Grafisk programmering

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Grafisk programmering

Inlägg av ojz0r »

@AndLi:
Så är det kanske. Jag vet att det är ett gammalt språk vid detta laget, men det är även C, C++, Python osv.
Fördelen med Pascal som jag ser det är närheten till både structurered text och verilog som jag behärskar så tröskeln känns lägre där.
En annan fördel som jag ser det är IDE:n Lazarus finns native till Linux och verkar vara väldigt komplett.

@lgrfbs:
Woah den var inte billig. I det fallet så var tom Codesys billigare. Men tack för tipset!
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Grafisk programmering

Inlägg av AndLi »

Skillnaden med c och python är att de har enorma användarbas fortfarande. Och nästan alla problem har någon redan haft på internet... och c är fortfarande en ledande spelare när det kommer till uC programmering.

Men är pascal naturligare och effektivare för dig så välj det..men jag har svårt att se vinsterna..
Användarvisningsbild
ffredrik
Inlägg: 340
Blev medlem: 20 oktober 2009, 17:52:18
Ort: Göinge

Re: Grafisk programmering

Inlägg av ffredrik »

I professionella inbyggda system är det C som gäller (inte C++)
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Grafisk programmering

Inlägg av AndLi »

Du får nog precisera dina inbyggda system lite för att alla ska köpa det rakt av..

Gränserna börjar bli väldigt otydliga vad som faktiskt är ett inbyggt system... jag har nog kollegor som säger de har skrivit Go kod till inbyggda system...
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Grafisk programmering

Inlägg av hummel »

I min brasch har alltid definitionen för ett inbyggt system varit en pryl med "fast" programvara för att lösa en uppgift. Funktionaliteten var varit rätt fast men kan självklart ofta uppdateras. Men man byte inte program i den som på en PC där man ena stunden använder webläsaren och sedan växlar till ordbehandlaren. Ofta har systemet något form av realtidskrav.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Grafisk programmering

Inlägg av AndLi »

Så en PC som bara kör ett program som tex en infoskylt i ett köpcentrum är ett inbyggt system? Jag själv har egentligen ingen tydlig definitiin längre känner jag... förr har nog jag också tänkt att det ofta är något med realtidsliknande krav..
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Grafisk programmering

Inlägg av swesysmgr »

ojz0r skrev: 2 januari 2021, 12:33:05 @AndLi:
Så är det kanske. Jag vet att det är ett gammalt språk vid detta laget, men det är även C, C++, Python osv.
Fördelen med Pascal som jag ser det är närheten till både structurered text och verilog som jag behärskar så tröskeln känns lägre där.
En annan fördel som jag ser det är IDE:n Lazarus finns native till Linux och verkar vara väldigt komplett.

@lgrfbs:
Woah den var inte billig. I det fallet så var tom Codesys billigare. Men tack för tipset!
Det är nackdelen med att välja smala (i praktiken döda) språk som Pascal, de bra verktygen kostar pengar som för 20 år sedan.

Har svårt att se att det skulle vara någon större skillnad mellan att definiera funktioner och fylla dem med enkel logik i Pascal än C. Tycker du att t.ex. pekare i C är för komplicerat då behöver du inte använda dem, det mesta går att lösa ändå, koden blir bara längre och lite mindre effektiv.

Verilog är fö. skapat för att vara så likt C som möjligt, tanken var att göra det enklare för programmerare som kan C att gå över till hårdvarunära programmering utan att behöva lära sig ett helt nytt språk som VHDL.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Grafisk programmering

Inlägg av ojz0r »

Jag tycker vid första anblick (det jag har hunnit testa de senaste dagarna) att Pascal känns mer strukturerat (och enklare i mina ögon) med sina begin/end istället för måsvingar men det är nog bara en vanesak. Jag känner igen just det från verilog.
Dock är det helt klart att verlog är närmare c även om skillnaderna känns relativt små.
Det är trevligt att ha tillgång till bitarna i registerna med en enkel reg[n] men det brukar inte högnivåspråken stödja rakt av ändå så det är hugget som stucket.

