Mjukvara abb s800 i/o

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av Sunkann »

Skall på jobbet lägga ABB s800 I/O i elektronik skrot bingen.
Mina fundering är om man som privat person kan få tag i programvara och kabel att programmera enheterna med, så det finns värde i att bli vid några att ha för hemma projekt?
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av ojz0r »

Är det bara I/O-moduler eller finns det en CPU också?
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av Sunkann »

Har lite dålig koll på vad delarna heter men är cpu:n det kort som startar kort kedjan finns den med.

Om jag får gissa/spåna blir det.

Först en lös fiber ansluten kommunikations modul som via bussystem ansluter till cpu:n som startar kedjan med dom digital och analoga i/o korten.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av ojz0r »

Jag är inte jättebevandrad i den delen av ABBs styrsystem men jag tror att cpu:n heter ~ac800.
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av Sunkann »

Om vi förutsätter att alla delar finns. Kan jag som privat person komma över mjukvaran eller är det en dyr licensbelagd historia?
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av ojz0r »

Jag tror att den kan vara ganska dyr.
De gånger jag har kontaktat ABB support (fråga efter styrsystemssupporten i växeln) så har de varit hjälpsamma. Testa att ringa dem och fråga och säg att du har räddat utrustningen från skroten och vill testa lite hemma som hobby - du kan inte få mer än ett nej.
grottan
Inlägg: 428
Blev medlem: 16 maj 2010, 12:16:42

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av grottan »

Har du bara I/O är det rätt värdelöst då ett ABB 800 system behöver minst en controller (vanligtvis sitter dom redundant i ett par), bottenplattor med CI moduler och/eller s800 I/O.

Finns lite info om "Compact Control Builder" här som nog är det billgaste sättet att köra 800M: https://search.abb.com/library/Download ... ion=Launch

ABB 800M är "skitdyrt", kräver licenser för allt och nog att skjuta över målet för mycket, vill man leka med PLC så är det nog bättre att köpa en Siemens Logo (kanske inte riktigt en PLC men nästan gratis) eller ett utbildningskit med en S7:a
Sunkann
Inlägg: 24
Blev medlem: 12 december 2017, 08:00:14

Re: Mjukvara abb s800 i/o

Inlägg av Sunkann »

"Nog att Skjuta över målet för mycket" var nog milt uttryckt. Har ingen cpu eller controller. Var en field communication unit. Som sagt tämligen värdelöst för min del.
Skriv svar