Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Maalobs »

Ja, herr Nutella har radikalt förändrat bolagskulturen, och det är inte bara snack heller utan det är substantiella förändringar som hade varit otänkbara under Ballmers regim.
Å andra sidan har han råd att göra eftergifter till open source också eftersom Microsoft mer och mer blir ett tjänstebolag med alla Azure-tjänsterna.

Det vore kul om Microsoft släppte källkoden till AmigaBasic också, såvida inte de rättigheterna är bundna till den gamla Commodore IPn, vem som nu äger det numera.
AmigaBasic är rolig för Microsoft fattade verkligen ingenting om pre-emptive multitasking på den tiden.

Jag gjorde en skoluppgift i första ring i GWBasic på en 286a som säkert hade MS-DOS 3.30, det var något trivialt med ljudvågor, triangel, sågtand, etc, som jag spelade upp på PC-speakern.
Det funkade ju bra och jag tänkte att det vore kul att testa hemma på Amigan också eftersom syntaxen såg ut att funka rakt av, båda var ju Microsoft-produkter.
BAS-filerna i GWBasic var inte textfiler utan något mellanformat, så jag fick printa från editorn och fånga det till fil minns jag.

Till slut fick jag hem filen på en 720KByte 3.5" diskett så jag kunde kopiera över det till Amigan.
Men när jag väl körde programmet där, wow...
Det som spelades upp som en perfekt ljudvåg i MS-DOS kom nu ut som ett hackande, som om det gick genom en tryckluftshammare, och dessutom spelades det en massa övertoner så det lät som en psykedelisk melodi som loopade. :shock:
En horribelt dålig implementation av Basictolk på plattformen.
Eller så det var det kanske ett medvetet fulhack Commodore fick, ett FU från Bill för hans förnedring förra gången. :D
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Glenn »

Ja, när microsoft började prata om opensource ov trodde jag inte ett ögonblick på det, men tja, saker har hänt.

Jag tror nog microsoft äger amigabasic, det var väl till och med så att commodore slutade skicka med det i OS.. 2.0 ? 2.1 ? bara för att man inte ville betala för det.

Det är ju dessutom uselt skrivet som sagt, det bryter mot en massa programmeringsregler och bland annat använder man höga bittar för att lagra saker tvärt emot RKRM, vilket gör att det inte går att köra alls på 68020 eller nyare..
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av AndLi »

Jag minns inte exakt vad programmet räknade ut, men precis samma kod gick i alla fall fortare på C64 än A500... :) Tänk om man kunde kommit ihåg vad räknat på. Det måste varit något relativt trivialt tror jag efter som jag var typ 13-14...
Eller var det månne textscrollning till konsol eller något som fick a500 att upplevas långsammare?
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Maalobs »

Ja, i Amiga Workbench 2 hade man övergett Microsofts Basic och skickade med IBMs REXX istället och Commodore kanske implementerade den själv i det som blev ARexx, för den blev väldigt bra integrerad i OSet, lite som PowerShell i Windows idag.
Men det gick att köra AmigaBasic fortfarande om man kopierade tolken från Workbench 1.3.

Är det någon på forumet som har skrivit snurror i GW-Basic som en del av lösningar till kunder?

Jag minns i mitten på 90-talet när jag fick åka och lösa problem i kunders DOS-baserade kassasystem ett tag, jag åkte runt i taxi i stan på de uppdragen och då var det fortfarande mestadels svenskar som körde.
Förvånansvärt många avdankade IT-konsulter visade det sig, och när de fick nys om att jag skulle fixa något med datorer så fick jag ibland höra märkliga historier från deras IT-karriärer.
En historia jag minns fortfarande, var om en lösning för betalningar på en bensinmackskedja.
Där ingick det i lösningen att överföringen av betalningarna gjordes i ett QBasic-program, och programmet bara skrev blint in i COM-porten och läste inga svar tillbaka.
Uppgifterna sparades inte längre lokalt efter "överföringen" heller, så när det misslyckades var pengarna förlorade. :bravo:

