Microchip studio compilerar fel.

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Repaterion »

God middag på er!

Jo, i skolan använder vi ovan nämnda program för att skriva i C till Atmega328P på Arduino UNO.
Vi jobbar med inbyggda system.
Men de senaste dagarna så har inte programmet kompilerat om än alls. Mig veterligen har jag inte ändrat några inställningar. Felet som kommer är oftast "recepie of setup.c failed" eller vilken fil som helst egentligen.
trycker jag F7 får jag fel. (F5 i MVSC)
trycker jag CTRL F7 får jag liknande men fler filer.
Kör jag clean solution lyckas denna, kompilering misslyckas.

Kompilerar jag tidigare program som fungerar, samma fel.

Har testat repair, och nyinstallation, samma resultat.
testat olika kompilatorer XC8, AVR assambler, AVR8Bit osv samma resultat.

Sitter på Centralen i Götet så jag har inte riktigt möjlighet att fixa in kompileringsmeddelanden. Men kanwfixa detta när jag kommer hem.

Någon som har en blekaste aning om vart jag skall börja? För som sagt, allt fungerade för någon dag sedan. Tog emat en Windows uppdatering men det har inte förändrat något som jag märkt.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av swesysmgr »

Lägg in c-filerna i ett nytt projekt i MplabX, fungerar de att kompilera där med XC8? Fungerar det med XC8 från kommandorad och någon enkel fil som test?

Tycker det låter som någon sökväg blivit fel/saknas.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Du får nog posta exakt vad som skrivs ut för, om du vill ha någon relevant hjälp.
"recipe of xxx failed" säger ju ingenting mer än att det misslyckades. Måste kolla i utskrifterna *vad* som gick fel.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Repaterion »

swesysmgr
Ja den ideen funderade jag med, testade med en klasskamrats dator och samma mjukvara vilket kompilerade. Med några kodfel men den kompilerade, hos mig kan jag skriva in grävling mitt i koden och den bryr sig inte ens om detta.

Klas-Kenny
Förstår detta men som jag skrev så satt jag på centralstationen i Götet. :D
Men jag återkommer med detta strax.

Såg en konstig sak men det kanske är som sig bör?
På första felet står det i Makefile dit felet hänvisas.

#AVR32/GNU C Compiler
Vet inte om det är rätt
Den andra "setup.o" är inte samma men som sagt, jag skall kopiera raderna och klistra in dem här.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Repaterion »

Kompilatorn stannar vid den del som är fetstil. Alltså "echo building file"
Inga varningar eller liknande kommer upp, kör jag clean build så kan det bli fel på ytterligare en fil.

Här är felet för "interrrupts.c"

Kod: Markera allt

# AVR32/GNU C Compiler
./interrupts.o: .././interrupts.c
	[b]@echo Building file: $<[/b]
	@echo Invoking: AVR/GNU C Compiler : 5.4.0
	$(QUOTE)C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\toolchain\avr8\avr8-gnu-toolchain\bin\avr-gcc.exe$(QUOTE)  -x c -funsigned-char -funsigned-bitfields -DDEBUG  -I"C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\include"  -Og -ffunction-sections -fdata-sections -fpack-struct -fshort-enums -g2 -Wall -mmcu=atmega328p -B "C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\gcc\dev\atmega328p" -c -std=gnu99 -MD -MP -MF "$(@:%.o=%.d)" -MT"$(@:%.o=%.d)" -MT"$(@:%.o=%.o)"   -o "$@" "$<" 
	@echo Finished building: $<
Här kommer setup.c

Kod: Markera allt

./setup.o: .././setup.c
	[b]@echo Building file: $<[/b]
	@echo Invoking: AVR/GNU C Compiler : 5.4.0
	$(QUOTE)C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\toolchain\avr8\avr8-gnu-toolchain\bin\avr-gcc.exe$(QUOTE)  -x c -funsigned-char -funsigned-bitfields -DDEBUG  -I"C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\include"  -Og -ffunction-sections -fdata-sections -fpack-struct -fshort-enums -g2 -Wall -mmcu=atmega328p -B "C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\gcc\dev\atmega328p" -c -std=gnu99 -MD -MP -MF "$(@:%.o=%.d)" -MT"$(@:%.o=%.d)" -MT"$(@:%.o=%.o)"   -o "$@" "$<" 
	@echo Finished building: $<
Borde inte sökvägarna som "swe" funderade på vara återställda vid ren ominstallation? Såvida inte jag själv lyckats flytta något... :oops:
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14128
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av swesysmgr »

Funkar kompileringen om du klipper in kommandona i en prompt? Har du kollat att avr-gcc m.m. verkligen ligger i de kataloger som anges?

Gamla sökvägar kan finnas kvar i Windows, ibland kan man vilja ha flera olika versioner av t.ex. gcc installerade samtidigt, kolla under kontrollpanelen -> system -> avancerat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45176
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av TomasL »

Ibland gillar inte gcc mellanslag i sökvägen osv.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Wihelm »

Detta får jag om jag skapar ett tomt projekt och kompilerar i Atmel Studio 7.0.2397 versionen innan microchip pillade på den.
Är på slutet det skiljer lite vid -MF...

