Ölbryggningsprojekt Arduino

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

jag är en glad hembryggare som behöver hjälp med att ge humle i bryggningen på vissa tider i ölkoket med hjälp av ett litet transportband jag byggt.
Har beställt en 3v motor med växellåda som går 30vpm som skall sättas på mitt lilla transportband med 5 burkar på.
jag har en smartpid(en liten bryggdator)som jag tror bygger på arduino) som piper när det är tid för humlen(upp till 5 olika tider).
själv är jag novis på kodning förutom ett startkit med bok från kjell&kompani som jag läst.

så.. till det jag behöver hjälp med!
pipet (signalen) som smartpiden gör skulle jag vilja få till pin2 input på arduinon Uno kretsen som sen ska gå output i x antal sekunder (tills nästa burk humle går i) på 3v motor.

Mvh
jonas
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Välkommen till forumet! Öl innehåller, för människan, viktiga vitaminer och andra goa beståndsdelar!
Så det är klart att tillverkningen skall arduiniseras!
Ta gärna någon bild på transportbandet så tror jag att du kan få hjälp med koden.
Men bäst är om du själv kan lära dig att hantera allt för att sedan ändra för din smak.
Bra program finns som Scratch tex. Har du koden eller länk till din nuvarande?
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

tack för svar :)
jag ska sända foto av mitt lilla projekt :)ska kolla hur man får in det här.
Jag undrar om man kan ta andra signaler till uno..typ löda in kablar från smartpin högtalare (pipljud,signal) till arduino skickar vidare till lilla transportband :)

Har även andra saker jag behöver hjälp med med matning(typ en stor tratt som matar ner vid 68 grader +- av malt.

Men detta är bara ett vackert garageprojekt med fin öl i tankarna :)

Det finns ingen nuvarande kod förutom firmawere från smartpid(som jag tror är arduino )
jag är dålig på kod men teknisk.
:wink:
Hittar detta.
Arduino Compatible
SmartPID has been designed and engineered to be 100% arduino compatible. It is based on SAMD21 mcu (same as Arduino Zero and MKR1000) and benefits of the support of all the libraries, communities and code available. Plug your USB port to your PC and program the board via Arduino IDE

Denna typ har jag
http://smartpid.com/store/#!/SmartPID-C ... y=32120508
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Retroperra »

Hej, kul

Vi är några som också brygger.

För att efterhumla använder kompisen påsar med humle och magneter för att manuellt kunna släppa i humlen i vätskan utan någon risk för smuts och bakterier som jästcellerna är så vansinnigt känsliga för. Jag tror att en lösning med transportband på något sätt måste hållas kliniskt ren innan du vill använda den ihop med ölen.

Hur stora jäskärl har du?

Jag hänger gärna ned och läser och tittar på projektet.


www.smartpid.com verkar stoppad
mAVRick
Inlägg: 319
Blev medlem: 19 mars 2013, 12:43:43
Ort: Östersund

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av mAVRick »

Hembryggare och arduino-entusiast här.
Mina 5 ören är att den automatisering som behövs vid bryggning, uppgår till en termostat (och möjligtivis en timer) till mäsk/lakvatten.

Om du inte lyckas automatisera rengöring och disk :) För det är tyvärr lejonparten av arbetsinsatsen.
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

Retroperra skrev:Hej, kul

Vi är några som också brygger.

För att efterhumla använder kompisen påsar med humle och magneter för att manuellt kunna släppa i humlen i vätskan utan någon risk för smuts och bakterier som jästcellerna är så vansinnigt känsliga för. Jag tror att en lösning med transportband på något sätt måste hållas kliniskt ren innan du vill använda den ihop med ölen.

Hur stora jäskärl har du?

Jag hänger gärna ned och läser och tittar på projektet.


http://www.smartpid.com verkar stoppad

länken funkar för mig :)
hum..du menar torrhumla (på ölspråk) och då bör allt som har kontakt men humlen vara rent inget,luftburet är farligt för jäst eller humle
jag vill ha ett transportband med ca 5 burkat i koket som kommer efter en signal från min smartpid..
smartpid kör stegmäskning själv men jag vill bygga ut den med hjälp av arduino för att översätta pip till ardoinohandlingar

jag vill försöka bygga och gå vidare på smartpidsystemet till mitt och kunna ha en hel bryggning utan behöva göra något förutom att lägga i råvarorna..
ring gärna och bolla med mig så står öl till förfogande :D
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

mAVRick skrev:Hembryggare och arduino-entusiast här.
Mina 5 ören är att den automatisering som behövs vid bryggning, uppgår till en termostat (och möjligtivis en timer) till mäsk/lakvatten.

Om du inte lyckas automatisera rengöring och disk :) För det är tyvärr lejonparten av arbetsinsatsen.

allt skötes av smartpid med stegmäskning timer och termometrar...jag vill komma längre ..

disken vore trevligt att slippa utföra men kör med en svabb monterat på en skruvdragare så den funkar på cornelius fat och 25 liters jäskärl (dom standard som finns på ÖB)

smartpid.com
Användarvisningsbild
Retroperra
Inlägg: 728
Blev medlem: 8 juli 2012, 14:34:12
Ort: Sundsvall
Kontakt:

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Retroperra »

Ja, nu är domänen igång igen.

