Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av cosmox »

Hejsan,

Jag ville bara kolla om någon här läser, eller har läst där och vad ni tyckte osv.
Själv började jag VHDL kursen men hoppas gå den längre "FPGA Systemutvecklare" framöver.
Kul att de kör Intel/Altera m,m som jag själv "lekt" med själv en del.
kabelhaerva
Inlägg: 93
Blev medlem: 11 september 2010, 09:41:58
Ort: Gbg

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av kabelhaerva »

Jag gick kursen för två år sedan för att byta yrkesinriktning. Väldigt nöjd med utbild
ningen faktiskt, Mia och Lennart är väldigt bra att ha att göra med. Mest intressant är ju givetvis FPGA delen, den öppnade upp nåt helt nytt för min del.
Tror t.om jag finns kvar på hemsidan i en intervju.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av cosmox »

Nu har jag kommit en liten bit.
Jag tycker det är toppen!

Det var lite svårt i början men det var inte deras fel utan snarare att jag inte pluggat på ganska länge så jag missuppfattade saker ganska flitigt. En annan grej var att jag fick bråka en hel del med Quartus för att få det att fungera på ett stabilt sätt men det hade mest med min nuvarande datorkonfiguration att göra. Jag överarbetade också ganska friskt samt slarvade med att läsa vad de egentligen ville att man skulle göra för att klara en viss uppgift.

De är mycket trevliga att ha att göra med och svarar fort på eventuella frågor.

Om ni har chansen och intresset så rekommenderar jag dem varmt :)

FPGA'er är verkligen riktigt kul att pyssla med!
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ett bra inlägg om läget och framgång (genom erfarenhet)
Skönt att läsa att en del tar tag i chansen att finna vägar i livet!
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4094
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av adent »

Jag började på den för ett år sen ungefär, men kom inte igenom mer än de första labbarna och föreläsningarna. Sommaren kom och stoppade upp min plugglust.
Framförallt ville jag lära mig FPGA för ett specifikt projekt. Men insåg att jag troligen kan lösa det projektet med en MCU istället. Dock var det kul och
intressant. Önskar att jag orkat och haft tiden att fullfölja. Men jag har grejerna kvar. Vet inte hur länge man har tillgång till materialet online.

Kanske skulle ta tag i det igen.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av Mr Andersson »

Jag började också gå den men ungefär halvvägs in så bytte jag jobb och hade inte tid att fullfölja.
Ganska rolig utbildning och Lennart & Mia är både trevliga och hjälpsamma.
Det enda negativa är väl att de använder quartus och vhdl-93.
Xilinx IDE är mycket trevligare att arbeta med, och man behöver inte betala extra ockeravgifter för att få vhdl-2008. (som faktiskt var gratis i quartus också tills intel tog över och tog bort det)
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av swesysmgr »

Det går att välja VHDL2008 i Quartus inställningar men det är möjligt att stödet inte är fullständigt?
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av cosmox »

Jag tror inte att jag har använt 2008 versionen men jag tror att den går att använda i Quartus 18.1.
(Det är förresten också ett träsk man kan gräva ner sig rejält i. Olika versioner på mjukvaran, Quartus)

Det fanns redan en tråd om detta (som jag själv skrivit i men helt glömt bort. Tack rvl!)
viewtopic.php?f=18&t=87973

Jag tror att det kursen blir betydligt svårare framöver.
Ett tips är att använda flera olika böcker (finns massor med VHDL-information på nätet) och inte bara kurslitteraturen.
Jag kollade igenom Bill Kleitz videor när jag började sniffa på FPGAer.
https://www.youtube.com/user/billkleitz
NandLand och VHDLwiz är några andra.
Kortfattat, om man inte förstår kurslitteraturen så kan man se hur andra tänker.
Jag körde tex fast i en uppgift för att jag inte var bekant med det svenska sättet att prata om logik.
Ordet indentering är ett exempel.... Quartus ersätter tex inte tab med spc om man inte säger åt det att göra det.
Det gjorde att jag bommade en uppgift tre gånger pga jag inte förstod vad läraren menade.

Jag kan tänka mig att det är lite svårare att migrera från att programmera µcontrollers till FPGAer där saker händer parallellt.
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av Mr Andersson »

swesysmgr skrev: 7 mars 2021, 10:02:13 Det går att välja VHDL2008 i Quartus inställningar men det är möjligt att stödet inte är fullständigt?
Det går att välja men den inställningen gör absolut ingenting om du inte har Prime Pro.
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av cosmox »

Aha, det visste jag inte.
Tack för headsup!
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av cosmox »

Jag startade en tråd om VHDL som man hittar här:
viewtopic.php?f=43&t=102028
cosmox
EF Sponsor
Inlägg: 3854
Blev medlem: 6 januari 2004, 02:11:54
Ort: Hjälteby - Tjörn

Re: Är det någon fler som läser hos AGSTU? (FPGA)

Inlägg av cosmox »

Jag måste bara få skriva att jag är mycket glad att jag valde den här utbildningen. Jag mailade några frågor igår och tänkte att jag kanske får svar på måndag men för en stund sedan plingade det till och jag fick grundliga svar på alla frågor.

Kan bara fortsätta att rekommendera dem och hoppas att fler hoppar på :)
Skriv svar