Lösning för att ta betalt på webbplats

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

Nerre skrev:Problemet med Klarna är ju inte om man får problem med butiken, det är om man får problem med Klarna. Deras hela affärsidé bygger ju på att försöka lura in kunden i kostsammma avbetalningar.
På vad sätt, har aldrig sett dem försöka lura in mig i någon kostsam avbetalning.
Användarvisningsbild
GeekJoan
Admin
Inlägg: 10664
Blev medlem: 26 maj 2003, 15:59:27
Ort: Solna

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av GeekJoan »

Personligen så vill jag inte ha beställda grejer hem utan till jobbet. Försök få en beställning via Klarna till en annan adress än den som står på tex ditt betalkort.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

Naturligtvis, Klarna är ju till för privatpersoner, och som extra säkerhet måste leveransadressen stämma med folkbokföringen.

Dock är jag rätt övertygad om att det är en valbarhetsfråga för butiken i fråga, har för mig att jag beställt av Dustin, betalt via Klarna och leverans till jobbet.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag håller helt med TomasL.

Dessutom har jag svårt att förstå varför tråden nu handlar om Klarna. Nu går det inte att skylla på att en moderator/admin inte har sett tråden.....
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av mrfrenzy »

(Jimmy: TS frågade ju om Klarna så inte konstigt att folk berättar sina erfarenheter om det, nu verkar det ju vara avhandlat färdigt så här kommer mina synpunkter på alternativ)
sir88alex skrev: Har börjat skumma lite olika alternativ som Klarna, Billmate, Dibs etc och tänkte så småningom ringa runt lite.
...
Swish är ett plus.
...
Vet ej om jag kommer sälja något, så hellre betala per transaktion än fast månadskostnad.
Klarna har lång bindningstid och höga månadsavgifter.
Certitrade har jag använt, dom har lite lägre månadsavgift och klarar även Swish.

Om du inte kommer ha någon stor försäljning i början skulle jag rekommendera att börja med Paypal. Det behövs inte skrivas på några avtal och det är inga månadsavgifter. Bara skapa ett konto och kör igång. Det kostar ca 5% i transaktionsavgift så när du kommer upp i 10 000kr månadsomsättning kan det löna sig att byta till Klarna/Certitrade/Dibs eller liknande (Dom har ju också transaktionsavgift men lägre).
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

TomasL skrev:
Nerre skrev:Problemet med Klarna är ju inte om man får problem med butiken, det är om man får problem med Klarna. Deras hela affärsidé bygger ju på att försöka lura in kunden i kostsammma avbetalningar.
På vad sätt, har aldrig sett dem försöka lura in mig i någon kostsam avbetalning.
Det brukade i alla fall vara så att alternativet för direktbetalning var dolt bakom ett val som heter nåt in stil med Övriga betalningsalternativ. Default är alltid kreditköp, man måste aktivt klicka i flera steg för att kunna välja direktbetalning.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

Nja, det har jag inte sett, de ställen jag handlat nu sist på, dvs Autodoc, Dustin och Tradera, har det alltid funnits ett par alternativ: direkt med kort, faktura och klarna-konto, inga gömda betalningsalternativ.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

Ok, du har inte sett det, men andra har uppenbarligen sett det.

https://digital.di.se/artikel/efter-kri ... ill-korset

Deras "konto" är också en form av kredit (och inte alls det som man normalt förknippar med begreppet "konto").

https://digital.di.se/artikel/myndighet ... e-krediter
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

"Konto" har väl använts i 40-50 år eller så som beteckning på en kredit, så det är knappast något Klarna hittat på.
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

Eh, har du aldrig betalat med kort? Där får man välja mellan konto och kredit...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

Nej, antingen betalar jag med bank-kortet, då dras det från bank-kontot direkt, eller med kredit-kortet, då hamnar det på månadsfakturan.

Det är bara i USA jag fått det valet, när jag betalat med Bank-kortet, å andra sidan måste man då välja Kredit, eftersom Debet inte funkar där.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45265
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av TomasL »

Som tillägg, ett "Konto-Kort" är/var synonym med "Kredit-kort", innan bank-korten var uppfunnet, dvs på den tiden när det enbart fanns bankomat-kort.
Palle500
Inlägg: 4489
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Palle500 »

Inga problem med Klarna. Är alltid default att dras från bankkonto så som jag valt. Även annan leveransadress fungerar bra.
Får mail och meddelanden när dom dragit pengarna.
Men dom gick med 417 miljoner kr back så lönsamheten verkar vara frånvarandes.

https://www.expressen.se/dinapengar/tec ... er-kronor/
Nerre
Inlägg: 26697
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lösning för att ta betalt på webbplats

Inlägg av Nerre »

Skriv svar