Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av jpalsson »

magi5 skrev:-
Hej.

Jag skulle vilja göra en kopia av en android app som heter RoboCam.
https://play.google.com/store/apps/deta ... se.robocam

Jag har kontakt med den ryska kodaren och han har gett mig all info om vad han behövde för att bygga RoboCam.
Han gav mig detta.

Mvh Magnus
Har du övervägt möjligheten att be honom (mot ersättning) skapa en specialversion för dig?
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

jpalsson skrev:
magi5 skrev:-
Hej.

Jag skulle vilja göra en kopia av en android app som heter RoboCam.
https://play.google.com/store/apps/deta ... se.robocam

Jag har kontakt med den ryska kodaren och han har gett mig all info om vad han behövde för att bygga RoboCam.
Han gav mig detta.

Mvh Magnus
Har du övervägt möjligheten att be honom (mot ersättning) skapa en specialversion för dig?
Jag har pratat med honom om detta några gånger.

MagI
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av hummel »

Var han intresserad av att hjälpa dig?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Visst går detta att lösa. Men det viktigaste är att få funktionen!
Kan detta vara en väg?

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... raeDAA3qFg

Ber om ursäkt för en tråkig länk!
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

hummel skrev:Var han intresserad av att hjälpa dig?
Njaee.

Han vill ha $ 11.000 USD för källkoden samt 1% av vinsten av företaget jag planerar.
Lite magstarkt...

MagI
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

Lasp skrev:Visst går detta att lösa. Men det viktigaste är att få funktionen!
Kan detta vara en väg?

https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... raeDAA3qFg

Ber om ursäkt för en tråkig länk!

Jag har emailat företaget och de har inte gjort den möjlig att styra över internet.

Har köpt en billigare version.

Men den kan inte heller köras över internet.

Har velat bygga ett telerobotik spel sedan 2004 och vann 2014 bla i TV8 programmet Draknästet 2.5 miljoner kr för att bygga det.

Men jag fick aldrig pengarna.

Nu 2018 har en grupp byggt ett i Kiev, Ukraina.
https://www.isotopium.com/
Det går tydligen så bra att de ska bygga nya arenor nu.


MagI
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag kan inte se att detta vore så omöjligt att genomföra.
Jag tror att jag var uppkopplad mot dina tanks i början på tjugohundra. Bodde i Åstorp då och Internet var i sin linda.
Du har väl hemvist i Ängelholm om jag minns rätt.
Jag kan ha förståelse för att han som har källkoden sätter den siffran. Man vill inte gärna lämna ifrån sig det som man innerst inne vet att det kunde vara bättre! By default kan all programvara bli bättre.
Det vet man alltid när man så att säga har gått i mål. Men jag ställer gärna upp som bollplank så ser vi vad som kan komma ur det om det passar dig!
Snabbaste starten är väl annars några av den som jag länkade till. Skaffar gärna en slik maskin! ;-)
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

Jag kan inte se att detta vore så omöjligt att genomföra.
Jag tror att jag var uppkopplad mot dina tanks i början på tjugohundra. Bodde i Åstorp då och Internet var i sin linda.
Du har väl hemvist i Ängelholm om jag minns rätt.
Kul att springa på folk som körde mina robotar 2005-2006. :) :D :)
Jag kan ha förståelse för att han som har källkoden sätter den siffran. Man vill inte gärna lämna ifrån sig det som man innerst inne vet att det kunde vara bättre! By default kan all programvara bli bättre.
Det vet man alltid när man så att säga har gått i mål.

Men jag ställer gärna upp som bollplank så ser vi vad som kan komma ur det om det passar dig!
Snabbaste starten är väl annars några av den som jag länkade till. Skaffar gärna en slik maskin! ;-)
Det skulle passa mig utmärkt.
Som jag skrev om dina robotförslag har jag köpt denna

och läst om din.
https://www.kjell.com/se/produkter/hem- ... raeDAA3qFg

Jag har varit i kontakt med båda företagen och de säger att de inte kan fjärrstyras över internet.


Behöver träffa folk som kan ge mig tips odyl om hur jag ska bygga detta telerobotik spel.
Jag kunde visa redan 2004 att detta fungerade med robotar att bygga ett telerobotik spel.
2018 byggde några i Ukraina det jag försökt spara pengar till och deras spel fungerar utmärkt.

http://www.isotopium.com


MagI
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av E Kafeman »

>Jag har varit i kontakt med båda företagen och de säger att de inte kan fjärrstyras över internet.
Nej det är inget man eftersträvar heller. Det är snarast så att den möjligheten vill man blockera. Fjärrstyrningen bör från användarens perspektiv ske via en spel-server precis som för de flesta online data-spel.
Att att göra en enhet styrbar via internet som redan är styrbara via lokalt LAN/WiFi är ingen raket-forskning, forwarda portar kan räcka, men det ger inte heller kontroll till vilka man delar ut styrmöjligheter eller kaoset om flera försöker kontrollerar samma maskin.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

Det kan kontrolleras en hel del med PHP och kakor.
Finns projekt som körts på SVT av folk jag jobbat med som fungerat.
Jag har en fungerande kod för detta här.
http://robot1.gamereality.se/

Problemet är att när vi kört den har vi haft tillgång till källkoden på robotar och kunnat lägga in den i PHP koden.
Det är därför vi behöver tillgång till källkoden för RoboCam som är en jättebra app för olika robotar.
Om någon kan lista ut hur man kan få fram styrkoden till RoboCam skulle vi bli jätteglada.

