Programmera Raspberry Pi Pico

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Ja, jag provade att ta bort dom raderna som "mountar" filsystemet men grundfunktionen funkar inte ändå... Då jag vet noll om detta så känner jag ingen idé att fortsätta. Jag behöver läsa på om det här med hemsidor, det är helt nytt för mig! Men gärna en "quickfix" om det går. Jag gör detta enbart i utbildningssyfte och nöje, ev. i alla fall. Kanske kan jag hitta något användningsområde?
agehall
Inlägg: 418
Blev medlem: 12 augusti 2020, 19:27:54

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av agehall »

Nu sitter jag inte med koden till mitt ESP-projekt framför mig, men jag vill minnas att det var rätt viktigt att saker och ting initialiserades i rätt ordning. Läs på noga i dokumentationen vad som behöver göras innan du försöker initiera SPIFFS och montera ett filsystem så ska det nog lösa sig.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Jag läste rad uppifrån ner men hittade egentligen inget matnyttigt? Jag måste släppa det så länge. Jag provade en annan sketch som bara har en "skjutpot" på skärmen och den funkar så min tanke är att duplicera den till tre-fyra stycken om det går. Min yngsta son har nu hittat ett användningsområde för det här. Han har en A-traktor som han vill styra visst ljus och centrallåset från sin mobil, via blåtand borde bli bäst? Jag tror mig faktiskt kunna få ihop nåt sånt nu? Klurar vidare...
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Det har kommit 2 st utvecklingskort från Cytron med RP-2040 processorn. Det ena kortet speciellt har det mesta inbyggt https://www.electrokit.com/produkt/maker-pi-rp2040/ Rent otroligt, jag har ju själv gjort något liknande med NANO:n som hjärna. Men 150 kr för allt. JA nu bara måste jag hitta på nåt kul med detta i jul...
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Wihelm »

Japp, lära dig CircuitPython :D
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Ä de bra? Python alltså. Var börjar jag?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Gör samma sak som du har gjort i annat språk.
Ta det enkla.
Jag sitter också här med ett Maker Pi Pico samt en liten påse från Elektro:kit med Raspberry Pi Zero W Essentials Kit.
Den innehåller säkert en Tomte, det är ju det som behövs.
Wihelm
Inlägg: 588
Blev medlem: 18 juni 2019, 17:30:19
Ort: Nybro

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Wihelm »

Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Här finns bra exempel för PI Pico.
https://core-electronics.com.au/tutoria ... y-pi-pico/
Det är mycket lättare och roligare att köra programmering mot denna i Thonny än mot Esp i Arduino IDE.
Janson1
Inlägg: 1338
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Janson1 »

Alltså, jag får aldrig riktigt tid, sammanhängande tid så jag hinner knappt greppa den röda tråden innan tiden är slut. En positiv grej är att min son har nu självmant börjat intressera sig för att göra nåt eget, typ nåt WiFi eller blåtandsstyrt... Så han fick ett kit av mig i julklapp bestående av Uno, Nano och ESP32S modul med lite tillhörande kablar, motstånd, lysdioder och div givare.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av rvl »

Lasp skrev: 24 december 2021, 21:01:22 Här finns bra exempel för PI Pico.
https://core-electronics.com.au/tutoria ... y-pi-pico/
Det är mycket lättare och roligare att köra programmering mot denna i Thonny än mot Esp i Arduino IDE.
Tack! Här kom man fort igång till första blink/hello <insert name>. Beställde mina första PiPicos före Jul och nu hade jag tid att packa upp en.
Blir väl att löda anslutningspinnar på den som nästa steg.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Lennart Aspenryd »

En av finesserna med Pi Pico är att man nästan inte behöver löda dit många pins.
Det passar ju ändå inte i breadboarden, om man inte klyver dem som jag gör.
Njut av leka och testa.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av rvl »

Men, det är ju just det den gör, dvs passar i breadboard. Till skillnad från t.ex. ESP32nodeMCU, där "klyvning" kan vara aktuell.
Användarvisningsbild
rvl
Inlägg: 5720
Blev medlem: 5 april 2016, 14:58:53
Ort: Helsingfors

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av rvl »

Nu har jag lött på stiftlister på en Pico samt hylslister på en ethernet hat och kopplat ihop dem.
Borde egentligen haft längre genomgående stift, om man vill ha hela härligheten på breadboard, för nu förbrukar hatten stiften.

Exempelkod fanns för CircuitPython, så det blev att testa det också. Kanske inte fullt så nybörjarvänligt som Thonny, men ingenting oöverkomligt.
circPyt.png
Notera den tillfälliga MAC-adressen. 8)

Edit: Ett senare test:
Wiznet5k NTP Client (DHCP)
Chip Version: w5100s
My IP address is: 192.168.0.18
NTP0 : 62.241.198.252
The date is Monday 2022-01-04
The time is 19:33:31
ut1 ts: 30.8443
utc ts: 30.9527
UT1-UTC(sec): -0.108383
(IERS: 2022 1 5 -0.10944)
NTP1 : 128.138.140.50
Blev acceptabelt, trots att det är CircuitPython och upplösningen bara egentligen är 1024dels sekunder.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Micke_71
Inlägg: 947
Blev medlem: 18 september 2004, 22:47:23

Re: Programmera Raspberry Pi Pico

Inlägg av Micke_71 »

Så riktigt skoj ut med utvecklingskortet för RPi Pico. Jag får nog köpa hem det…😉

Ju mer jag tittar på funktionerna i Picon, desto mer roligt hittar jag. PIO och ”state machines” verkar ju vara riktigt intressant.

4x2 state machines som kan köras fristående eller startas synkroniserat. RPi klockad till 250MHz så kan man ha 8st oberoende utgångar svänga i 125MHz utan processorbelastning.

En 4 instruktioners loop som fångar upp us klockan vid ett event och sparar det i en minnesadress. Det bör i teorin kunna fixa tidsstämplar exakt på us utan minsta jitter. Dessutom utan att lasta processorn.

Det vore lite konstigt om inte RP2040 kommer att bli ganska populär.
Skriv svar