Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

Inlägg av SeniorLemuren »

Eftersom jag var lite nyfiken på VSC med Arduino-plugin, just för att jag gillar VSC när jag tillverkar hemsidor ,så bestämde jag mig i går kväll för att testa Arduinopluggen. Det fanns flera att välja på så jag kollade vilka videofilmer som fanns på tuben för att få bästa hjälp. Fick sedan leta länge innan jag hittade den som gav mig de ledtrådar jag behövde.

Det blev Microsofts egen plugg. Laddade ner senaste versionen av VSC och för säkerhetsskull installerade jag även färskaste Arduino IDE som behövs i bakgrunden. Jomenvisst, nu funkar det. Det tog mig 8 timmar att få det att fungera. Klockan fem i morse laddade jag upp det första programmet till UNO. Det gäller att vara seg och inte ge upp, men det var nära flera gånger. :)

Jag har sällan sett något så rörigt som VSC när det gäller konfiguration. När det funkar är det kanontrevligt, men det dräller av olika metoder för att få det att funka. Det som tog en bra stund att komma på var att det finns en bugg i VSC senaste version, som gjorde att det inte gick att välja serieport. Efter mycket googlande hittade jag att den enda lösningen var att backa till en tidigare version av VSC (1.48.2) Då fick jag det slutligen att funka. Ett annat fel var att jag installerade Arduino som Windows-App, det gjorde det omöjligt för VSC att hitta sökvägen till Arduino IDE. Googlandet gav att jag var tvungen att installera ett fristående paket med windows installer i stället för windows app.
windows installer.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ToPNoTCH
Inlägg: 4847
Blev medlem: 21 december 2009, 17:59:48

Re: Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

Inlägg av ToPNoTCH »

Stoppa in "Platformio IDE" Extension i VSC, så hoppar allt igång direkt.

Tror det tog 5 min när jag bytte dator för inte så länge sedan.
Användarvisningsbild
sommarlov
Inlägg: 514
Blev medlem: 28 november 2015, 19:03:40
Ort: 08

Re: Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

Inlägg av sommarlov »

https://www.visualmicro.com/ i Visual Studio (inte Code) är väldigt trevlig, har kört den i ett par år.
SeniorLemuren
Inlägg: 7779
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

Inlägg av SeniorLemuren »

Tyvärr var det inte på det viset för mig. Du hade säkert tur som råkade ha rätt versioner. Jag testade även platformIO och gav upp efter 2 timmar med den pluggen, jag följde installationsinformationen ordagrant men fick hela tiden felmeddelanden om att Arduino inte kunde hittas. Förmodligen av samma orsak som jag beskrev tidigare.

I dag när jag testade serial monitor för första gången så funkade inte den heller. Naturligtvis var ytterligare en bugg i VSC orsaken. Det visade sig efter mycket Googling att man var tvungen att gå in i Arduinos IDE och sätta monitorns baud till 115200 som är det samma som Ardunos Boot jobbar med vid uppladdning av programmet. Att ställa in baudtalet i VSC till t.ex. 9600 och samma i programmet funkar alltså inte. Skall man använd monitorn så måste man köra samma hastighet som vid programmuppladdning, alltså 115200 baud. Det är kanske tillrättat i den senaste versionen men då fungerar inte val av seriekom baud i stället. Nu fungerar det i alla fall efter en satans massa googlande.
Användarvisningsbild
swesysmgr
Inlägg: 14127
Blev medlem: 28 mars 2009, 06:56:43
Ort: Göteborg

Re: Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

Inlägg av swesysmgr »

Måste vara en ny bug, jag har bestämt för mig att detta fungerade med 2019 års Arduino och VS Code.

Nu efter uppgradering fick jag lösa det genom att manuellt skriva in comporten i vscode-projektets lokala arduino.jsonn fil.

Hastigheten klagar den inte på, om man sätter 9600 i inställningarna säger VS Code något om override och kör 115200 ändå. Den verkar hitta det bland Arduino-biblioteken när man valt modell.
Användarvisningsbild
Housepainter
EF Sponsor
Inlägg: 1318
Blev medlem: 19 juli 2006, 18:50:38
Ort: Borås

Re: Från Arduinos IDE till Visual Studio Code

Inlägg av Housepainter »

Jag gjorde denna övergång idag. Jag har tidigare använt Arduino IDE för att skriva kod. Men efter att ha börjat plugga en hel del programmering så blir man ju lite bortskämd med Intellisense och att man får hjälp med att skriva variabelnamn och namn på funktioner/metoder.
Jag använder mestadels Visual Studio och VS Code i min vardag, så idag så ville jag få till det så att jag kan skriva kod till Arduino i VS Code.

Mitt problem var i stort sett bara att få till mina inställningar i c_cpp_properties.json som pekade på vart jag har mina librarys. Men annars gick det som en dans.
Så nu sitter jag och kodar till Arduino i VS Code och behöver inte blanda in Arduinos egna IDE i processen.

Jag testade för något år sedan att använda PlatformIO men blev galen på att det dök upp en flik med PlatformIO vaje gång jag öppnade VS Code, så jag tog väck den extension illa kvickt. Säkert finns det någon inställning för att slippa se den fliken, men jag blev galen på det och tittade inte så mycket på hur man kunde lösa det.
Skriv svar