Hur funkar Tiny WebDB Service?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av SeniorLemuren »

App Inventor för Android har en funktion som heter Tiny WebDB Service. Om jag sparar några värden i en post och ger de ett namn tex andersson så kan jag i en annan mobil eller från min laptop gå in och skriva andersson och får då upp mina sparade data. När jag sparar posten så gör jag det via routern som har ett teliaabonemang och när jag hämtar dataposten gör jag det från en mobil som har ett comviqabonemang så det går ju inte att se på IP-nummret att det är jag som sparat posten som heter andersson?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av sodjan »

Det är ju bara en demo och (så som jag fattar det) så lagrar alla
som använder denna demo allt på samma plats och med max 2000
poster totalt för alla tillsammans.

Jag kan köra de två API'erna från min browser och får tillbaka värdet
jag sparar. Sannolikt även dina värden, om jag vet nyckeln. Testa att
hämta "janne"...
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av bearing »

Nu tror jag inte att jag förstår precis hur det där funkar, men Google verkar inblandat i tjänsten. Är du inloggad med samma google-konto på dessa enheter?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av sodjan »

Vem frågar du?

*Jag* körde bara de två länkarna på sidan http://tinywebdb.appinventor.mit.edu/.

HTML sidorna är väldigt enkla.

Kod: Markera allt

<html><body>
<form action="/storeavalue" method="post"
      enctype=application/x-www-form-urlencoded>
   <p>Tag<input type="text" name="tag" /></p>
   <p>Value<input type="text" name="value" /></p>
   <input type="hidden" name="fmt" value="html">
   <input type="submit" value="Store a value">
</form></body></html> 

Kod: Markera allt

<html><body>
<form action="/getvalue" method="post"
      enctype=application/x-www-form-urlencoded>
   <p>Tag<input type="text" name="tag" /></p>
   <input type="hidden" name="fmt" value="html">
   <input type="submit" value="Get value">
</form></body></html>
Se även: https://appinventor.mit.edu/explore/con ... db-service
TinyWebDB is an App Inventor component that allows you to store data persistently in a database on the web. Because the data is stored on the web instead of a particular phone, TinyWebDB can be used to facilitate communication between phones and apps (e.g., multi-player games).

By default, the TinyWebDB component stores data on a test service provided by App Inventor, http://tinywebdb.appinventor.mit.edu . This service is helpful for testing, but it is shared by all App Inventor users, and it has a limit of 2000 entries. If you use it, your data will be overwritten eventually.

For most apps you write, you'll want to create a custom web service that isn't shared with other App Inventor apps and programmers. You need not be a programmer to do so-- just follow the instructions below and you'll have your own service within minutes.
bearing
Inlägg: 11250
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av bearing »

Jag frågade lemuren. Jag hade inte fattat att länkarna gick till webbsidor där man kunde testa funktionen, trodde länkarna gick till mer specific information om dessa funktionen.

Men nu provade jag, och fick fram att "janne" hade sparat "test", och sparade ett värde märkt med mitt användarnamn.

Så du har ju rätt, hela världen delar på samma databas. Antar att man kan använda detta för ytterst kortvarig lagring för att kommunicera mellan appar, typ?
(Aha! läste hela citatet du la in och förstår nu att denna databas endast är till för testning)
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av sodjan »

:-)
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Hur funkar Tiny WebDB Service?

Inlägg av SeniorLemuren »

Japp, jag förstod när jag läste texten. Även om man använder långa koder som id så kan posten vara överskriven eller borta snabbare än vad man hinner spara undan den om många använder tjänsten samtidigt. Tanken var att man skulle kunna överföra bilder automatiskt från en mobil till en annan via databasen med hjälp av Mit App Inventor som har en enkel funktion för att kommunicera med den.
Skriv svar