program för cnc fri

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: program för cnc fri

Inlägg av lgrfbs »

Om man lägger till en A eller B axel på fräsen kan man hantera dem som X eller Y och på så sätt rullar upp gravyren på ett runt föremål.
OM man vill och har tiden över så går det att gör för hand, du behöver:
* En uppsättning av maskinkoderna för styrsystemet, grund uppsättningen finns i verkstadshandboken.
* Rutat papper.
* Miniräknare.
* Passare, linjal och gradskiva.
* 45 ton tålamod.
* Dator med en text editor.

Sedan är det "bara" att börja rita och skriva ISO kod till styrsystemet.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: program för cnc fri

Inlägg av Glattnos »

Här är en bra video för den som vill göra skyltar och liknande i Fusion 360:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: program för cnc fri

Inlägg av Lennart Aspenryd »

När det gäller CNC ser jag inget samklang mellan Mac, CNC och fri! Köp en begagnad PC som enbart används för att köra CNC via MachX (3 / 4) eller Linux CNC.
Kolla gärna denna länk https://www.microtechstelladata.se/ De kan mycket.
Sedan skall man inte glömma att det finns simuleringsprogram för att testa G kod. Sök!
Borre
Inlägg: 4570
Blev medlem: 14 juni 2007, 15:43:50
Ort: Hälsingland

Re: program för cnc fri

Inlägg av Borre »

ToPNoTCH,
Googla efter "fusion 360 relief" så hittar du alla möjliga länkar som visar olika sätt man kan göra det på, åtminstone liknande sätt, script som gör bilder till 3D-modell osv.
Inget jag gjort själv så har inget specifikt förslag vad som passar, därav googlingen.
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: program för cnc fri

Inlägg av Glattnos »

För att köra CNC:n så tar jag mitt gamla vanliga tips. Fristående DDCSV-controller för ett par tusen. Rita, CAM:a och postprocessa i Fusion360(Mac eller PC) till ett USB-minne och kör sen programmet på DDCSV-controllern från USB-minnet. Det är så jag kör på min maskin efter att ha krånglat med PC och Rasperry Pi som styrdatorer tidigare, vilket inte är inte roligt i jämförelse med en fristående controller :)
tingo
Inlägg: 285
Blev medlem: 17 maj 2017, 17:55:40
Ort: Oslo, Norge

Re: program för cnc fri

Inlägg av tingo »

Arduino-basert kontrollerkort på fresen, GRBL som firmware, og UGS til å styre fresen med, og så kan du bruke et hvilket som helst CAM-program for å lage verktøybaner.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6995
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: program för cnc fri

Inlägg av lgrfbs »

Lasp skrev:Sedan skall man inte glömma att det finns simuleringsprogram för att testa G kod. Sök!
https://nraynaud.github.io/webgcode/
Den tycker jag är bra.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33767
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: program för cnc fri

Inlägg av Glenn »

Jag har inte riktigt förstått varför artcam är så hyllat, det är säkert kompetent men mer lättanvänt än fusion360 ? ..håller inte med..
larky
Inlägg: 1099
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: program för cnc fri

Inlägg av larky »

Håller med Glattnos att en fristående kontroller är rätt bra. Bytte efter 10 år med PC och LinuxCNC. Sämre möjligheter att direkt se var jag kommer att fräsa, där var displayen på LinuxCNC bättre med gamla och nya spår så att man kunde nollpunktsjustera och se direkt, nu måste man torrköra programmet först.

Två gratisalternativ från rita till G-kod:
Rita i Fusion, och gör allt där.
eller
Rita i webläsaren online med onshape, exportera dxf, gör fräsberedningen med cambam.

G-koden kör du på en dator med LinuxCNC eller Mach3 eller på en fristående DDCSV.

ToPNoTCH
Inlägg: 4882
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: program för cnc fri

Inlägg av ToPNoTCH »

Blir nog att köpa en sådan DDCSV.
Min Fräs dator har väldigt lägligt pajat :razz:
Glattnos
Inlägg: 2984
Blev medlem: 29 oktober 2009, 20:01:18

Re: program för cnc fri

Inlägg av Glattnos »

Det som DDCSV saknar är som sagt visualisering på skärmen men jag saknar det aldrig för simuleringen i Fusion 360 är riktigt bra. Där kan man lägga in skruvstycke och fixtur och få varningar vid kollisionsrisk mm. DDCSV-controllern kör alltid exakt som simuleringen i Fusion så jag har slutat helt att bry mig om att köra program i luften eller smyga "ifall det blir fel" eftersom det aldrig blir fel. Om programmet stämmer i Fusion så stämmer det i fräsen så jag mäter in nollan och trycker start.
Körde idag produktion i min fräs med DDCSV, inga som helst problem, bara att byta bit och trycka på start :)
Jag kommer aldrig mer att bygga en CNC med styrning från PC eller liknande(om jag inte av specifika skäl "måste"). Det som behövs i en CNC-controller är en bra motionplanner, tids-exakt signalgenerator, isolerade in/utgångar, störnings-tåliga spänningsnivåer och robust konstruktion...det är inte direkt en PC man behöver.
Att DDCSV startar snabbt och är enkel att bygga in är ju inte direkt någon nackdel heller :)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: program för cnc fri

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Detta med CNC, det är många grejor. Maskin i sig kan nog sägas vara det enklaste och förutsägbart. Spindel ljud och skit är en annan parameter.
Jag har också skaffat mig en slik DDCSV men har inte kopplat in den ännu. Hade den här uppe i arbetsrummet, men någon tycker att det ofta är för mycket grejor här.
Varför byta ut PC!
Ja när två gamla gubbar samsas om maskin, 70 plus och 80 plus, då är det ofta kort om minne hur vi gjorde igår!
Så en enkel DDCSV borde lösa störproblem och annat.
Sedan kan man lägga mer tid på att rita och skapa, testa och köra G Code.
Användarvisningsbild
tompa74
EF Sponsor
Inlägg: 2502
Blev medlem: 29 oktober 2007, 15:25:17
Ort: Kristinehamn

Re: program för cnc fri

Inlägg av tompa74 »

Fusion360 är väl inte gratis eller?

Edit: Jag rättar mig själv, https://www.autodesk.com/campaigns/fusi ... -hobbyists


/ Tompa
Skriv svar