Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Nerre »

Problemet med att skriva en komplett specifikation för mjukvara är ju att det i princip blir att man måste skriva programmet i pseudokod...

Vi håller på att ta fram en mjukvarulösning på jobbet och trots att jag hade gjort en "kladd" (som i princip fungerade) i MS Access, ritat layout på alla dialoger i Powerpoint, gjort listor på alla databastabeller och fält, beskrivit alla sökningar osv så är det ändå en massa smådetaljer som är oklara. T.ex. blir inte dialogrutorna exakt som vi hade väntat oss (eftersom utvecklarna använder färdiga kontroller), det fanns en del tankevurpor i vissa av sökkriterierna osv.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det finns många sätt att försöka beskriva ett program på.
UML är ett!
Visio kan generera kompletta databaser och även dialoger.
Vårt eget ZDF, Zuperdataflex byggde mycket av ett färdigt program
Men sedan skall ju alla funktion, fel och finesser in!
När användarna har lite mer kunskap!

Glöm aldrig papper och penna dvs Notisar som lätt kan flyttas och ändras.
Det är grunden.
Kan du inte beskriva flödet med papper, då kan du inte börja programmera !

Så är det.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av jpalsson »

Nerre skrev:Problemet med att skriva en komplett specifikation för mjukvara är ju att det i princip blir att man måste skriva programmet i pseudokod...

Vi håller på att ta fram en mjukvarulösning på jobbet och trots att jag hade gjort en "kladd" (som i princip fungerade) i MS Access, ritat layout på alla dialoger i Powerpoint, gjort listor på alla databastabeller och fält, beskrivit alla sökningar osv så är det ändå en massa smådetaljer som är oklara. T.ex. blir inte dialogrutorna exakt som vi hade väntat oss (eftersom utvecklarna använder färdiga kontroller), det fanns en del tankevurpor i vissa av sökkriterierna osv.
Nej, att bygga en prototyp i fel verktyg är kanske ännu sämre då det i regel skapar felaktiga förväntningar i beställarens projektgrupp.

Men, jag tycker ändå att ditt sätt att angripa problemet där du gör layouter i powerpoint och beskriver vilka data du vill ska
lagras och vilka rapporter som ska kunna tas ut baserade på lagrade data är bättre än att bara starta upp projektet och hoppas att allt löser sig på vägen.
Nerre
Inlägg: 26654
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Nerre »

Att jag byggde det i MS Access först var ju för att jag trodde att vi skulle vara tvungna att skriva det själva. Och fördelen var ju att alla tabelldefinitioner fanns klara där, alla relationer var specificerade osv. Tyvärr kunde jag för lite om MS Access för att kunna bygga vettiga formulär för data som ligger i en trädstruktur. Då tyckte chefen att ok, vi kan väl ta hjälp av IT.

Sen påbörjades utvecklingen av det hela av en kille på vår IT-avdelning, och han fick av nån anledning för sig att döpa om en massa tabeller och fält så vi inte fattade nånting av det han byggt...

Vi hade ingen "projektgrupp", det var jag och en person till (vi som jobbar mest i den nuvarande lösningen) som visste precis vad vi ville ha. Det svåra är som sagt var att förklara det för nån som inte har nån aning om vad snackar om...

Och den "nuvarande lösningen" är 200+ excel-filer. En fil per kund. Vissa filer har en rad, andra har 700 rader. Dessa rader ska grupperas utifrån vissa egenskaper, sen ska vi välja ut ett stickprov ur varje sån grupp under en 5-årsperiod, och vi behöver kunna se om vi har missat att välja ut stickprov för nån kund och hur många det är totalt av viss typ osv. Med 200+ excel-filer tar det typ 2-3 veckor att gå igenom alla och dubbelkolla, med databaslösningen tar det 3 sekunder att göra en sökning.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Micke_71 »

Är det bara jag här som tröskar kring med Delphi? Dvs object Pascal.

Höll på lite grann med det för länge sedan och roade mig lite med i/o och realtid vilket var många svordomar när man missade o lämna tillbaka och inte hade sparat.....

