rrdtool graph nan !Löst!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

rrdtool graph nan !Löst!

Inlägg av Oltronix »

Varför får jag nan hela tiden som värde?
Situation: jag har en RPI som inte var nätansluten och därmed inte får korekt tid. Den gick efter c:a 2 veckor. När den anslöts till nät och därmed fått rätt tid så blev det senaste värdet nan av min variabler. Några variabler fixade detta efter ett tag men inte alla. Mina roundrobin tider är 1, 3, 12, 24, 72timmar. Med variabler menar jag mätvärden som är lagrade i rrdtool databasen.
Senast redigerad av Oltronix 17 augusti 2020, 16:42:51, redigerad totalt 1 gång.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: rrdtool graph nan

Inlägg av tingo »

nan (egentlig NaN) betyr "not a number". Ut fra det klarer du kanskje og putte inn noen printf'er og finne ut hvorfor verdiene ikke er tall lengre?
Användarvisningsbild
Oltronix
Inlägg: 408
Blev medlem: 10 december 2011, 21:24:38
Ort: Nynäs

Re: rrdtool graph nan !Löst!

Inlägg av Oltronix »

När jag uppdadaterade databasen med 'rrdtool update' var ett värde tom sträng/tom float. Då vägrade databasen uppdatera trots att 5 av 6 värden var ok. Jag hade lagt in ett defaultvårde när inget värde finns och gjort ett skrivfel. (variabel-fel i shellscript)

Annat ämne men närliggande:
Om värde saknas bara någon minut eller så blir det ett fult jack i kurvorna om man har sådana. Hur hanterar ni att när en måtning/ ett värde saknas. Man skulle kunna ta tidigare värde som aktuellt värde. Min kod att tillståndslös men jag kan förståss spara ett värde eller två. Bäste vore om rrdtool har stöd för detta. Någon som vet? Dock skulle man förståss kunna läsa databasen för att få tidigare värde. Finns andra smartare ideer i forumet?

edit:
Hm Jag har 10-20 ds18b20 termometrar (villa). Tidigare körde jag alla utan stora eller oftna ändringar. Numera har ibland bland 3 tremometrar ibland 10 på olika ställen (lägenhet och båt). Jag borde scanna vilka termomtrar som är anslutna till 1-wire-nätet och mäta med bara dessa. Då slipper jag problemet att ge ej anslutna termometrar defaultvärden. Till detta kommer att jag bör hantera graf-sidor som har olika antal grafer. En knepigare problem i alla fall när det är c.a 30C i det rum jag sitter utan fläkt.
guckrum
Inlägg: 1669
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: rrdtool graph nan !Löst!

Inlägg av guckrum »

Om värde saknas bara någon minut eller så blir det ett fult jack i kurvorna om man har sådana. Hur hanterar ni att när en måtning/ ett värde saknas. Man skulle kunna ta tidigare värde som aktuellt värde. Min kod att tillståndslös men jag kan förståss spara ett värde eller två. Bäste vore om rrdtool har stöd för detta. Någon som vet? Dock skulle man förståss kunna läsa databasen för att få tidigare värde. Finns andra smartare ideer i forumet?
Det har skrivits många böcker om detta. Det finns liksom ingen lösning. Att ta senaste värdet är väl det enklaste man kan göra, och det är kanske bra nog i din applikation. Nästa steg kan vara medelvärdet av samplet före respektive efter. Nästa steg kanske är att skapa ett värde utifrån den bandbredd signalen har, osv osv osv.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26105
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: rrdtool graph nan !Löst!

Inlägg av Icecap »

Om det är typ rumstemperatur man mäter och att tiden mellan faktiska mätvärden inte är signifikant brukar jag att interpolera.
Jag loggar utomhustemperaturen konstant med intervall på 5 minuter men ibland skiter det sig med vissa mätvärden, det är något knas med EEPROM som jag pillar lite med då och då.

Saknas det då några mätvärden interpolerar jag ganska enkelt - förutsatt att det inte är för många som saknas. Jag tillåter upp till 3 mätvärden att interpoleras, är det fler saknas kurvan för just den del. Min behandling av data är dock historisk, alltså insamla först, behandla senare.

Skulle jag göra ett "live" system hade jag nog haft en trend för utvecklingen med ett medel av mätningarna ett relativt kort tag tillbaka.
Skriv svar