Egna miljövariabler i PHP

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av MadModder »

Jag skulle vilja ställa in en miljövariabel permanent, så den alltid går att hämta. Även om jag startar om servern så ska den finnas kvar där utan att läggas in igen.
Hittar bara nåt enstaka tillvägagångssätt för linux, men det funkar ju inte riktigt i Windows. :p
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av Nerre »

Den enklaste sättet verkar ju vara .htaccess och SetEnv.

Sen har ju Windows globala miljövariabler om man vill ha nåt som gäller även utanför webservern.
In Windows Vista, Windows 7, or WIndows 8, you can set a persistent environment variable by right clicking on “My Computer” > “Properties”, then clicking on “Advanced system settings” and clicking “Environment Variables” at the bottom of the dialog box. Then click “New…” and you’ll be able to name and set your variable.
Vet inte om detta även funkar under Win10 (det är från en google-träff om att sätta miljövariabler för apache).
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av MadModder »

Jo i själva Windows är det ju lätt att peta in vad som helst, men jag vet inte om de går att nå från PHP :humm:
Och jag vill helst inte ha variabelns värde läsbart någonstans inom document root.
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av Nerre »

Såvitt jag förstått så kommer PHP åt alla miljövariabler från servermiljön.

Men variabler som sätts från ett användarkonto kan tydligen inte nås av andra användarkonton förrän efter omstart.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av JimmyAndersson »

Jepp. Det kan man se med t.ex phpinfo()
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av MadModder »

Jo de räknas upp med phpinfo(), men INTE de jag själv lägger in. Lade in både under systemvariabler och användarvariabler. Ingenting.
De finns med i listan när jag kör set i kommandotolken på servern. Hjälper inte att starta om Apache.
Måste man starta om hela burken alltså...

[edit]
Jepp, Nerre hade rätt. Omstart krävs.
Fast jag vill ju inte lagra det i klartext kom jag på. Tänk om någon annan lyckas köra phpinfo... :p
kryptering nästa. :lol:
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av Nerre »

Nja, informationen jag hittade var rätt, jag hade ingen aning om det innan jag googlade:)
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av MadModder »

I vilket fall så skrev du det här, och jag läste det här, och resultatet blev som önskat. Det är väl huvudsaken? :D
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Inlägg: 26308
Blev medlem: 6 augusti 2005, 21:23:33
Ort: Oskarshamn (En bit utanför)
Kontakt:

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av JimmyAndersson »

Tanken med krypterad miljövariabel är inte dum. Enda lösningen (utan för mycket special-krångel) är nog att kryptera informationen, oavsett var den ligger. Och att ha den i en miljövariabel är ju smidigt.

Sedan kan ju valet av krypteringsort bero på *hur* pass hemligt det är.
Men det blir ju mera php-kod ändå och då kanske man lika gärna kunde klistra in variabeln direkt i php-filerna som behöver den.
Men det kanske inte är bara php som behöver (eller sätter) variabeln?

Äsch, det här var ju kul att fundera på. :oops: :hacker:


Berätta gärna hur lösningen blir.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29995
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av MadModder »

Det är nyckeln till mailgun-API och smtp. Nu är smtp-nyckeln visserligen lagrad i klartext i forumets databas...
Men det går inte framåt ändå. Jag får varken igång Pear mail eller phpmailer. Inga guider eller instruktioner funkar. De verkar dessutom vara skrivna av typiska AmigaOS- och Linux-nissar som utelämnar hälften av informationen och förutsätter att man är en guru som kan allt ändå. Det är märkligt att det alltid är så. Man ska sitta i timmar och uppfinna hjulet igen.
När jag äntligen hittade ”composer” som skulle fixa in phpmailer i en handvändning får jag upp ”ditt php är uråldrigt”. :roll:
Nerre
Inlägg: 26700
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Egna miljövariabler i PHP

Inlägg av Nerre »

Jag tycker att instruktioner man hittar oftast är skrivna av folk som bara beskriver rakt av hur de gjorde, utan att förklara varför eller om det finns andra sätt att gör det på.

Ofta anger de t.ex. sitt eget användarnamn på en massa ställen utan att förklara att det är ett användarnamn, de kanske använder sudo utan att förklara att man kan behöva installera sudo om man inte har det eller att det går att använda su istället osv.

Om det t.ex. handlar om Debian så finns det nästan alltid ett bättre sätt att göra grejerna på än att manuellt gå in och ändra i diverse filer, men trots det hittar man en massa HOWTOs som säger att man ska ändra direkt i filer vilket gör att man inte får dessa automatiskt uppdaterade vid uppdateringar av paketen.

Jag brukar försöka hitta minst 3-4 stycken sidor som beskriver hur man ska göra, sen letar jag fram "minsta gemensamma nämnare" mellan dem, och sen blir nästa steg att läsa man-sidor och kolla under /usr/share/doc/<paketnamn> och /usr/share/<paketnamn> för att se hur man egentligen ska göra de olika stegen:)
Skriv svar