Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag?)

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag?)

Inlägg av ojjan »

Tja!

Sitter och kliar mig i huvudet över något som har irriterat mig i evigheter. (Tänkte elektroniks kan alltid sparka en i rätt riktning :D )

Bakgrund:

Vi har ett 20-30 tal låneinstrument i ett rum på firman. Vissa är mer eftertraktade än andra och då har de en förmåga att aldrig hitta tillbaka in i rummet utan följer med teknikern.

När man lånar ett instrument så skriver man upp sig på en papperslapp som hänger på väggen.

Detta fungerar skit dåligt för vissa instrument åker in och ut flera gånger i veckan medans vissa stannar borta några månader. (lycka till att hitta din kvittenslapp när du kommer tillbaka efter en månad..)

Mål:

- Enkel hemsida/app/kalender eller liknande för att se vilka instrument som är inne på lagret.
- Enkel hemsida/app/kalender eller liknande för att se vilka instrument som är utlånade, av vem, hur länge de beräknas vara borta..

Försök 1:

- Skapade ett "form" via googledoc där man får fylla i sitt namn, tele, vilket instrument, när man planerar att lämna tillbaka det.
- Det landar sedan i ett "google spreadsheet".
- Det importerar jag till "blad-översikt", och publicerar som hemsida.
Detta fungerar bra, då kan man alltså låna ett instrument och man kan se var det är.

Problem:

Jag vill inte att instrumentet skall försvinna från listan bara för att "återlämnade datumet" har infallit, då är vi i samma sits igen. (med instrument som ingen vet var de är)
Vill alltså att man skall fysiskt säga att man har lämnat in ett instrument och då skall den försvinna från listan.

Gjorde alltså ett form till där man får trycka i vilket instrument man lämnar tillbaka. (Tanken är att märka alla instrument med märkskyltar för att man inte skall skriva fel).

Jag får då in detta i samma spreadsheet fast i ett annat blad, toppen.

Men här fastnar jag.

Har alltså info om vilka som är utlånade, vilka som är återlämnade men har svårt att få rätt på att "översikten".

Så nu sitter jag med skägget i brevlådan och behöver hjälp att komma vidare.

Är absolut inte låst vid google konceptet utan är öppen för förslag!
Har varit inne på att köra det via något passersystem genom att man först taggar sig själv sedan att varje instrument har en tagg som man kör på olika läsare för inne/ute. Detta hade varit lätt att utläsa i loggen för mig, men inte de övriga som vill kunna se om ett instrument är inne.
Har även tänkt att sätta streckkoder på lådorna, men som sagt så hänger jag upp mig lite på smidigheten och att kunna se enkelt vad som finns och vad som är ute.

Behöver bolla lite, så alla förslag är välkomna!

Ps.
Om ni vill se hur långt jag kommit så är de bara att fylla i Formet och sedan kolla på Resultatet. :lol: (fakenamn/nummer är helt okej)
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Kul problem!
Du har helt rätt, historiken är mycket viktig.
Om jag inte vore så lat, ja numera arbetsskygg, så skulle jag kunna rita upp en Normalisering som grund för en databas.
Men vårt biluthyrningssystem som är Open Source skulle kunna ge dig hintar!
Men du bör ha tabeller för alla låntagare och alla objekt.
Dessa knyts i en händelselogg med uppgift om Lid och Oid samt datum och tid för ut, in och händelsestatus.
Nu är det middag, men jag skall titta på vad du har gjort så här långt!
Förutom streckkoder kan du använda QR kod eller tom RFID taggar. Jag har några hundra över ;-)
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av ojjan »

Tja!

Var inne på att sätta upp en databas men min kunskap är inte tillräcklig tyvärr.
Och eftersom inte kunskapen är där så fastnar jag i hur jag skall få helheten att fungera.
Brukar kunna justera saker så att de blir som jag vill ha det men att börja från scratch med saker jag inte i normalfallet pysslar med är svårt.

Tänkte ge det en chans att få det så användarvänligt och enkelt som möjligt för alla, men lyckas jag inte så kommer jag köra på ett riktigt passersystem.
Men de kommer innebära att jag vet var instrumenten är men ingen annan :doubt:

Som sagt alla förslag är välkomna, googla kan jag men vet inte riktigt på vad! Peka i rätt riktning!

@ Lasp taggar har jag gott om då jag jobbar med de små rackarna, sitter till och med en under skinnet på mig.. :lol:
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av Magnus_K »

Tänkte på precis samma sak som Lasp, streckkoder eller RFID. Då krävs det ju att man verkligen har prylen i handen för att checka ut/in. Mycket bra förslag. En dedikerad streckkodsläsare/RFID-läsare i anknytning till lagret så borde du vara i hamn.

Då alla kanske inte nyttjar google etc så skulle jag nog gå på en websida eller något i den stilen. Hur vore det med en Raspberry Pi som agererar webserver och sköter både RFID:andet och presentationen?
Backup kan ju läggas i en en fil som du kan importera till google spreadsheet eller liknande?

Intressant tråd. Vi har samma "problem" på jobbet men det är tyvärr inte praktiskt genomförbart med varken streckkoder eller taggar.

