Css variabler validation - Webbdesign

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Css variabler validation - Webbdesign

Inlägg av Housepainter »

Ok. Först och främst, bli inte arg på mig för att jag drar in lite css här. :vissla:

Jag har ett litet problem med validering av min css stilmall till en webbsida. Och jag tänker att detta forumet har många kunniga medlemmar som kan hjälpa mig med detta.
Sidan fungerar som den skall och även så css-filen med variablerna. Men när jag validerar min css på https://jigsaw.w3.org/css-validator/ så får jag errors som har just med mina variabler att göra. Jag får parse error.
Här är den delen + lite före och efter.

Kod: Markera allt

/* Reset all margin and padding */
* {
    margin: 0;
    padding: 0;
}

/* Declaring some color variables */
:root {
    --Greyish: #EAEAEA;
    --Greyish2: #dbd8d8;
    --PopOutColor: #D5A0A7;
    --PopDarker: #EDF5E1;
    --PopOther: #5CDB95;
}

/* Setting the minimum height of the site to push footer down */
html {
    min-height: 100vh;
}

Validatorn säger bara "Parsningsfel" och senare där variabeln skall användas säger den "Värdefel : background-color Parsningsfel".

Har vi någon webbdesignsguru som kan hjälpa mig med en förklaring till detta? Har jag gjort något fel? Sidan funkar ju som den skall så kan inte riktigt förstå vad som är galet. Anledningen till att jag vill lösa detta, trots att sidan fungerar som den skall är att det är en skoluppgift där det ingår att validera sin kod och fixa de problem som hittas.
Borre
Inlägg: 4564
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: Css variabler validation - Webbdesign

Inlägg av Borre »

Inget fel, däremot har inte w3-validatorn stöd för custom properties än, och det ser inte ut som nån bryr sig om det:
https://github.com/w3c/css-validator/issues/111
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Css variabler validation - Webbdesign

Inlägg av Housepainter »

Tack!!!
Skriv svar