Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. LÖST!

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag beundrar ditt tålamod Urban.
Hoppas att detta kan ge dig, tillsammans med små finurliga spel, det utrymme du vill ha.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. LÖST!

Inlägg av SeniorLemuren »

Ja nu är det nära psykbryt. Det verkar kvitta hur många problem man löser så hittar man ett nytt. Problemet nu är att den rutin som kopierar bilden på skärmen inte kopierar bilderna med färg utan bara den svarta som ju är grundfärgen i alla bilder. Jag ändrar ju färg på den svarta bilden med hjälp av ett filter för varje färg i CSS:
.myGreenColor { filter: invert(24%) sepia(92%) saturate(1808%) hue-rotate(99deg) brightness(98%) contrast(105%);}

Det funkar inte. Om jag går tillbaka till det gamla viset som jag startade med, att ha en bild för varje färg så fungerar det. Det blir ju en jävla massa bilder att producera.

Om man använder skärmklippverktyget så funkar det men det kan jag ju inte baka in i koden. Skillnaden är att skärmklippverktyget kopierar pixlarna på skärmen medan HTMLTOCANVAS genererar bilden på skärmen från dokumentets objekt (DOM) och kan inte tyda filtret.

Vad jag alltså behöver är en rutin som verkligen läser pixlarna på bilden precis som skärmklipverktyget då är jag hemma. Så nu hänger det på er experter att komma med förslag. Jag har googlat men inte hittat något som jag förstår. Mitt andra alternativ är ju att använda metoden med en bild en färg men det betyder nu att jag just nu måste producera över hundra bilder. För varje ny bild jag vill lägga in måste jag tillverka åtta bilder. Detta gäller ju även ramabilderna som ju också kan bli fler med tiden.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gå tillbaka, stanna vid grundfunktion, lansera och få igång en verksamhet.
Därefter ser du behov av utveckling.
FFFF
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Precis så tänker jag. Problemet är att det måste till ett antal bilder för ramarna eftersom de aldrig gjordes i flera färger från början, jag har dessutom lagt till många nya bilder med endast en färg som även de måste kopieras upp i olika färger, men det går på en natt så jag kör nog så.
mounte
Inlägg: 204
Blev medlem: 14 november 2010, 13:15:00
Ort: Sandviken

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av mounte »

Sent inlägg här men jag skulle starkt rekommendera att man bygger något liknande baserat på en "datamodell" över vad du vill fånga. Något i stil med symbol/figur/form/bild med position och storlek.
Sedan skriver man en rutin som renderar datamodellen till något visuellt (som tar hänsyn till ev. skala för att få plats på skärmen...) samt metod(er) för att exportera till format som är "vettigt" för verksamheten.

Kan varmt rekommendera opensource js-baserade svg-editorer t.ex. finns en del kompetenta och svg torde vara ett vettigt format att i korrekt skala samt att ha enheter för att sedan kunna använda i verksamheten.
Det var mina korvören.

Hur som helst, stor klapp på axeln för den beslutsamhet som finns hos dig att jobba med detta! :bravo:
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Haha,. Tack för axelklappen. För övrigt så förstod jag inte en stavelse av vad du försökte säga. Det program jag gjort har jag gjort för att exakt passa användare som inte är några experter på datorhantering. Resultatet skall rendera i en skylt som användaren enkelt skall designa. Det finns en del liknande program som jag kolla lite på och de är röriga, svårhanterliga och ger inte de resultat som jag behöver som underlag för att tillverka den designade skylten.

Om du inte ha tittat på de korta videsnuttar som jag länkar till på designsidan så har du kanske inte förstått problemet. Programmet fungerar exakt som förväntat och är till 99% klart. Det som återstår är att kopiera den designade skylten till en blobb för att spara i en databas. Som rutin för att spara bilden använder jag ett javascript som inte tar med färgerna på de bilder man lägger in på skylten. Färger på fonter funkar utan problem. För att slippa tillverka alla bilder i alla önskade färger så använder jag endast transparent/svarta png-bilder och ändrar färgen på bilden med ett filter. Detta fungera utmärkt i designprogrammet. Problemet uppstår alltså när jag sparar den designade bilden på skärmen. javacsriptrutinen fungera på så vis att den tillverkar bildfilen med hjälp av sina byggstenar och inte med pixlarna på skärmen. Det betyder att rutinen bara ser den svarta bilden utan filter.

Vad jag efterslyser är alltså ett script som kopierar den verkliga pixelbilden på skärmen precis som skärmklipverktyget gör då får man ju med färgerna på bildrna. Det är det sista problemet som återstår att lösa. Så att bygga datormodeller över det förstår jag inte, men du kanske kan förklara efter att du sett intruktionsfilmerna. (5min) och kanske till och med sitter på lösningen. :) Oservera att programmet enbart är gjort för att köras på laptop eller större dator. Att få det att fungera på läsplattor och mobiler ligger längre fram i tiden.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av MadModder »

Jag har funderat i liknande banor som mounte.
Att gå ner en nivå under grafiken.
Lagra allt i variabler och rendera skylten utifrån dem.
När skyltdesignen sen skickas in till dig är det variablerna som skickas, och du kan rendera en bild utifrån dem.
Då spelar det ingen roll hur webbsidan ser ut hos klienten.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av SeniorLemuren »

Svarar mig själv lite. Det går naturligtvis inte att läsa av pixlarna på samma vis som skärmklipverktyget. Det är ju ett Windowsprogram och detta innebär ju att det inte kommer att fungera på andra operativsystem. Det måste ju bygga på att ligga i browsern. Google Opera etc.
robinr
Inlägg: 12
Blev medlem: 11 februari 2011, 16:44:21

Re: Om Carvers Corner.se konstigt fel. Psykbryt?

Inlägg av robinr »

Nu har jag inte läst alla dina inlägg och du är säkert ganska långt gången i projektet.

Här kommer några tips från mig och lösningar på olika problem jag stött på under åren som jag utvecklat olika appar främst webappar. I början sket jag i allt förutom chrome och firefox och körde bara html5 och upplösningar över 1080p.

Men vikten att kunna ha en responsiv design ger många fördelar och speciellt om du ska erbjuda användare en bra upplevelse.

Hur som helst. Om du ska generera något mönster eller liknande som en kund kan beställa är ett av de bästa sätten att generera en canvas och använda dig av något bibliotek för JavaScript eller så. Det kan ibland vara en hög inkörsport men i slutändan så kommer resultatet att bli så mycket enklare att hantera oavsett device.

Sen brukar jag också alltid göra designen först i ett rent html format sedan när den funkar för alla devices så att jag har en template på färdig sida.

Vet inte exakt vilket framework du använder men ett som är väldigt modulärt är bootstrap nu version 5.
Skriv svar