Jag får prova mig igenom lite språk helt enkelt.
Finns det någon bra miljö för C likt Lazarus är för Pascal? Dvs med integrerad bit för att bygga gui.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17045
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Grafisk programmering

Inlägg av AndLi »

Visual studio? Eller vad är det du vill bygga GUI för? Men då hamnar du väl rätt snart i C# och inte i C..
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Grafisk programmering

Inlägg av ojz0r »

Mja C# har jag inget intresse för då jag kör Linux.
Egentligen är det mest för att testa funktioner, jag kommer annars försöka hålla mig så hårdvarunära som möjligt.
Det jag på sikt kommer att försöka mig på SPI kommunikation på en raspberry pi. Jag har hittat exempel i Lazarus wiki som jag skall försöka sätta mig in i och skriva så mycket från grunden som möjligt. Senare hade jag tänkt skriva en gui HMI, men den blir nog troligtvis som en webbsida som kommunicerar med programmet.
SvenW
Inlägg: 1116
Blev medlem: 24 april 2007, 16:23:10
Ort: Göteborg

Re: Grafisk programmering

Inlägg av SvenW »

Spi+rpi finns beskrivet här (C):

https://raspberry-projects.com/pi/progr ... -interface

Det fungerar. Jag använder det själv.
Såvitt jag vet fanns det ingen druvrutin för det fall där Rpi är slav, men gällde för ett par några år sedan.
Sannolikt vill du ha Rpi som master. (?)
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Grafisk programmering

Inlägg av manicken »

Jag har gjort om
Teensys Audio System Design Tool
(som är baserad på en gammal version av Node-Red)
https://github.com/manicken/manicken.github.io

Den kan laddas ner och köras "offline",
Har även gjort plugins både till Arduino IDE och VSCODE
Dessa plugins skapar en Primärt en WebServer som används för att snabbt och structuerat överföra exporten ifrån "ASD-Tool"

Finns även hostad av github:
https://manicken.github.io

Man kan strunta i att använda AudioNoderna och bara köra med det som finns i tab, special och ui kategorier.
Klasser skapas genom att man har olika tabbar, som innehåller kod blocks noder av typen Function

Det finns exempel på huvudmenyn till uppe till höger, använd polysynth för ett fullständigt projekt.

Denna "Tool" har även nu nyligen blivit uppgraderad, så att man kan skapa även "main.cpp" direkt i strukturen, som en tab. Alltså om man skapar en tab och namnger den main.cpp så kommer denna exporteras som "huvudkoden" alltså utan class typ.

Jag ska skapa ett exempel imorgon som sedan kommer finnas tillgängligt direkt i verktygets huvudmenyn.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Grafisk programmering

Inlägg av manicken »

Läste inte riktigt ditt första inlägg, så kanske min lösning inte riktigt är vad du hade tänkt, det finns "node-blue" som också är en spinoff ifrån teensy design till, bara det att den personen tar betalt för sin version, och delar av koden är closed source. Samt att det bara är till för arduino.

Man skulle kunna göra ett eget open source library där man använder samma struktur som node-blue.
Det är bara en idé.
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: Grafisk programmering

Inlägg av manicken »

Nu har jag uppdaterat så att exemplet finns med

så här ser det ut:
blockBasedDesign_main.png
blockBasedDesign_MyMathClass.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 244
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Grafisk programmering

Inlägg av ojz0r »

Tack @manicken.
Den är helt klart grafisk och med egna block.
Just nu har jag "fastnat" lite för pascal (ren text) som jag i ett första steg ska försöka nå gpio pinnarna på en rpi zero med för att senare avancera till SPI-kommunikation.
Behärskar jag inte det så går jag nog vidare till något annat och även testa din variant.
Skriv svar