Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
lillahuset
Gått bort
Inlägg: 13969
Blev medlem: 3 juli 2008, 08:13:14
Ort: Norrköping

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av lillahuset »

sodjan: Voff voff! :)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av swesysmgr »

jesse skrev:Så trots Microsofts tjusiga Visual Studio där man lätt ska kunna skriva ett program med grafiskt gränssnitt genom att bara klicka och dra (WYSIWYG) så är det alltså så extremt komplicerat att alla andra metoder är att föredra? Är det verkligen så svårt?
Kan man inte programmera och vill lösa något enkelt då är VBA en mycket mer lättjobbad miljö. Att lära sig C# eller Java är ett mycket större steg.

Ytterligare en fördel är att det är lätt att ändra småsaker i koden direkt även för en som inte förstår hela programmet och vill du veta hur du gör en viss sak i kod då spelar du bara in ett makro som utför det du vill göra och tittar sedan på hur den genererade koden gör.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Man kan ju köra VB i VS, C# är ju inte nödvändigt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av swesysmgr »

Visst men att lära sig .Net-ramverket och utvecklingsmiljön kommer du inte ifrån, språk-syntaxen tycker jag inte är det svåra.

Jag tror att en nybörjare kan göra ett VBA-program med ett enkelt GUI på 10% av den tid det skulle ta samma person att göra motsvarande i Java eller .Net. Det är den stora och idag enda fördelen med VBA, att icke-programmerare kan få fram enkla men fungerande lösningar snabbt.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av jesse »

Sodjan m.fl. : Eftersom frågan var "Att göra ett program i Windows" och ingen hade ett vettigt svar på det utan tyckre att man skulle göra nåt annat (t.ex. i Excel).
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av swesysmgr »

Vilket beror av att han som frågade skrev att han använder Excel.

Det finns fördelar och nackdelar oavsett vilken modell du väljer men skall du inte bygga ett program att sälja är det är det bättre att få till något som faktiskt fungerar på rimlig tid än att starta något som man aldrig kommer att hinna eller orka göra klart.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

jesse skrev:Sodjan m.fl. : Eftersom frågan var "Att göra ett program i Windows"
Läs första inlägget i tråden igen. Det ser nämligen ut som om du bara har läst trådens ämne.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av sodjan »

> Eftersom frågan var "Att göra ett program i Windows"...

...och det handlade om Excel, så var ju svar om Excel spot-on.
I de allra flesta fall körs Excel i Windows, så det strider inte
på något sätt mot ursprungsfrågan och är inte "nåt annat".

Ingenstans skrivs något som med en rimlig tolkning kan
fås till de slutsatser som du drog. Du försökte använda tråden
för lite traditionell Windows-bashing (som kanske ibland kan
vara relevant) men här gick det helt fel för dig. Sånt händer...
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av jesse »

Jag tolkade frågan som att han ville ha ett alternativ till Excel... Men skit samma. Men jag är bara förvånad över att ingen föreslår att göra nåt i Visual Studio. Det tolkar jag som att ingen tycker det verkar vara en vettig idé.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

Det som efterfrågades var ju (kopierat från trådstarten):

"Hade varit smidigt att ha allt i ett fönster med fält att fylla i och drop down menyer för val för att sedan få ett svar uppsamlat på ett viss sätt.."

Och det kan man som sagt var lösa i Excel eller Open/Libreoffice Calc, utan att behöva ta omvägen via att skriva ett program (med all overhead det innebär).

En fördel med den lösningen är också att man får matematiska funktioner som redan är validerade, så man slipper validera sina egenskrivna funktioner.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av TomasL »

Finns VBA eller motsvarande i OO?
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

> En fördel med den lösningen är också att man får matematiska funktioner som redan är validerade, så man slipper validera sina egenskrivna funktioner.

Vid användning av olika lib. så är dessa validerade oberoende om man använder Excel, Visual Studio etc.

Vad man bör utgå/använda är ju relaterat till egen kunskap!
Men att påstå att funktioner inte är validerade i andra utvecklingsmiljöer än Excel/Open Libreoffice Calc är väl att ta i!
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Nerre »

Det finns OpenOffice Basic, den är dock vad jag förstått inte särskilt lik i syntax och funktioner. Men det bör ju gå att göra samma saker i alla fall.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av jesse »

Nerre skrev:Det som efterfrågades var ju (kopierat från trådstarten):

"Hade varit smidigt att ha allt i ett fönster med fält att fylla i och drop down menyer för val för att sedan få ett svar uppsamlat på ett viss sätt.."

Och det kan man som sagt var lösa i Excel eller Open/Libreoffice Calc, utan att behöva ta omvägen via att skriva ett program (med all overhead det innebär).

En fördel med den lösningen är också att man får matematiska funktioner som redan är validerade, så man slipper validera sina egenskrivna funktioner.
OK, jag läser väl det här forumet helt fel då. Jag uppfattar trådrubriken som själva ämnet/frågan, och texten i inlägget som en utveckling av det.
Om det handlade om att göra saker smart i Excel så har ju tråden en totalt vilseledande rubrik. Om man inte anser att göra ett avancerat Excel-ark är detsamma som att göra ett program i Windows. (Det kan det ju vara, men då tänjer man ju på begreppen en del, och kanske inte vad man brukar avse med "att göra ett program".)

Ursäktar för att jag hamnat helt OT nu, jag ska inte skriva mer i denna tråd.
Bossef
Inlägg: 50
Blev medlem: 11 augusti 2013, 11:47:21

Re: Att göra ett program i Windows? Utan förkunskaper!

Inlägg av Bossef »

@ Nerre, Kan du beskriva/definiera ge exempel på omvägar (overhead) för dom olika vägarna vore intressant.

Rubriken lyder ”Att göra program i Windows? Utan förkunskap!”
Är omöjligt om man inte införförskaffar kunskap!
Menar man ett fristående program vilket jag tolkar det som så är svaret Nej!

Att anpassa tex. Excel som TS antyder så visst är det möjligt om man införskaffar sig kunskap!
Men svaret är fortfarande NEJ utan kunskap!

Oavsett så står man sig slätt om man inte har kunskap i den miljö som man vill utveckla i eller anpassa!

Man får införskaffa sig kunskap först oavsett tillvägagångsätt.
Skriv svar