju också vara skaparen av c++...
Användarvisningsbild
hawkan
Inlägg: 2586
Blev medlem: 14 augusti 2011, 10:27:40

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av hawkan »

Vill ändå slå ett slag för den förra boken. Den är såpass detaljerad att den kan användas som referens. Vilket inte den översiktliga boken är lämpad för om man läser beskrivningen.
Jag har en tidig utgåva från början av 90-talet och jag tycker man kan hoppa över de första 20 sidorna. Sedan kör det igång med klasser och standardbibliotek och sånt. Har man tänkt att använda boken som praktisk hjälp när man skriver kod så är denna rätt val.
madmange
Inlägg: 23
Blev medlem: 8 maj 2011, 23:41:45

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av madmange »

Två saker, hur gillar du att lära,, och vad är målet? Mött 20-30 personer under min karriär och alla har olika sätt o ta till sig och vara nöjd med innehållet. Två frågor och målet kommer närmare ;)
Frossa
Inlägg: 16
Blev medlem: 14 oktober 2011, 23:44:11

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av Frossa »

Lite sent på bollen kanske...
Men jag har hört mycket gott om https://www.adlibris.com/se/bok/effecti ... 3oEALw_wcB

Det låter mest som att du vill få koll på c++ standard library, syntaxen är ju relativt lik c. Även om det såklart tillkommit en del saker, lambdas, templates osv.
Annars är mitt råd också, börja koda något litet projekt, kanske ett i Linux där du kan använda dig av diverse open-source bibliotek för att få med lite exempel.

Viktigt för utveckling i normal modern c++ är att bemästra referenssidan för standard libbet(https://en.cppreference.com/w/). Jag vet inte hur mycket liknande dokumentation du läst tidigare, men det är nyttigt att komma över tröskeln och börja hitta på rätt sätt.
Ang. Qt så är det också en rätt bra start, de har en helt OK dokumentation också men lite "special" features i deras signals/slots hantering och generering av kod som inte ingår i standard c++
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: C++ för C-programmerare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Grejen är ju att gå tillbaka till något som du redan har gjort i C Ta aett aktuellt projekt och se vad som kan skapas i C++
Jag har, för väldigt många år sedan gått en kurs och träffat Bjarne som körde någon kurs om året i Danmark.
Man kör det man kan och revidera biblioteket någon gång om året.
Alla program bör ha ett "Bäst före datum"
Så kör på eller hur har det gått?
Skriv svar