Löst! - C program fastnar i windows men inte i kommandotolken.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Löst! - C program fastnar i windows men inte i kommandotolken.

Inlägg av Bigstone »

Försöker damma av mina C kunskaper och använder Visual Studio Code för att knopa ihop lite test kod.
Problemet är att när jag kör det i VSC så går det att kompilera och köra EN gång, sen kan jag inte kompilera med ev. ändringar och orsaken är att programmet rullar fortfarande i bakgrunden.
Tog ett bra tag innan jag förstod detta och det gick bara att se med programmet "Process Explorer".
Med det kan jag terminera mitt lilla exe program och kompilera om koden men så fort jag kör igång via VSC så uppstår samma problem om och om igen.
MEN om jag kör mitt exe program direkt från kommandotolken terminerar det sig självt när det är klart utan några problem som helst. :humm:

Någon som har koll på vad det kan vara som är problemet?
Senast redigerad av Bigstone 28 december 2021, 11:17:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43148
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: C program fastnar i windows men inte i kommandotolken.

Inlägg av sodjan »

Utan att se programmet? Med kristallkulan? Nä, det kan nog bli svårt.
Men om du har ett litet programexempel (behöver inte vara just ditt
program, bara det beter sig på samma sätt) så går det kanske att kolla.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: C program fastnar i windows men inte i kommandotolken.

Inlägg av Krille Krokodil »

Där finns tydligen en exstension Run Code som ger en valmöjligheten att exekvera i terminal.

Användarvisningsbild
Bigstone
Inlägg: 582
Blev medlem: 22 september 2004, 13:04:12
Ort: Linköping

Re: C program fastnar i windows men inte i kommandotolken.

Inlägg av Bigstone »

Tackar för svar!
Check, kryssade för att jag skulle öppna i den interna terminalen hos VS Code och sedan se till att Avast antivirus ignorerar min lokala lab mapp för min C lösningar, det verkar ha löst problemet.
Om det var Avast eller terminal fixet som var problemet är osäkert, kan ha varit en god natts sömn och en rejäl re-boot av datorn (utöver de 14 jag gjorde igår kväll också då :D ). ;)
Skriv svar