FPGA programmering

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

FPGA programmering

Inlägg av haruki »

Om man vill lära sig att programmera FPGA, vilket språk bör man fokusera på och varför? Verilog HDL eller VHDL?
BJ
Inlägg: 8271
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: FPGA programmering

Inlägg av BJ »

Ingen aning i ditt fall, men vi använde vhdl
i skolan, och det är det som har använts på
jobbet efter det.
haruki
Inlägg: 42
Blev medlem: 7 oktober 2018, 20:52:09
Ort: Stockholm

Re: FPGA programmering

Inlägg av haruki »

Jag förstår, men det svarar inte riktigt min fråga. Du anger att du använde det i skolan och darför kör du det på ditt jobb.
Jag funderar på vad som rekommenderas, båda verkar ju användas flitigt, men en kanske är lättare att lära sig och kanske mer vanlig än den andra.
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: FPGA programmering

Inlägg av tingo »

Du bør lære deg begge. Avhengig av bransje / marked så er det ene mer utbredt enn det andre. Kan du begge, så klarer du deg bedre.
BJ
Inlägg: 8271
Blev medlem: 11 april 2007, 08:14:53
Ort: En_stad

Re: FPGA programmering

Inlägg av BJ »

Det är inte därför, utan dom hade redan
börjat använda det när jag kom dit. ;)
guckrum
Inlägg: 1688
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: FPGA programmering

Inlägg av guckrum »

Håller med tingo, välj båda. Det viktiga är att förstå hur man designar: arkitekturbeslut, aritmetik, kritisk väg och allt det där. Språket är bara ett sätt att beskriva för synthesverktyget vad man vill ha.

I min omgivning verkar större företag gå från VHDL till Verilog, men inte det omvända.
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: FPGA programmering

Inlägg av Mr Andersson »

Kan du ett är det inga problem att lära sig de andra.. Samma logik, olika syntax.
Men med det sagt, VHDL känns väldigt gammeldags och är väldigt "verbose". Osäker på en passande svensk översättning.. Ordbajseri kommer närmast.
Systemverilog är mycket trevligare att använda men hittills ganska underanvänt i Europa. Det är vanligare på andra sidan Atlanten.
Skriv svar