SerialPort i C# Visual Studio 2019

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

SerialPort i C# Visual Studio 2019

Inlägg av jesse »

Jag har precis installerat Visual Studio 2019. Har inte använt VS på flera år innan, så jag har lite svårt att komma igång.

Det första jag vill göra är förstås att få igång seriekommunikationen eftersom jag ska styra prylar med RS232.

Då hittade jag denna: SerialPort Class och skapade ett C#-projekt som "konsolapplikation" och kopierade in koden från exemplet.

Men den hittar inte SerialPort. Jag får felet:

"...\ConsoleSerialApp2\Program.cs(174,23,174,32): error CS1069: The type name ' 'SerialPort' could not be found in the namespace 'System.IO.Ports'. This type has been forwarded to assembly 'System.IO.Ports, Version=4.0.1.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=cc7b13ffcd2ddd51' Consider adding a reference to that assembly.

Samma fel med alla andra typer som t.ex. Handshake, Parity osv.

Men överst i koden har jag ju

Kod: Markera allt

using System.IO.Ports;
men den raden ger en varning: "Using directive is unnecessary".

Jag har ingen aning om var jag ska börja leta. Är exempelkoden gammal? Ska jag ladda ner några paket / bibliotek eller är det nåt annat fel? Jag hittar inte i VS var eller hur jag lägger till bibliotek? Är det så att jag saknar t.ex. .NET Core SDK? Hur laddar jag ner det i så fall? (Eller hur ser jag om det saknas?)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: SerialPort i C# Visual Studio 2019

Inlägg av Klas-Kenny »

Skapade du möjligen en .NET Core applikation?

I så fall tror jag inte SerialPort finns. Du måste köra traditionell .NET (inte Core).
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: SerialPort i C# Visual Studio 2019

Inlägg av jesse »

Nu kom Klas-Kenny innan jag hann bli klar med denna post, men så här långt har jag kommit:

Jag har uppenbarligen .NET Core 3.1 installerat korrekt (Download .NET)
Enligt doku-sidan om SerialPort så ska det ju ingå i både .NET Core 3.1 och i .NET Framework 4.8, men när jag försöker skriva denna raden:

using System.IO.Ports; så när jag kommer till System.IO. så får jag ett antal förslag... (System.IO.Compression, System.IO.Enumeration, System.IO.Pipes), men using System.IO.Ports finns inte. :(


Men jag kan ju testa att skapa en ny applikation...
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: SerialPort i C# Visual Studio 2019

Inlägg av Mr Andersson »

För core är det ett nuget-paket.
Högerklicka på projektet, manage nuget packages, browse, skriv in System.IO.Ports
Användarvisningsbild
jesse
Inlägg: 9233
Blev medlem: 10 september 2007, 12:03:55
Ort: Alingsås

Re: SerialPort i C# Visual Studio 2019

Inlägg av jesse »

Japp, det funkar nu. Valde att skapa en console-app med .NET Framework istället. :)
Användarvisningsbild
manicken
Inlägg: 91
Blev medlem: 10 februari 2006, 14:20:59
Ort: DEGEBERGA

Re: SerialPort i C# Visual Studio 2019

Inlägg av manicken »

Troligtvis så saknas det en referens
Kolla på denna sidan
https://docs.microsoft.com/en-us/visual ... 0061237295

Sedan kan du göra inställningar för vilken version av framework du ska använda i project preferences.
Skriv svar