Problem att ladda ner sketch i attiny85.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Jag har precis fått hem en "Digispark Kickstarter ATTINY85". Ett super litet utvecklingskort med attiny85 uC. Praktiskt som tusan till mindre projekt.
Tyvärr inte så praktiskt ännu efter som jag inte lyckats laddat ner nått enda program än, vad göra? Jo jag har letat upp en beskrivning från digispark men ändå inte fått ner nått.

Har följt det till punkt och pricka, bara lite nyfiken om det är nån annan som testat kortet och stött på patrull och hur denne löste det.
Användarvisningsbild
Magnus_K
EF Sponsor
Inlägg: 5854
Blev medlem: 4 januari 2010, 17:53:25
Ort: Skogen mellan Uppsala-Gävle

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av Magnus_K »

När är det som det skiter sig? Vad säger IDE:t när du försöker skriva en sketch?

Ps. Aldrig provat kortet men klart intressant! Ds
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av bearing »

Aktivera inställningen i Arduino's IDE, som gör att hela kompilatorns, samt programmerarens, in och utdata syns.

Upptäcks kortet av PCn när du kopplar in USB-kabeln?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Nej, unknown device säger datorn. Och i arduino IDE står det "Invalid library found in" och texten inom citat tecknet..... har ingen aning vad allt det betyder.
Har läst att många har haft problem att få den att fungera ihop med win10, men jag har win7.
Har provat två kort, inte för att det har någon betydelse felmeddelandena dyker upp ändå.
Warning: platform.txt from core 'Digistump AVR Boards' contains deprecated recipe.c.combine.pattern="{compiler.path}{compiler.c.elf.cmd}" {compiler.c.elf.flags} -mmcu={build.mcu} -o "{build.path}/{build.project_name}.elf" {object_files} "{build.path}/{archive_file}" "-L{build.path}" -lm, automatically converted to recipe.c.combine.pattern="{compiler.path}{compiler.c.elf.cmd}" {compiler.c.elf.flags} -mmcu[

Warning: platform.txt from core 'Digistump AVR Boards' contains deprecated recipe.ar.pattern="{compiler.path}{compiler.ar.cmd}" {compiler.ar.flags} "{build.path}/{archive_file}" "{object_file}", automatically converted to recipe.ar.pattern="{compiler.path}{compiler.ar.cmd}" {compiler.ar.flags} "{archive_file_path}" "{object_file}". Consider upgrading this core.
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26147
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av Icecap »

För mig låter det som att USB-porten inte känns igen eller att Arduino-bootloadern inte är inlagt i µC'n.
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av bearing »

Dessa AVR simulerar USB 1.1 i mjuk- och hårdvara. Processorn kör intern RC-oscillator. Timingen är inte perfekt, och det är inte säkert att USB-porten/datorn tillåter detta.

Sedan vet jag inte vad det sitter för hårdvara på kortet. Om processorn kör 5V, och inte har 3.6V zenerdioder på USB D+ och D- , bryter kortet mot elektriska specen, och det tillåter inte alla USB-portar/datorer.

Prova att använda en USB-hub, dom kan vara lite mindre "kinkiga" angående amplituden på signalerna. Eller på en annan dator.

Sen kan det ju vara så att processorn helt enkelt saknar firmware / bootloader?

Ifall du får kortet att upptäckas av Windows, och det ändå inte går att programmera med ditt IDE, behöver du nog ta hem senaste versionen.
zealotry
Inlägg: 918
Blev medlem: 9 oktober 2004, 22:28:40
Ort: Västerås

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av zealotry »

Lite googling gav detta: https://github.com/digistump/DigistumpArduino/issues/12
Samma eller liknande problem som du har?

Smutt litet kort, blev sugen på att köpa men väntar tills du fått fart på dina!
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Jo det är samma/lika problem, verkar på inlägget som det är nått nytt iom version 1.6.6 och framåt. Man kan ju prova att ladda ner eller uppdatera till 1.6.8 om problemet är fixat där då? Såg kunde inte se det i uppdateringsloggen som finns att ta del av.

Som du säger bearing, det kan vara den elektriska konfigurationen som spökar med zenerdiod och pull up (1.5k) motstånd på USB-porten. Men om det har fungerat i de lägre versionerna av arduino IDE vette tusan?? Jag får felmeddelanden redan innan jag anslutit kortet.
http://digistump.com/wiki/start?do=search&id=attiny85.... står mycket matnyttigt på digistump wiki.

Ska testa att lägga in digispark-filen i /hardware/digispark ..... i arduino IDE program mapp.
Det står mer om det här. http://digistump.com/wiki/digispark/tut ... gramming?s
Är på jobbet kan inte testa ett skit, men mycket väl förkovra tills hemkomst. (Om det inte blir jobb så att säga)

Börjar fundera om jag följt fel instruktion, skillnad på den här är att man väljer Digispark Pro (Default 16MHz), istället för Digispark (Default - 16.5 MHz). Ska testas ..!
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av bearing »

orvar-e skrev:Jag får felmeddelanden redan innan jag anslutit kortet
Det spelar inte någon roll vad du gör i ditt IDE om Windows inte accepterar USB-enheten. Möjligtvis måste du ge Windows en sökväg till en drivrutin, ifall hårdvaran är OK (borde den ju vara), och rätt bootloader är programmerad.

Bootloadern i AVRen måste vara 16.5MHz och intern oscillator. 16MHz är för enheter med kristall. 16.5 går egentligen lite för fort för USB, och synkar genom att pausa ibland för att vänta på flankerna som kommer från datorn. Om datorn av någon anledning tror att det är något fel på enheten, och slutar kommunicera, hamnar alltså enheten ur synk, vilket antagligen gör datorn ännu "argare".