Lycka till :tumupp:
Användarvisningsbild
tecno
Inlägg: 27037
Blev medlem: 6 september 2004, 17:34:45
Skype: tecnobs
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av tecno »

Bra styrmedel = personligt ekonomiskt ansvar på den som lånar. Ger garanterat bra effekt men ställer ju krav på ett välfungerande 'system'.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av grym »

jag hadde ordnat att dom är låsta med elektriska lås och dom måste låsa upp det med personlig kod , som bör synas vem som har den
ojjan
Inlägg: 359
Blev medlem: 6 mars 2007, 22:06:40
Ort: Malmö

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av ojjan »

Kul att fler tycker det är intressant!! :)

Den främsta tanken med detta är att veta var instrumenten är när man behöver dom.

De enda kravpunkterna jag har satt upp är följande:

- ENKELT att handha när man skall låna/lämna tillbaka.
- Kunna se på distans om instrumentet man behöver finns inne eller vem som har lånat det.

Har tillgång till lite av varje för att lösa uppgiften men har svårt att få ihop hela systemet i huvudet.

- RFID Em läsare med usb finns. (även kompletta passersystem i form av Bewator entro m.f.)
- Streckkodsläsare finns.
- Rpi finns.
- Arduino finns.
- Skärmar/datorer m.m finns självklart om man vill ha en dator på plats för att handha det.
(går att ordna mer grejor bara jag vet hur jag ska lösa det...)


Idag satt jag och donade med en HMI skärm och började labba ihop bokningen på denna. Det skulle funkat men känner att det är lite overkill med en skärm för 10k+ för detta. :oops:


Flödet borde vara typ såhär:

Ta ett instrument---->blippa/logga in---->Blippa/skriv in instrumentet--->använd instrumentet--->Blippa/skriv ut instrumentet.


Blipp är det bästa, men de kräver en databas. (kunskapsbrist)
Satt och labbade med MySQL lite och tror jag skulle kunna få ihop det men sedan behöver jag göra kopplingarna till ett gränssnitt och usb-läsaren. (Fail)

Google formet fungerar såhär i nuläget:

UTLÅN:
Fyll i form---->Skickas till ett excelark--->Skickas till ett annat blad där jag har strukturerat upp det lite-->Publicera det på nätet. Toppen!

LÄMNA TILLBAKA:
Fyll i annat form--->Skickas till eget blad i samma excelark-->Jämför instrumentnamn och datum med utlånade instrument och ta bort det från utlånade. (FAIL)

Som sagt, har svårt med helhetsbilden.. Tips på program för att lösa problemet typ RPI-->MySQL-->Websida??

Tack för visat intresse!!

@Magnus_K - Man behöver inte ha ett google konto för att fylla i formuläret, prova gärna =) Alla fakenamn är okej.. :D

@grym - In till rummet sitter det kodlås idag, tänkte evt byta det till en taggläsare. Hade också gärna sett att alla instrument var inlåsta var för sig men det rör sig om 30-50 instrument i lådor från 10x10cm->100x100cm, därför blir det opraktiskt.
Visst kan man logga vem som går in i rummet och sedan får han logga vilket instrument han tar, men det faller på att det skall visas enkelt vem som har vilket instrument. Inte behöva kolla igenom en lång händelselogg.
Tänkte använda ett riktigt passersystem först med en så kallad Antipassback funktion, dvs du loggar in på en läsare och måste sedan logga ut på en annan läsare. Då ser man hur många som finns "inne". Detta faller på att gränssnittet inte blir enkelt nog för kontorsfolket på firman.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16768
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av grym »

tänkte mera som en wire med någon anslutning på, behöver ju inte vara stöldskyddsmodell utan bara att låsa upp med sitt nummer och känna av när den sätts tillbaka
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av mrfrenzy »

Behöver ju inte ens vara låst.
Limma fast en iButton på varje instrument.
Dra en kabel runt rummet med avtappningsplatser för "grendosor".
Varje grendosor kan vara x antal rj11 eller rj45 jack.

Sen har man bara ett gäng lagom långa kablar med 1 Button magnet+rj11.

När någon öppnar dörren med sin tagg så kommer hans namn upp på skärmen och man ser vilka instrument han eventuellt har lånade.
Om han tar ett instrument och kopplar loss sladden så läggs det till på listan.

Lägger han tillbaka ett instrument så stryks det från listan.

Ingen annan kan komma in när en person är i rummet.

För att öppna dörren och gå ut trycker man på en knapp som sparar listan och låser upp dörren.

Givetvis kan man börja med streckkoder och uppgradera till taggar eller ibutton senare .

Om man istället kör med taggar skulle man kunna ha en läsarloop i dörren som varnar om man går ut med ett instrument som inte är registrerat.

Oavsett vilket så är du nog tvungen att börja med att lära dig SQL (eller hitta ett färdigt system att köpa/ladda ner).
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Låna/Lämna tillbaka system? Google spreadsheet..(förslag

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Bra tips och tankar som kommer in här!
Vad är ditt största problem?

Att du inte vet vart objektet är?
Att du inte vet när det gick ut?
Att du inte vet vem som har det?
Att du inte vet när det kommer tillbaka?

Om man dessutom ser till investeringskostnaden och service på vissa objekt kanske man vill att folk anger en ungefärlig tid som objektet skall vara ute.
Man kan vilja schemalägga service, kröning osv.
Så en bra databas kommer säkert till nytta. Du får ju då en inventarieförteckning och eventuell avskrivning på köpet.
För visst skall det finnas en post om inköp och liknande.

Jag tror att det finns resursregister eller gantschema därute, som med små tankar och ändringar kan stötta denna verksamhet!
Skriv svar