Kod: Markera allt

Invoking: AVR/GNU C Compiler : 5.4.0
		"C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\toolchain\avr8\avr8-gnu-toolchain\bin\avr-gcc.exe"  -x c -funsigned-char -funsigned-bitfields -DDEBUG  -I"C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\Atmel\ATmega_DFP\1.6.364\include"  -O1 -ffunction-sections -fdata-sections -fpack-struct -fshort-enums -g2 -Wall -mmcu=atmega328p -B "C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\Atmel\ATmega_DFP\1.6.364\gcc\dev\atmega328p" -c -std=gnu99 -MD -MP -MF "main.d" -MT"main.d" -MT"main.o"   -o "main.o" ".././main.c" 
		Finished building: .././main.c
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag ser ingen felutskrift i det du postat? Avslutar ju bara med "Finished building", inget fel?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Icecap »

Jag har ibland haft såna problem med annan kompiler. Då har jag helt enkelt raderat de gamla filer (FÖRUTOM källfiler) och skapad projektet igen.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Repaterion »

Klas-Kenny skrev: 28 oktober 2021, 22:57:01 Jag ser ingen felutskrift i det du postat? Avslutar ju bara med "Finished building", inget fel?
Var det till mig eller Wilhelm? För mig är ju just det problemet, jag får inga fel men build failed.

Så här kan det se ut.

Kod: Markera allt

------ Build started: Project: EI21_door_lock_thingy, Configuration: Debug AVR ------
Build started.
Project "EI21_door_lock_thingy.cproj" (default targets):
Target "PreBuildEvent" skipped, due to false condition; ('$(PreBuildEvent)'!='') was evaluated as (''!='').
Target "CoreBuild" in file "C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Vs\Compiler.targets" from project "C:\Users\Hannes\Documents\Atmel Studio\7.0\EI21_door_lock_thingy\EI21_door_lock_thingy\EI21_door_lock_thingy.cproj" (target "Build" depends on it):
	Task "RunCompilerTask"
		Shell Utils Path C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\shellUtils
		C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\shellUtils\make.exe all --jobs 8 --output-sync 
C:\....\Atmel Studio\7.0\EI21_door_lock_thingy\EI21_door_lock_thingy\Debug\Makefile(91,1): error: recipe for target 'interrupts.o' failed
		make: *** [interrupts.o] Error 1
		make: *** Waiting for unfinished jobs....
C:\...\Atmel Studio\7.0\EI21_door_lock_thingy\EI21_door_lock_thingy\Debug\Makefile(105,1): error: recipe for target 'setup.o' failed
		make: *** [setup.o] Error 1
		Building file: .././main.c
		Invoking: AVR/GNU C Compiler : 5.4.0
		"C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\toolchain\avr8\avr8-gnu-toolchain\bin\avr-gcc.exe"  -x c -funsigned-char -funsigned-bitfields -DDEBUG  -I"C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\include"  -Og -ffunction-sections -fdata-sections -fpack-struct -fshort-enums -g2 -Wall -mmcu=atmega328p -B "C:\Program Files (x86)\Atmel\Studio\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\gcc\dev\atmega328p" -c -std=gnu99 -MD -MP -MF "main.d" -MT"main.d" -MT"main.o"   -o "main.o" ".././main.c" 
		Finished building: .././main.c
	Done executing task "RunCompilerTask" -- FAILED.
Done building target "CoreBuild" in project "EI21_door_lock_thingy.cproj" -- FAILED.
Done building project "EI21_door_lock_thingy.cproj" -- FAILED.

Build FAILED.
========== Build: 0 succeeded or up-to-date, 1 failed, 0 skipped ==========

Eller så får jag upp "recipe for target filblabla.c failed" med hänvisning till Makefile, inga varningar eller liknande.

Det är väldigt luddigt.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Repaterion »

Icecap skrev: 29 oktober 2021, 08:08:14 Jag har ibland haft såna problem med annan kompiler. Då har jag helt enkelt raderat de gamla filer (FÖRUTOM källfiler) och skapad projektet igen.
Är det inte det man gör när man kör "clean solution"?
Användarvisningsbild
Icecap
Inlägg: 26106
Blev medlem: 10 januari 2005, 14:52:15
Ort: Aabenraa, Danmark

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Icecap »

Det BORDE vara så - men jag kan inte garantera att det räcker.
Användarvisningsbild
Repaterion
Inlägg: 538
Blev medlem: 4 februari 2011, 00:57:32
Ort: Gustavsfors (Lite till vänster om världens utkant)

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Repaterion »

Detta programmet vet jag fungerar Arduinon och har kompilerat korrekt.
Om installerade programmet på en sökväg helt utan mellanslag eller andra tecken.

Ber om ursäkt om inlägget blir väldigt långt :roll:

Först: Clean solution.

