Kösystem till IP-kamera ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av magi5 »

Hej.

För ca 10 år sedan hade vi telerobotik-system där folk kunde fjärrstyra saker över internet, framför live stream kameror.
Jag försöker få igång den koden igen, men får inte till det riktigt.
Kösystemet funkar ok ,
men kamera-stream startar bara om jag öppnar webbsidan i firefox och styrningen funkar inte alls.

Här är länk till koden på github.
https://github.com/jlivingstonsg/waitin ... -telerobot

Här testar jag koden.
http://robot1.gamereality.se/

Jag använder en app som finns gratis på Google play som heter RoboCam som är baserad på öppen källkod från bla LEGO Mindstorms odyl.
Men jag kan tydligen inte hitta styrkoder, som finns i RoboCam och lägga in den rätt i min PHP kod.

Någon som kan detta och kan förklara hur jag ska göra, för att hitta rätt styrkod i RoboCam ?


Mvh MagI
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17098
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av AndLi »

Varför inte lägga krutet på att göra ett nyare och modernare interface istället?
MYCKET har hänt på webutvecklingsfronten det senaste decenniet, mycket har ändrats i vad olika browsers supportar och tillåter.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av magi5 »

AndLi skrev:Varför inte lägga krutet på att göra ett nyare och modernare interface istället?
MYCKET har hänt på webutvecklingsfronten det senaste decenniet, mycket har ändrats i vad olika browsers supportar och tillåter.
För jag kan inte hitta en baskod att bygga på.
För 10 år sedan kunde man hitta hur mycket kod som helst , att kopiera och bygga vidare på.
Idag kan jag inte hitta ett enda script eller php med ett kösystem.
Var är alla Javascript bibliotek?
Har provat att söka efter saker jag hittade i mängder av , för 10 år sedan och nu hittar jag nästan inget.....
Är helt klart frustrerad att man med dagens sökmotorer och annat inte kan hitta kod att bygga på.

Kan någon här hjälpa mig hitta något kösystem och gärna i php , att kopiera och bygga på ?

MagI
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17098
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av AndLi »

Sannolikt handlar det om att resurser för 10 år sen var dyra, nu varvar man bara upp några maskiner till i molnet när lasten börjar bli hög.
Det är ingen som orkar köa för saker längre...

I princip är det ju bara när det gäller att styra fysiska saker över nätet som bara finns i ental du har ett behov av ett kösystem .
Och de systemet måste vara lätträknade.

Men så svårt kan det väl inte vara att bygga?

Skapa en tabell i en databas, när någon requestar att få köra roboten, kolla om den är ledig, är den inte det så lägg till den i kötabellen i databasen med någon typ av identifierare av den användare (användarkonto, nyckel i en kaka eller vilken nivå du nu vill ha). Låt användares webläsare kontrollera med jämna mellanrum om det är dens tur. (Går säkert att pusha ut nuförtiden med).

Databas och php finns det oändliga mängder exempel på nätet, likaså javascript för att göra cola klienter..
Du får ta pusselbitar från olika ställen och sätta ihop själv..
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av magi5 »

AndLi skrev:Sannolikt handlar det om att resurser för 10 år sen var dyra, nu varvar man bara upp några maskiner till i molnet när lasten börjar bli hög.
Det är ingen som orkar köa för saker längre...

I princip är det ju bara när det gäller att styra fysiska saker över nätet som bara finns i ental du har ett behov av ett kösystem .
Och de systemet måste vara lätträknade.

Men så svårt kan det väl inte vara att bygga?

Skapa en tabell i en databas, när någon requestar att få köra roboten, kolla om den är ledig, är den inte det så lägg till den i kötabellen i databasen med någon typ av identifierare av den användare (användarkonto, nyckel i en kaka eller vilken nivå du nu vill ha). Låt användares webläsare kontrollera med jämna mellanrum om det är dens tur. (Går säkert att pusha ut nuförtiden med).

Databas och php finns det oändliga mängder exempel på nätet, likaså javascript för att göra cola klienter..
Du får ta pusselbitar från olika ställen och sätta ihop själv..
Måste ju finnas något i php med kakor någonstans på github eller nåt.

Jag är ingen programmerare så det är kanske därför jag inte söker på rätt saker.

Kan någon erfaren programmerare här ge mig 5 minuter av sin tid och söka efter ett kösystem i typ php eller javascript som inte är äldre än 2 år med kakor eller nåt för att kontrollera kön.


Mvh Magnus
Senast redigerad av magi5 23 april 2020, 15:59:23, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Hej Magnus

Du behöver nog inte skrika här på Sef!
Många duktiga och innovativa människor lyssnar på vanlig svenska.
Men som jag har sagt till dig tidigare, jag gillar ditt anslag, har testat föregångaren, men tiden har runnit och medger andra lösningar!
För att kunna ge dem, behövs en bra problembeskrivning!
Vad har man? Vad vill man göra, vilka begränsningar skal finnas osv. Nytt för mig var tex. kön! Är nästa religion?
Alltså behövs ett flödigt scenario, där förutsättningar, resurser och tidsramar sätts in.
Personligen har jag i princip slutat att skriva här pga alltför många skriker och propsar på att man skall lyssna utan att få ta del av möjliga resurser. Men jag önskar dig lycka till, framtiden vår är Virtuell och massor med information ! VI IKIGAI
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17098
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Kösystem till IP-kamera ?

Inlägg av AndLi »

Kan du komma på någon annan tillämpning som skulle behöva ett likvärdigt kösystem?
Det enda jag kan komma på är Black friday web shop kö systemen som vissa kedjor slängde upp för att verka populära...

Du kommer nog få lära dig programmera om du ska kunna göra ett system, eller försöka få med någon programmeringskunnig i projektet!
Skriv svar