styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av Darn »

hej...

Har en wifi-termostat, delvis uppkopplade mot node-red. När jag plockade isär den så har den temperatursensorn längst ut på själva termostaten. Dvs, den mäter rumstemperaturen 10cm från elementet och där står man ju inte så ofta.
- varför inte mäta returtemperaturen?
- varför inte mäta temperaturfallet diagonalt på elementet?
- varför inte delta temperatur?
hade gjort mitt liv asevärt mycket lättare...

Om jag vill ha 30grader i rummet, då kommer den ge 30grader vid elementet innan den börjar successivt börjar att stänga ventilen(den kommer jobba fram och tillbaka) Rumstemperaturen blir 20grader vid sensorn B på andra sidan av rummet (säg att detta är ett stort riktigt stort rum)
Hur tusan ska jag göra? Ska jag ställa termostatventilen i forcering på 100% öppen och ta tid hur lång tid det tar att uppnå 30grader rumstemperatur vid sensor B?
I bakhuvudet skriker det "PID","PID","PID" och det kanske redan finns en färdig i wifi-termostaten eller så inte... men hur skulle du göra för att uppnå att rumstemperaturen vid sensor B?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av mrfrenzy »

Värmen regleras normalt med framledningstemperatur från pannan så att om alla termostater vore fullt öppna blir det 23 grader i vardera rum.

Termostatens enda jobb är att reglera ner från 23 till 21 grader och kompensera för solinstrålning, gäster etc.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av Darn »

mrfrenzy skrev: 13 december 2020, 21:15:53 Värmen regleras normalt med framledningstemperatur från pannan så att om alla termostater vore fullt öppna blir det 23 grader i vardera rum.

Termostatens enda jobb är att reglera ner från 23 till 21 grader och kompensera för solinstrålning, gäster etc.
... fast då har du också en framledningstemperatur på 23grader om termostaterna är fullt öppna, eller hur menar du?
I min anläggning(sekundära på fjv vvx) ligger framledningstemperaturen på 45 grader så jag har problemet (tror jag) att termostaterna inte fungerar som de ska och går i tankarna att byta ut dom så jag kan reglera dem utifrån rumstemperatur. inga vaxproppar i min anläggning :)

men då var just problemet hur jag ska reglera dem.. men jag tror jag har en ide.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av mrfrenzy »

Nej din panna mäter utomhustemperaturen och räknar ut via en kurva vilken framledningstemperatur som behövs.

Exempelvis:
Utomhustemperatur +17. Framledningstemperatur +20
Utomhustemperatur +10. Framledningstemperatur +30
Utomhustemperatur 0. Framledningstemperatur +45
Utomhustemperatur -10. Framledningstemperatur +55

När kurvan är korrekt inställd ska det bli konstant temperatur i alla rum utan termostater monterade.
Om det är för varmt i något rum justerar man strypningen på radiatorreturen.

Först efter detta är korrekt börjar man tänka på termostater.
Darn
Inlägg: 48
Blev medlem: 24 maj 2011, 18:26:19

Re: styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av Darn »

mrfrenzy skrev: 16 december 2020, 18:58:15 Nej din panna mäter utomhustemperaturen och räknar ut via en kurva vilken framledningstemperatur som behövs.
jo den mäter utomhustemperaturen men kurvan ställd utifrån olika senarion så beräkningar gör den inte, visserligen kan man ställa in förskjutning men det jag upplever är problemet är att termostaterna (äldre modeller) styper eller kortsluter elementkretsen... antingen 25grader varmt i rummet eller 18grader.. känns instabilt.
mrfrenzy skrev: 16 december 2020, 18:58:15 När kurvan är korrekt inställd ska det bli konstant temperatur i alla rum utan termostater monterade.
Om det är för varmt i något rum justerar man strypningen på radiatorreturen.

Först efter detta är korrekt börjar man tänka på termostater.
Jag har funderat på tanken att göra det du beskriver men känner mig tveksam men det börjar bli vettigt att justera in hela systemet nu när temperaturen förväntas bli under -1.. tänkte vänta till -10.

Säg att jag väntar till utetemperaturen är -10, jag börjar med att plocka bort alla radiatorer, detta kommer mest troligt skapa kortslutning i elementkretsen. Vad bör deltaT ligga på tillopp/retur till vvx? Så hög som möjligt antar jag men var brukar man hamna ungefär?

I mitt fall ligger alla ventil/radiatorer på inlopp menar du att det finns en strypning även på returen i detta exempel nedan :?:
Bild
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14818
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av mrfrenzy »

Det ska absolut inte bli kortslutning i kretsen utan termostater.
Injustering/strypning finns i antingen termostatventilen eller returventilen.

Det är ju bara att testa och mäta delta T på några radiatorer.
Nånstans 3-7 grader brukar vara vanligt.
Mindmapper
Inlägg: 6389
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: styrning av trådlös termostat - hur borde den styras/fungera?

Inlägg av Mindmapper »

Darn skrev: 13 december 2020, 18:47:41 hej...

Har en wifi-termostat, delvis uppkopplade mot node-red. När jag plockade isär den så har den temperatursensorn längst ut på själva termostaten. Dvs, den mäter rumstemperaturen 10cm från elementet och där står man ju inte så ofta.
- varför inte mäta returtemperaturen?
- varför inte mäta temperaturfallet diagonalt på elementet?
- varför inte delta temperatur?
hade gjort mitt liv asevärt mycket lättare...

Om jag vill ha 30grader i rummet, då kommer den ge 30grader vid elementet innan den börjar successivt börjar att stänga ventilen(den kommer jobba fram och tillbaka) Rumstemperaturen blir 20grader vid sensorn B på andra sidan av rummet (säg att detta är ett stort riktigt stort rum)
Hur tusan ska jag göra? Ska jag ställa termostatventilen i forcering på 100% öppen och ta tid hur lång tid det tar att uppnå 30grader rumstemperatur vid sensor B?
I bakhuvudet skriker det "PID","PID","PID" och det kanske redan finns en färdig i wifi-termostaten eller så inte... men hur skulle du göra för att uppnå att rumstemperaturen vid sensor B?
Skulle du vilja mäta temperaturen på ett annat ställe i rummet så har du fel termostat. Den termostat du har som har reglersystem och mätning i termostaten kan rimligtvis inte ha koll på temperaturen i något annat ställe i rummet. Termostater är normalt gjorda på så sätt att allt sker i termostaten för att det är enkelt och billigt att installera samt fungerar tillfredställande i de flesta fall. Har du tempmätningen vid radiatorn kan du inte tala om vilken temperatur du har i rummet, därför brukar aldrig termostaten vara graderad i grader celsius.

Vill du ha en annan styrning vore ett ställdon liknande detta det du skulle gå på.
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inom ... ge-nosto-6
Komplettera det med en termostat som sitter på det ställe där du vill mäta temperaturen. Styr du med node-red har du förmodligen styrningen centralt och har bara en tempgivare i rummet.

Eftersom du styr med node-red får du se vad du kan åstadkomma med den trådlösa termostat du redan har. Den temperatur du mäter i rummet får här via node-red ge information till din termostat om det är för varmt- bra - eller för kallt i rummet. Du kan också kolla t.ex om du har kraftig sol på gång och dra ner innan du får för varmt inne.

Att ha ett injusterat system som utan termostater ger den önskade maxvärmen i rummen är alltid rätt att börja med. Att tänka på då är att ett hus behöver lång tid för att svänga in. Därför brukar man normalt köra utan termostater en längre tid för att se att de gjorda justeringarna och varierande utetemperaturerna inte påverkar varandra samt ge huset tid att svänga in.
Skriv svar