Hade enheten bootloader från början, eller har du möjlighet att programmera bootloader via ISP?
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Mja, bra fråga, men jag tror inte det finns någon bootloader programmerad från början. För det borde säljaren ha sagt, och det står att den har 8k minne, med bootloader installerad så försvinner 2k och man har då bara 6 k kvar vad jag läst.

I guiden jag länkade till räknar författaren upp 3 metoder att programmera, och metod ett tror jag är den som ska användas. Det finns även en länk till bootloadern (den mest utrymmes snåla) där.
Men sen är jag lost i translation...........
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av bearing »

Här står det att bootloadern ska vara förprogrammerad
http://digistump.com/wiki/digispark/tut ... bootloader

Men det kan ju hända att dina billiga eBay-kort är tomma vid leverans.

Om du med metod 1 menar "Self-Programming the Attiny – or the digispark way of life", så förutsätter det att processorn redan har bootloader.

Vad har du för hårdvara för att kunna programmera in bootloadern via ISP (In-circuit programing)?
Det går antagligen att använda valfri "vanlig" Arduino.
Här är en guide:
https://www.arduino.cc/en/Tutorial/ArduinoISP

Det du ska programmera i 85:an är alltså USB-bootloadern. Om du lyckas borde 85:an, när du ansluter USB-kabeln, ge det där fina ljudet som kommer när en USB-enhet ansluts korrekt i Windows. Sedan ska det gå att föra över kod via Arduinos IDE som vanligt.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Jo men det stämmer det du säger, jag har också läst att det måste vara ett litet program i den från början pga av nån teknisk lösning...... kan leta upp det text stycket senare.
När jag ansluter kortet så blinkar en diod med intervall 1 sek, typ arduino blink sketch. Som Unon gör när den är ny.
Föra över kod går inte, och det enda jag för är okänd enhet är ansluten, troligen ett ilsket ljud också om jag hade haft högtalare anslutna.
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av bearing »

Nytt inlägg:
Jag läste noggrannare om hur det här kortet fungerar. Eftersom att man måste kompilera och starta programmeringen redan innan kortet ansluts, kan det nog vara så att ditt kort har bootloader, men att den inte får igång kommunikation med programmeraren, och därför sätter igång blink-sketchen. Så jag har nog fel. Du måste nog börja med att få igång ditt IDE. Har du laddat hem den version dom rekommenderar?

Gamla inlägget:
Är du med på vad jag menar med att använda Unon som ISP-programmerare för att lägga in USB-bootloader i 85:an?

Visserligen är det fortfarande inte helt säkert att bootloader saknas. Bootloaderns uppgift är ju att vänta på kommunikation från dator, och annars sätta igång huvudprogrammet / sketchen. Är möjligt att bootloadern finns där, men lämnar över till sketchen innan datorn hinner få igång kommunikationen. Men det borde inte kunna hända, tycker jag. Så jag skulle tro att 85:an saknar bootloader.
Användarvisningsbild
orvar-e
EF Sponsor
Inlägg: 5957
Blev medlem: 9 mars 2007, 09:01:32
Ort: Borlänge

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av orvar-e »

Jag har version 1.6.7, tidigare hade test 1.6.6, dom rekommenderar 1.6.5 eller nyare.


Jag citerar det programmeringsmetoden som borde gälla. Fetmarkerar det som jag tycker är av extra intresse.
To enable that feature you need to use one of the other two methods mentioned before to get a piece of code on the attiny. This will then allow you to pull additional code into the attiny or change the additional code. Uploading that initial code is one of the tasks in the digispark-production.

The code making this possible is the bootloader micronucleus, which is written and maintained by the board-member bluebie.

This bootloader resides in the first 2k of the 8k memory of the attiny and allows you to use the remaining 6k for your programs. The big benefit of that piece of smart code is that you need no other hardware tool to program a digispark as you would for the other two methods. It will even go one step further and make it possible for you to use the digispark for programming other core attinys in two (or lets say one and a half) different ways.

For that purpose micronucleus emulates USB hardware as the attiny has no on-board USB device. Communication is done with a host component called micronucleus. On Windows systems it's micronucleus.exe.

To facilitate this special way of programming the digispark, digistump has patched the IDE by adding a custom version of avrdude (a program which is mostly used in the arduino world). Digistump's custom version of avrdude is a wrapper which calls either the original avrdude for everything which is not a digispark, or micronucleus in the case of a digispark. There are however some drawbacks:

The emulation of a USB interface affects the usage of 2 I/O pins, P3 (analog3) and P4 (analog2). Both are regulated with a Zener diode which limits the voltage on those two pins to a max of 3.6V. This affects some uses like analogRead() or high levels resulting from digitalWrite(). P3 also has a 1.5K pullup-resistor creating even more problems for this kind of usage.

An advantage of the emulated USB solution is that this way of programming the Attiny frees one more GPIO pin; pin PB5. This pin is otherwise used as reset, which is needed for programming the chip with an external ISP programmer.



Bootloader micronucleus, måste kolla om den finns där den ska (när jag kommer hem).
bearing
Inlägg: 11253
Blev medlem: 2 mars 2006, 01:01:45
Ort: Ängelholm

Re: Problem att ladda ner sketch i attiny85.

Inlägg av bearing »

Bootloadern är en firmware som ska vara programmerat i FLASH på 85:an. Sen finns även en EXE-fil som används för att kommunicera med bootloadern med samma namn.

Eftersom att dina felmeddelanden ovan säger att flera filer är "depreciated" låter det som att du har för ny miljö för de filer du försöker kompilera.

Kan du klistra in hela outputen från ditt IDE i sin helhet?
Skriv svar