Har precis återupptagit det fast nu är det ett helt annat projekt jag pysslar med.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 916
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av kodar-holger »

Nej, du är inte ensam. Tyvärr har antalet buggar kraftigt ökat i de nyare versionerna. Kör Delphi 6 från typ milennieskiftet hemma och gillar den. På jobbet XE10.3 (tror jag den heter) och lider varje gång jag öppnar miljön vilket inte är så ofta längre men för ett specifikt projekt är allt gjort i Delphi. Efter att ha plågat lite med Visual Basic 3 där i mitten på 1990-talet var det kärlek vid första ögonkastet när Delphi 1.0 kom.

Sorry för OT
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Micke_71 »

Jag körde också Delphi 6 tidigare men nu är det 10.3 (RIO) och det finns ju lite störande saker. Särskilt vissa komponenter som kommer från tredjepart som de tar betalt för men inte alls funkar som det ska.

Största bekymret är som vanligt när man söker online runt i forum då man stöter på ett problem. Antingen så är lösningen 100 rader kod, funkar inte alls, så kryptiskt svarat så man fattar noll och ingenting. Sen när man till slut hittar rätt efter 2 dagars letande så är lösningen 1 rad kod.... :roll:

Annat exempel är Tmemo, Tedit, TRichEdit varje komponent saknar en nödvändig funktion som de andra har... Knappar samma sak. VCL knappar har text, anchor osv men låsta i färgen, Tcolorbutton i Firemonkey kan ha vilken färg som helst med saknar allt det övriga....
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av sodjan »

På jobbet finns det en kritisk applikation i Delphi5. Det verkar som att leverantören
(en extern firma) har en del problem med att bara skapa en Delph5 miljö idag.
Helst vill de skriva om det i något nytt, nyare Delphi (eller vad det heter idag)
eller något .NET verktyg...
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av lgrfbs »

Micke_71 skrev:Är det bara jag här som tröskar kring med Delphi? Dvs object Pascal.

Höll på lite grann med det för länge sedan och roade mig lite med i/o och realtid vilket var många svordomar när man missade o lämna tillbaka och inte hade sparat.....

Har precis återupptagit det fast nu är det ett helt annat projekt jag pysslar med.
Även jag gillar Delphi men petar/klipper & klistrar i Lazarus idag, det vill säga de gånger jag får inspiration till att koda.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Micke_71 »

sodjan skrev:På jobbet finns det en kritisk applikation i Delphi5. Det verkar som att leverantören
(en extern firma) har en del problem med att bara skapa en Delph5 miljö idag.
Helst vill de skriva om det i något nytt, nyare Delphi (eller vad det heter idag)
eller något .NET verktyg...
Vad är svårigheten? Hitta en äldre version av Delphi? Köra kompilerade filen på nyare system? Jag tror jag har flera gamla skivar med Delphi 5-6 på.

Det hette tidigare Borland Delphi och idag är det Embarcadero Delphi. De har en gratis community licens om man företaget omsätter mindre än 5000USD per år.
Användarvisningsbild
lgrfbs
Inlägg: 6971
Blev medlem: 28 januari 2005, 15:48:53
Ort: X-län
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av lgrfbs »

Micke_71 Delphi med community licens kan den kompilera mot andra OS än Windows?
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av sodjan »

Micke_71:
Den nuvarande firman tog över supporten för applikationen för kanske 10 år sedan.
De hade problem med att hitta Delphi 5 så de utvecklade i Delphi 6 (eller kanske 7).
Sen small det av i målmaskinen för att 5'an saknade vissa runtime funktioner
som 6 (eller 7) hade. Det gick dock att komma runt, det var bara att undvika
de funktioner som 5'an saknade.

Sen har vi haft andra problem (dubbla trådar som krockar i ODBC interfacet) och
just nu vill de skriva om (eller porta) applikationen till .Net och C#. Vi har Skype
möte på torsdag kring det...
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Lära mig programmering. Vilket språk att börja med?

Inlägg av Micke_71 »

lgrfbs skrev:Micke_71 Delphi med community licens kan den kompilera mot andra OS än Windows?
Så här står det om det.

Develop Windows, macOS, Android and iOS applications with a single codebase

Man har lite olika frameworks att välja på i designstadiet. VCL är ju direkt för windows medans Firemonkey kan köra mot samtliga.
Skriv svar