Konvertering nummer till lägre nummer

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av toffie »

Andra inläsningar som inte kan matchas efter "konvertering";

194261298 blir 296412594 - den från ovan inlägg
194261112 blir 296412408 - ta bort sista två siffrorna så matchar det 8st andra taggar
193597821 blir 295404477 - samma som första, ta bort sista siffran så matchar det mot 295404478
093599411 blir 142814003 - vilket definitivt inte är samma nummerserie, så här kanske en annan uträkning behövs. Det kanske är en tagg från annan tillverkare, och det kanske istället ska vara "& 0xffffff" istället, men det är svårt att veta utan att veta vems tagg det faktiskt är och göra en manuell test på denna.

093599411 var felinläst, såg att det egentligen ska vara en etta (1) framför så det skulle ha varit 193599411 vilket blir samma nummerserie. Verkade som att inläsningen missade första siffran bara..
Senast redigerad av toffie 23 april 2021, 22:12:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av MadModder »

Det finns fler gamla trådar som handlar om RFID-taggar, och i en av dem diskuterades RCO, och det var där jag hittade att det skulle divideras med 65536 (0xffff) osv.

Sen förenklade jag lite.
Sen provade jag helt enkelt att räkna på samma sätt som för RCO, fast utan att vända på byteserien, och då passade det för R-numren. :D

Formlerna ser lite krångliga ut bara för att Excel har så lustiga namn på allt. :)

Ja RCO och andra system som använder liknande uträkningar har en inbyggd risk att två olika taggar kan få samma access, om man t.ex tillåter att folk registrerar en egen tag som man redan har i jobbet, istället för att kvittera ut en från varenda ställe man är på.

Det blir ju ännu mer riskabelt på det viset om man har ett system som bara använder 24 bitar.

På ett par taggar jag läst av har jag märkt att det till synes är ett decimaltal, men i själva verket 5 bytes hex. Det råkar bara inte vara några bokstäver med.
Men då använde jag en läsare på jobbet som presenterar 32-bitarstaggar decimalt, men 40-bitarstaggar hexadecimalt. Knepigt. :)

De andra jag räknade upp har jag ingen aning om vad det är.
Kanske startar en tråd om det så folk kan få räkna och klura lite. :lol:
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av toffie »

Aha okej! Ja, Svenska Excel är definitivt ett klurigt pussel. Visst det är väl bra att formlerna är språkanpassade, men det stökar definitivt till det när man söker efter hjälp på nätet, så måste man dessutom söka efter vad det Engelska formel namnet blir på Svenska om man inte kan lista ut det :P Men jäklar vad kraftfullt Excels formelspråk är och alla möjliga kopplingar och omvandlingar man kan göra när man kommer in i det. Trodde dock aldrig att RFID värden skulle omvandlas i Excel dock :P

Definitivt mer riskabelt om man bara kör 24 bitar, det säger jag inget om! Håller på att designar en ny Mifare läsare som klarar de allra flesta varianterna med nycklar och allt möjligt. Dessvärre är det inte många som vill betala mer än vad EM erbjuder, även om man förklarar för dem att det är någorlunda lätt att kopiera taggar osv. För det användningsområde mina kunder har så duger det tycker dem.

Har också stött på det med HEX värden som enbart består av siffror, inte så ofta men det finns ju definitivt en hel serie med sådana taggar där ute med tanke på vilka värden det kan finnas :D Definitivt knepigt med decimalt och hex i samma läsare, beroende på taggtyp :lol:

Om du startar en tråd får du jättegärna länka den här. Jag missar ofta nya trådar som kan vara intressanta och en sådan tråd skulle definitivt vara intressant att prenumerera på!


Har du någon aning om varför jag inte kan matcha de ovanstående tagginläsningarna mot någon registrerad tagg? Eller tror du det bara är så att vissa inte kommer gå att matcha?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14819
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av mrfrenzy »

Antalet bitar spelar ingen större roll, vill man ha EM eller Mifare Classic någorlunda säkert så behövs en personlig pinkod. Allt annat är i princip som att gå runt med ett foto av sin nyckel tryckt på ryggen.

För bättre säkerhet använder man Desfire, Legic etc.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av toffie »

Absolut är det så mrfrenzy! De nya taggläsarna jag jobbar på klarar Desfire, även EV3. Lär väl inte dröja länge innan det går att kopiera dem också, EV1 och EV2 går ju att kopiera, även om hårdvaran för att kopiera EV2 fortfarande är ganska "dyr".

Pinkod har jag inte idag, tillsammans med tagg, men ligger på listan. Ingen som frågat om det dock ännu.
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av MadModder »

Ingen aning om varför det inte matchar.
Men notera att R-nummer (som inte är samma som RCO) slutar på en jämn siffra om UID slutar på en jämn siffra. Den med 8 på slutet som du strukit under stämmer inte då...
Användarvisningsbild
MadModder
Co Admin
Inlägg: 29905
Blev medlem: 6 september 2003, 13:32:07
Ort: MadLand (Enköping)
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av MadModder »

Såg nu att man behöver ju inte hålla på och dividera och ta rester mm om man inte vill för att fixa R-nummer, t.ex om man tycker det är enklare att växla mellan DEC och HEX.
Inte för att det hjälper med de nummer som inte matchar, men ändå. :)

Konvertera till HEX. Använd 32 bitar, så använd 4 bytes räknat från höger.
Ta de första 2 byten och konvertera dessa till DEC. Formatera till 4 tecken, fyll med nollor åt vänster. Blir det 5 siffror klipp bort den första. (xxxx)
Ta de sista 2 byten och konvertera dessa till DEC. Formatera till 5 tecken, fyll med nollor åt vänster. (yyyyy)
Sätt dem efter varandra xxxxyyyyy.
Användarvisningsbild
toffie
Inlägg: 1785
Blev medlem: 22 juli 2004, 21:38:07
Ort: Töreboda / Stockholm
Kontakt:

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av toffie »

Det är lite liknande som för Axema validering då där taggnumrena ser ut som för korta mobilnummer :P ja.. vissa serier då ;) 0004670xx / 0004607xxx
eigenvalue
Inlägg: 3
Blev medlem: 24 januari 2023, 14:49:17

Re: Konvertering nummer till lägre nummer

Inlägg av eigenvalue »

Jag har liknande problem som TS, och har testat med @madmodders excel men lyckas inte.

Jag har 7bytes MiFare taggar som jag vill använda i ett axema system. Exempelvis har en tag ID: 1321849105183872 / 0x4b236fa5c7480.
Axemas bordsläsare ger istället: 00000008074536204. Jag har försökt skifta och ändrat LE/BE, men får inte ordning på det.

Kanske någon här redan har löst något liknande och kan peka mig i rätt riktning? Tack!
Skriv svar