Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Icecap »

Vi spelar ofta ett kortspel eller tärningar med svärfamiljen. För att hålla reda på poäng osv. har jag en lilla laptop (386-baserat) med ett räkneark i där jag har de funktioner jag behöver. Det fungerar helt OK - men nu har jag fått en tablet (Android) och det kunde ju vara smart att kombinera lite och lära sig något på köpet.

Så jag vill göra en APP som kan göra det samma som jag ordnar med räknearken.

Mina begränsade sökningar ger att Android Studio är vägen fram - men om det finns något som liknar Borland C Builder/Delphi med det grafiska miljö ville det ju vara en våt dröm.

Såklart vill jag INTE ha en nätberoende av APP'en, den ska vara komplett i sig själv.

Så är det bättre versioner än Android Studio?

Jag har laptop med Windows 7 (32 bit), Windows 10 (64 bit) samt Linux Mint (64 bit).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Testa MIT Apps!

Funderade på om man kunde göra appar i Scratch !
Så sprang jag på detta:
https://www.codementor.io/@codementorte ... -7z0atq56w
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av SeniorLemuren »

Som Lasp nämner. https://appinventor.mit.edu/ har väldigt låg tröskel. Funkar perfekt till det enkla program du villa göra. Jag har gjort en hel del olika appar och tycker det är kanon. Har även enkla databaskomponenter.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av TomasL »

Visual Studio funkar ju också
Användarvisningsbild
Jan Almqvist
Inlägg: 1580
Blev medlem: 1 oktober 2013, 20:48:26
Ort: Orust

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Jan Almqvist »

Android Studio!!

https://developer.android.com/studio/intro

Fungerar bra i Linux Mint.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tittade nu både på JanA och TomasL tips.
Ser ju att Android Studio är väldigt pretentiöst, den skulle jag nog välja om jag jobbade med att producera appar.
Så startade jag Visual Studio 2019 och jämförde med ett case. Inte gick det inte.
Jag kör visserligen Preview versionen och där är det tomt under Mobil!
Så båda tipsen är att jämföra racerbilar i olika klasser med att ta sig fram från A till B.
Jag vet att IceCap kan hantera båda miljöerna, men rådet för denna egna app är helt klart MIT App Inventor.
Så kör på skissa och lägg upp ett GUI nu. ;-)



Kan vara mitt fel vid installationen Kör ner mera ;-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av TomasL »

Har du installerat Android SDK?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Icecap »

Än har jag inte installerat något och MIT APP Inventor är ju just web-baserat även om att resultatet blir en APP på min enhet.
Just detta web-beroende känns inte helt OK för min del, jag har inte 100% kontroll över vad som sker och var saker hamnar.

Såklart är det ingen kritisk komponent eller funktion och en valfri säkerhetstjänst skulle nog gäspa sönder käken om de kollade upp på den - men jag föredrar att ha lokal kontroll över källkod osv. ändå.

Programmeringsspråket som sådan är ju in grunden likgiltigt, jag ser det mest besvärliga som varande att designa ett vettigt GUI som är enkelt och intuitivt, programmeringen löser sig sedan mer (C) eller mindre (icke-C) snabbt. Jag har testat så många olika programmeringsspråk att så länge det finns en viss logik i namn på funktioner och syntax är det nog bara ett minimalt problem.

Min erfarenhet är att alla programmeringsspråk har funktioner för att visa saker på skärmen, hämta data från input-enheter, logiska funktioner osv. så det rör sig egentligen bara om att definiera hur programflödet ska fungera, sedan löser det sig själv.

Men jag ska nog varva upp min Win 10 laptop och se hur det blir på den, den ska ändå rensas då det är styvfarsans gamla.
Senast redigerad av Icecap 23 mars 2020, 20:21:05, redigerad totalt 1 gång.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av SeniorLemuren »

Att MIT APP Inventor är webbaserat är ju idag inte mer ovanligt än en hel uppsjö av programvara. Allt mer av programvara går mot att man måste köra via nätet. Man måste nog vara lite av en bakåtsträvare i dag om man försöker sätta sig fast i program som bara snurrar lokalt. Utvecklingen går i dag väldigt fort mot program som körs via webben på grund av att de är svåra att köra utan att betala och att nätet har blivit så mycket snabbare. Ännu snabbare kommer utvecklingen att bli när 5G är i full gång. Men kanske det är så att MIT APP "luktar lite Arduino" och därför är svår att acceptera, det är för enkelt helt enkelt. :) :doubt:

Jag minns inte när MIT APP introducerades men jag var med rätt tidigt. Sedan blev det ett uppehåll på flera år, när jag sedan ville göra mina styrprogram till braskaminen så startade jag programmet och se på faan, alla mina gamla filer dök upp på skärmen i min nya dator. Så jäkla skönt att inte behöva tänka på backupper och att flytta användarfiler när gamla datorn tjäna ut.

Edit: Android Studion var det första jag lärde mig använda för 6 år sedan, innan jag träffade på IT APP. Här är den video jag startade med för att komma igång.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Svar på TomasL fråga. Nej, jag har bara kört på vad MS föreslagit Xamarin!
I öfrigt tycker jag att det skulle vara intressant att se hur ett bra grafiskt användaregränssnitt skulle se ut!
Bara en enkel skiss på ett GUI.
Sedan tror jag att det löser sig. Faktiskt ett riktigt bra inlägga av Urban, han, den seniora lemuren ;-)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av TomasL »

Xamarin är dotnet på ios och Android. Men det finns ett Android sdk för nativ utveckling.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Tack TomasL
Jag har inte din kunskap på djupet av VS, är ju, som du säkert vet, ingen friends av MS.
Hur många appar har du själv tillverkat och släppt under VS?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av TomasL »

Inga, till Android, ett par tre stycken till PC, dock inga offentliga, sas.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Göra android APP, är det Android Studio som gäller?

Inlägg av Icecap »

Nog är jag en boomer och litar per definition inte på något moln. Jag anser inte att en enkel APP där man skriver in lite poäng som sedan summeras för varje spelare behöver ha tillgång till Internet i någon form.

Men därifrån och så till att inte iaf. testa MIT som proof-of-concept är det en bit väg att gå.
Jag vill helst göra en "riktig" APP men jag är mycket tveksam till att jag kan träffa rätt på ett BRA GUI i första sväng så man kan ju använda förtuggad mat fram till man har den rätta recept så att säga.

Men först ska jag grunna på hur det ska se ut, det blir nog många kladdor...
Skriv svar