Men jag fick inte höra några historier från föregångaren GW-Basic.
Det kanske finns någon här som var med på den tiden och har success stories att förtälja, inte bara skräckhistorier. :)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 30011
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av MadModder »

När jag jobbade på Banverket (runt '96) som teletekniker vid Stockholms centralstation, stod det en PS/2-maskin utan hårddisk i telerummet på varenda pendeltågsstation och hade koll på tidtabellen och styrde via RS232 de stora rödlysande skyltarna som hängde under plattformstaket. Ett enkelt BASIC-program på diskett... :)
När det var dags att byta mellan sommar/vintertidtabell var det bara att åka runt till alla stationer med nya disketter.
Maalobs
Inlägg: 1299
Blev medlem: 3 februari 2005, 14:35:15
Ort: Stockholm

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Maalobs »

Vad kul, det låter nästan som något en praktikant kan ha hackat ihop från början. :)

Microsoft har en historik av färgglada kommentarer i sin källkod, och i presentationer till Bill fick någon agera officiell fuck-räknare för att betygsätta hur bra eller dåligt du gjorde ifrån dig.
Det verkar som att man tyvärr har städat upp kommentarerna i den här historiska källkoderna, det hade kanske kunnat bli roligare läsning i ursprunglig form. :lol:
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Glenn »

Maalobs skrev:Ja, i Amiga Workbench 2 hade man övergett Microsofts Basic och skickade med IBMs REXX istället och Commodore kanske implementerade den själv i det som blev ARexx, för den blev väldigt bra integrerad i OSet, lite som PowerShell i Windows idag.
Ännu bättre skulle jag säga eftersom i princip alla program hade en Arexx-port som de kunde styras ifrån.
Men det gick att köra AmigaBasic fortfarande om man kopierade tolken från Workbench 1.3.
..Förutsatt att du hade nåt sämre än 68020 ja.. så det var bara att glömma på A3/4000 exempelvis, och satte man turbokort i A1200 (som har 68EC020 från början) så sket det sej där med. ..Samma sak med 020/030/040/060 turbokort i A500/600/2000/1000 osv.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av AndLi »

Oväntat svårt att hitta några försäljningsvolymer på Amigavarianterna men A500 5ish Miljoner maskiner måste väl ändå stått för +90% av alla som såldes?
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33799
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Glenn »

Men väldigt få av maskinerna som körde OS 2.1 eller nyare var Amiga 500. A500 levererades med kick 1.2 eller 1.3 och uppgraderades sällan.

A500+ och A600 med 2.0 och OS 2.0/2.1 beroende på tidpunkt

A3000 kom med både 1.3 och 2.0/2.1 och uppgraderades ofta till 3.1

A1200/4000 med 3.0 eller 3.1 beroende på tidunkt.

A1000 med 1.0 eller 1.1 beroende på tidpunkt :)

Sen tillverkades det väl drygt en miljon A1200 av commodore, och så tillverkade ju Amiga inc/escom en hel del efter det med.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av AndLi »

Min A500 körde 2.0 eller vad det nu var man uppgraderade till :) (Och något Supra 1MByte extraminne på ena sidan..)

Det jag ville belysa var att det var just A500 som väl var den absolut stora volymprodukten i serien, så de flesta användarna drabbades ju inte av avsaknad Basic...
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av Icecap »

Alltså - det är väl fint att de öppnar källkoden till BASIC för ett antikt styrsystem - men vad ska man med det?

Om det är för att reverse-engineer till en kompilerbar BASIC-kompiler nu finns de väl ändå att tillgå - men en del bättre features.

Så varför är det "stort"?
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32556
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av säter »

Är det inte dags att släppa källkoden till DOS 6.22 också?
Eller säljer man sådana fortfarande?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17127
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Microsoft släpper GW-basic som open source på GitHub

Inlägg av AndLi »

Finns säkert massa med kod som är licensierad åt höger och vänster däri, så det är säkert inte alls lika lätt att hitta alla ägare och få de att gå med på att släppa det fritt.
Skriv svar