Skulle ett pvc-rör med en skruv invändigt krångla till det eller lösa något?
Eller en anordning som istället för ett band tippar ner det som i mäsken. Eller en snurrande skiva med fack.
Foderautomater för fiskar kan ju kanske ge en inspiration. Dessa verkar ju finnas i många former.

Att styra en motor som kör bandet är väl enkelt nog. Man får dela upp bandet i 3-4 sektioner så att efter varje impuls så körs sektionerna fram en i taget. Sektion 1, vänta 2, vänta sektion 3 osv. Då kan man fylla bandet med vad som nu får plats.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Krille Krokodil »

Dessa småttingarna med växellåda är smidiga när man behöver lite moment men kan klara sig utan fart.

Jag har en sådan till kuggstång, ca lillfingerkraft i 10 mm/s ger den.
Capture.PNG
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90775
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

Retroperra skrev:Ja, nu är domänen igång igen.

Skulle ett pvc-rör med en skruv invändigt krångla till det eller lösa något?
Eller en anordning som istället för ett band tippar ner det som i mäsken. Eller en snurrande skiva med fack.
Foderautomater för fiskar kan ju kanske ge en inspiration. Dessa verkar ju finnas i många former.

Att styra en motor som kör bandet är väl enkelt nog. Man får dela upp bandet i 3-4 sektioner så att efter varje impuls så körs sektionerna fram en i taget. Sektion 1, vänta 2, vänta sektion 3 osv. Då kan man fylla bandet med vad som nu får plats.
tack för bra info :)
jag vill ha det enkelt och kunna mata ner humlen under koket medans jag sover :rofl
men för mig är koden väldigt svår...men jag är ute efter en insignal(pip) skall kunna omförvandlas till arduino i x antal sekunder
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

Krille Krokodil skrev:Dessa småttingarna med växellåda är smidiga när man behöver lite moment men kan klara sig utan fart.

Jag har en sådan till kuggstång, ca lillfingerkraft i 10 mm/s ger den.
Capture.PNG
https://www.kjell.com/se/produkter/el-v ... ack-p90775
toppen :)
beställde en 3 v motor med vexelåda från grandado.com men för att "corona" ölen ställer till med besvärligt virus så har dom stoppat transporten för tillfället
men ska kila ner i morgon till kjell och köpa...som du skriver med lillfingerkrafft så räcker det med mitt transportband med plaskburkar :bravo:
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

Retroperra skrev:Ja, nu är domänen igång igen.

Skulle ett pvc-rör med en skruv invändigt krångla till det eller lösa något?
Eller en anordning som istället för ett band tippar ner det som i mäsken. Eller en snurrande skiva med fack.
Foderautomater för fiskar kan ju kanske ge en inspiration. Dessa verkar ju finnas i många former.

Att styra en motor som kör bandet är väl enkelt nog. Man får dela upp bandet i 3-4 sektioner så att efter varje impuls så körs sektionerna fram en i taget. Sektion 1, vänta 2, vänta sektion 3 osv. Då kan man fylla bandet med vad som nu får plats.
jag har redan byggt ett band med burkar och väntar på en liten motor från kina..men det har blivit stopp i leverans pga corona..
men ska kolla in motorer från kjellokompani som jag fick tips om här :)


HEHE...inte för mig som är nybörjare med kodning
:roll:
jag har ju smartpid som ger ifrån sig pip när det är dax för nästa humlegiva...det pipet vill jag överföra till en motor som får bandet att snurra så det går in en humlegiva.

smartpiden fixar allt med stegmäskning och sköter mycket men jag vill mer :rofl
men tanken var att använda signalen(pipet) för att sätta igång lite andurino..kanske löda på kablar från smartpidens pipljuds signal.

Har du testat brewfather som bryggprogram,helt fantastiskt och integrerar med mycket så som smartpid,ispindel,tilt,och mycket annat.

Öl utlovas till den som kan hjälpa mig :bravo:
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Krille Krokodil »

Kodexempel till de stegmotorerna finns i manualen till de äkta kines-orginalen Kjell har gjort
en kines-kopia på:

https://www.velleman.eu/products/view/?id=435560
Användarvisningsbild
Jonaz
Inlägg: 2326
Blev medlem: 4 november 2003, 22:06:33
Ort: Huddinge

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av Jonaz »

:pics:
bryggarjonas
Inlägg: 8
Blev medlem: 14 februari 2020, 21:43:58

Re: Ölbryggningsprojekt Arduino

Inlägg av bryggarjonas »

jag vill bara ha hjälp med kod vilket jag skrev i början av tråden :D
När ha en signal från (annan källa som är smartpid.com) omvandlat till arduino output i x antal sekunder...som kan få motorn att gå

jag kan typ inget om programmering men vill brygga öl på ett enkelt sett :bravo:
Skriv svar