Kod: Markera allt

------ Clean started: Project: Ei21_logic_gate, Configuration: Debug AVR ------
Build started.
Project "Ei21_logic_gate.cproj" (Clean target(s)):
Target "Clean" in file "C:\eget\microchip\7.0\Vs\Compiler.targets" from project "C:\Users\Hannes\Documents\Atmel Studio\7.0\Ei21_logic_gate\Ei21_logic_gate\Ei21_logic_gate.cproj" (entry point):
	Using "RunCompilerTask" task from assembly "C:\eget\microchip\7.0\Extensions\Application\AvrGCC.dll".
	Task "RunCompilerTask"
		Shell Utils Path C:\eget\microchip\7.0\shellUtils
		C:\eget\microchip\7.0\shellUtils\make.exe clean 
		rm -rf  main.o   
		rm -rf  main.d   
		rm -rf "Ei21_logic_gate.elf" "Ei21_logic_gate.a" "Ei21_logic_gate.hex" "Ei21_logic_gate.lss" "Ei21_logic_gate.eep" "Ei21_logic_gate.map" "Ei21_logic_gate.srec" "Ei21_logic_gate.usersignatures"
	Done executing task "RunCompilerTask".
Done building target "Clean" in project "Ei21_logic_gate.cproj".
Done building project "Ei21_logic_gate.cproj".

Build succeeded.
========== Clean: 1 succeeded, 0 failed, 0 skipped ==========
Kompilering direkt efter clean.

Kod: Markera allt

------ Build started: Project: Ei21_logic_gate, Configuration: Debug AVR ------
Build started.
Project "Ei21_logic_gate.cproj" (default targets):
Target "PreBuildEvent" skipped, due to false condition; ('$(PreBuildEvent)'!='') was evaluated as (''!='').
Target "CoreBuild" in file "C:\eget\microchip\7.0\Vs\Compiler.targets" from project "C:\Users\Hannes\Documents\Atmel Studio\7.0\Ei21_logic_gate\Ei21_logic_gate\Ei21_logic_gate.cproj" (target "Build" depends on it):
	Task "RunCompilerTask"
		Shell Utils Path C:\eget\microchip\7.0\shellUtils
		C:\eget\microchip\7.0\shellUtils\make.exe all --jobs 8 --output-sync 
		Building file: .././main.c
		Invoking: AVR/GNU C Compiler : 5.4.0
		"C:\eget\microchip\7.0\toolchain\avr8\avr8-gnu-toolchain\bin\avr-gcc.exe"  -x c -funsigned-char -funsigned-bitfields -DDEBUG  -I"C:\eget\microchip\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\include"  -Og -ffunction-sections -fdata-sections -fpack-struct -fshort-enums -g2 -Wall -mmcu=atmega328p -B "C:\eget\microchip\7.0\Packs\atmel\ATmega_DFP\1.6.364\gcc\dev\atmega328p" -c -std=gnu99 -MD -MP -MF "main.d" -MT"main.d" -MT"main.o"   -o "main.o" ".././main.c" 
		Finished building: .././main.c
C:\Users\Hannes\Documents\Atmel Studio\7.0\Ei21_logic_gate\Ei21_logic_gate\Debug\Makefile(106,1): error: recipe for target 'Ei21_logic_gate.elf' failed
		make: *** [Ei21_logic_gate.elf] Error 1
	Done executing task "RunCompilerTask" -- FAILED.
Done building target "CoreBuild" in project "Ei21_logic_gate.cproj" -- FAILED.
Done building project "Ei21_logic_gate.cproj" -- FAILED.

Build FAILED.
========== Build: 0 succeeded or up-to-date, 1 failed, 0 skipped ==========

Icecap
Tittade i mappen där detta skall vara "rent" där log två filer kvar en makefil och en makedep.mk.
Tog bort dessa och testade igen men samma resultat recipe for target bla bla bla FAILED
Detta är kodsnutten jag testar med.

Kod: Markera allt

#include "header.h"
static void setup();

int main(void)
{
	setup();
    /* Replace with your application code */
    while (1)
    {
		if (BUTTON1_IS_PRESSED || BUTTON2_IS_PRESSED) LED_ON;
		else LED_OFF;
    }
return 0;
}

void setup()
{
	DDRB = (1 << LED1);
	PORTB = ((1 << BUTTON1)|(1 << BUTTON2));
	return;
}
header.h

Kod: Markera allt

#ifndef HEADER_H_
#define HEADER_H_

#include <avr/io.h>

//Lysdioder.
#define LED1 2
//Knappar.
#define BUTTON1 4
#define BUTTON2 5

#define LED_ON PORTB |= (1 << LED1)				//KOMIHÅG PORTB!!!

//knappar HÖG
#define BUTTON1_IS_PRESSED (PINB & (1 << BUTTON1))
#define BUTTON2_IS_PRESSED (PINB & (1 << BUTTON2))
//Knappar LÅG

//LED LÅG
#define LED_OFF PORTB &= ~(1 << LED1)

//typdefinitioner
typedef enum {false = 0, true = 1} bool;

typedef unsigned char byte;
typedef unsigned int word;



#endif
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Microchip studio compilerar fel.

Inlägg av Klas-Kenny »

Ser main.c och header.h ut *exakt* som du postat här?

I så fall, testa att lägga till en blank rad i slutet av varje fil.
Många C-kompilatorer har en egenhet att de kräver detta.
Skriv svar