Problem att ladda ner sketch i attiny85.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Fixar det när jag återkommer hem.
För ny miljö .... är inte det lite skumt? Nyare IDE är ju bara en påbyggnad av den äldre (?), men jag kan ju prova installera en äldre typ version 1.6.5, men det borde inte vara nå skillnad.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Bootloader micronucleus, måste kolla om den finns där den ska (när jag kommer hem).
Jag kollade om bootloader programmet fanns på dator, och jo. Så då pekade jag ut vart det fanns i enhetshanteraren/updatera drivrutin fick då fråga om jag ville installera programmet. JA!!
Och efter det fungerade det.
användare/dinanvändare/appdata/local/arduino15/packages/digistump/tools. där finns den.
Räcker väl att peka mot rätt disk till att börja med.
Jag har pekat mot där själva IDE programmet ligger på innan, men det dög inte. Efter som jag har IDE programmet på annan disk.

Mappen arduino15 visste jag inte att jag hade på datorn och dessutom på annan disk än den jag pekat ut för huvud mapparna.

Har laddat ner en sketch, och det fungerar gött. :D
Hoppas att någon annan har nytta av tråden.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag har nästan lyckats men samtidigt kört fast rejält. Micronucleus slutar fungerar och vill stängas av när jag laddar upp/ner sketcher.
För trött, för sent, för tjurig. Får fortsätta imorgon.

Ska köra Olimex ATtiny85.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Jag tänke köra igång efter ett uppehåll, och nu kan jag inte få det att fungera. Ja det och att alla mina sketcher försvann från datorn, och jag kan inte ladda program i mina mini 328 16Mhz.
Det enda som fungera är uno, men den är opraktiskt (stor) och för dyr för applikationer i fält....... man blir trött. :(
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Jag tittade på olika Arduino-kloner från Kina. Lite beroende på modell kostade de allt från 1 till 4 dollar. Det jag läste mig till här på EF var att det kunde bli ohemula problem med en krets i stationerna kallad 2303 (PL2303). Jag har en USB/TTL-krets med den kretsen.

Nu har jag en UNO, en Pro Mini (utan USB, två Olimexino (med USB) och en ATtiny85. En av Olimexinerna funkar inte alls - kollar lödningarna en extra gång. Den andra kräver drivers som jag inte får till att fungera ..... :wall:

Nu när jag sakta börjar få lite kläm på Arduino:riet börjar jag dels tycka att det är förbannat kul och samtidigt förstår jag när EF:are svarar på frågor om vissa (utgångna eller asdyra) standardkretsar att man löser det med en PIC eller Atmega.

Jag gör ett försök till att hitta driver till Olimexinon.

Aliexgrunkorna:
Programmeraren för ATtiny85
ATtiny85 Kickstarter Development Board
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor
Inlägg: 6741
Blev medlem: 15 december 2005, 21:31:34
Ort: Malmö

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av Micke_s »

Ch340g är bättre än pl...
Attiny85 kortet kör väl vusb och behöver ingen usb-sereiesnöre konvörter?

Dock de Kina-attiny85 jag har haft inte aktiverat reset som gpio, en avr dragon och blåsa in allt igen fixade detta..
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Mina ATtiny kommer från Olimexkiten (köpta på Electrokit - 2 stycken) och en "lös" ATtiny köpt på Kjell.

Jag får försöka köra in mina sketcher via UNOn igen, men fan, det är inte lätt alltid.
spaderkung
Inlägg: 138
Blev medlem: 12 maj 2007, 11:24:24
Ort: Sjöbo

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av spaderkung »

Med via unon, menar du den som programmerare kopplad till din tiny? Det kan man göra.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32723
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av HUGGBÄVERN »

JAG SÄTTER 85AN på labplattan och drar några tampar från UNOn. Finns säkert 100 beskrivningar på Instructables.
Skriv svar