MagI
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av E Kafeman »

En styrbar lego-robot har öppet kontroll-interface i programkoden som du länkar till i första inlägget.
Det är för de flesta lego-robotar liksom andra robotar två stegmotorer som kontrolleras via programkod så att användaren kan styra dessa bägge motorer med enkla kommandon typ Fram-Back, Vänster-Höger.
Komplettera med att hämta upp webkamerans bild i överkanten på webläsaren.
Sådant är inte svårt om man kan den aktuella programmeringsmiljön. och för de som inte vill dyka så djupt in i dessa bitarna finns programkod i Lego-format i flera nivåer för vanliga plattformar typ Arduino och RPi-miljö
Processor-kort med kringhårdvara kan köpas i bitar alternativt att man designar något själv. Internet är fullt med folk som visar bägge delarna och det finns färdiga bygg-själv-paket med både hårdvara och mjukvara anpassat i olika svårighetsnivåer för allt från småskolan till universitets-projekt.

Varför du absolut vill ha tag på någon annans relativt enkla program-kod istället för att sätta dej in i det själv är lite märkligt. Det normala är att man skapar sin egna kod till egna projekt av denna nivån, dvs kunna styra två stegmotorer och få en kamerabild från fordonet motererna sitter på via WiFi eller BT t.ex..

Lego-robot-platt-formen går ut på, att man sätter ihop någon egen typ av robot där Lego efter fri fantasi och Lego tillhandahåller färdiga delbitar, både i hård och mjukvara.
Arduino och RPI, där finns massor av kod-exempel hur man styr stegmotorer eller hanterar en Web-kamera om man inte vill skriva något helt eget och skräddarsytt.
Hårdvaran, stegmotorer för att förflytta robotar och rikta kameror finns att köpa i alla kvalitetsnivåer om man inte vill bygga själv. Mycket är av kvalitet att en robot med viss nöd kan ta sej över en mattkant och klarar någon timmes körande innan slitaget gör sej påmint. Högra kvalitet kostar att bygga själv och än dyrare att köpa färdigt. Lång driftstid, tålighet att hanteras utomhus och i olika klimat är andra faktorer som kostar om det ska fungera tillförlitligt.
Vill man inte göra så mycket själv i varken hård eller mjukvara så är ett möjligt ingångs-steg en Arduino-robot typ denna: https://www.okuelectronics.com/wireless ... ot-car-Kit
Vill man ha mer processor-resurser så kan RPi erbjuda många alternativ. Ett exempel bland de mängder av varianter som säljs på detta stället: https://www.robotshop.com/en/smart-vide ... black.html

Att styra två-tre stegmotorer och se bild via en webkamera, mjukvaran i byggsats för detta är sådant som går att få igång på några timmar, i synnerhet om det är för processor-miljöer där det redan finns mängder av liknande exempel på kod.
Att skapa en multi-användar-miljö där man t.ex. vill kunna mappa samtliga fordon på en karta, kunna hålla rätt på om en robots laser-vapen är riktat eller avfyrat i riktning mot en annan robot, hålla reda på poängberäkning , möjlighet att skapa samarbetande lag osv kan däremot bli hur omfattande som helst. Sådana funktioner i olika sammansättningar finns i många online-spel och koden för detta kan lätt bli mycket omfattande.

Med tanke på att det lätt blir mycket jobb att skapa intressanta spelmiljöer och jobb att hantera när robotar behöver laddas, blir slitna och behöver repareras,, så ligger det ju lite i tiden att bara simulerar robotarna i en verklig eller påhittad miljö. Här ett exempel på "Robot-tjej" i påhittad miljö, men man skulle lika gärna kunna mappa in roboten i en miljö hämtad från verkligheten:
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

Ok.

Om RoboCam appen är enkel, då undrar jag om någon skulle vilja åta sig att ge mig ett pris på en sådan app.
Vad skulle en sådan app kosta mig och kan någon här göra en då det är enkelt ?


Mvh MagI
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av hummel »

För att ge ett vettigt pris på din app krävs en mycket bra specificerad kravspecifikation för exakt vad appen ska kunna göra och när.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

--

Den ska se ut och fungera precis som appen RoboCam.
https://play.google.com/store/apps/deta ... m&hl=en_US



MagI
hummel
Inlägg: 2259
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av hummel »

Om man först ska reverse engineering på den appen så får du lägga till någon vecka eller 2 för att man ska göra en utförlig kravspecifikation. Troligen billigare om du färdigställer kravspecen åt den som ska göra appen. Kravspecifikation är alltså ett dokument som väldigt grundligt beskriver funktion och krav inklusive all grafisk layout, all logik, kommunikationsvägar, krav på hårdvara, minsta krav på OS osv.
Skriv svar