Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

-
Hej.

Jag skulle vilja göra en kopia av en android app som heter RoboCam.
https://play.google.com/store/apps/deta ... se.robocam


Jag har kontakt med den ryska kodaren och han har gett mig all info om vad han behövde för att bygga RoboCam.
Han gav mig detta.
------------------------------------------------------------------------------
1. EV3 Firmware Developer Kit - https://www.lego.com/r/www/r/mindstorms ... =830923294
2. LEGO MINDSTORMS EV3 Communication Developer Kit - https://www.lego.com/r/www/r/mindstorms ... 1239680513

I used these manuals for RoboCam.
Also you can read my article using google translate that describes how to make your own app that uses the original EV3 firmware - https://translate.google.com/translate? ... te-control
-------------------------------------------------------------------------------

Jag behöver nämligen anpassa en egen RoboCam för holonomiska robotar och lite annat.


Kan man se all kod och bara kopiera den eller är där mycket av koden man inte kan se i tex Firefox "Webbutvecklare/inspektör"eller Chrome "Verktyg för utvecklare" ?

Kan någon här, göra en kopia av RoboCam?



Mvh Magnus
hummel
Inlägg: 2267
Blev medlem: 28 november 2009, 10:40:52
Ort: Stockholm

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av hummel »

Kan du skriva en android-app själv?

Informationen han ger dig verkar ge information av vad han själv använder i sin app men du får skriva appen själv.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det verkar ju som om all API är öppet, så det skall väl kunna låta sig göras!
Jag tackar för att jag äntligen fick en länk till Bengt Ilon s uppfinning som numera heter Mecanumhjul!
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

hummel skrev:Kan du skriva en android-app själv?

Informationen han ger dig verkar ge information av vad han själv använder i sin app men du får skriva appen själv.
Jag har aldrig gjort en app, men kodat lite i Java som i tex Googles android app som heter CellBots.
http://www.cellbots.com/
Den är i open source , men alla säger idag att koden är för gammal för att kunna användas.

Det närmaste jag kan hitta är denna RoboCam som tyvärr inte är open source men man ser väldigt mycket av koden på dess IP adress när man fjärrstyr en robot med dess app.
Från en mobiltelefon.

Från en dator.


Jag undrar bara hur mycket av koden man kan se i en webbläsare när man startar den i en telefon och sedan loggar in i appens IP adress man får från appen då man ska fjärrstyra den i sitt nätverk över wifi eller över internet.

Hur mycket saknas av koden?

Någon som vet?

MagI
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

Lasp skrev:Det verkar ju som om all API är öppet, så det skall väl kunna låta sig göras!
Jag tackar för att jag äntligen fick en länk till Bengt Ilon s uppfinning som numera heter Mecanumhjul!
Kan du "Lasp" ladda ner RoboCam appen till din mobil och ta fram all kod från en browser och lägga upp den på Google play store med open source kod på tex GitHub , så jag kan testa den och koda om den?

Eller är det mycket jobb?
Kan någon göra det åt mig?
Eller vad skulle det kosta mig om jag bad någon göra det?


MagI
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Glenn »

Du kan inte ta appen och få ut källkoden, det är lite som att försöka göra en kossa av ett paket nötfärs.

Du behöver antingen källkoden från upphovsmannen, eller någon som kan koda en ny app med hjälp av det öppna API't. ..Om du nu inte kan det själv då.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av magi5 »

Glenn skrev:Du kan inte ta appen och få ut källkoden, det är lite som att försöka göra en kossa av ett paket nötfärs.

Du behöver antingen källkoden från upphovsmannen, eller någon som kan koda en ny app med hjälp av det öppna API't. ..Om du nu inte kan det själv då.
Killen som gjort appen vill inte lämna ut källkoden till sin RoboCam app.

Så är det mycket jobb att göra en likadan RoboCam app med API odyl?

MagI
SeniorLemuren
Inlägg: 7809
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av SeniorLemuren »

Jag har gjort en del program med http://appinventor.mit.edu/ som styr min braskamin via mobilens blåtand. Det är ett mycket enkelt sätt att programmera.

Edit: Man programmerar egentligen inte, utan lägger puzzle med färdiga rutiner.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Haj MagI5!
Nej, jag är numera lite för gammal för att ta mig an projekt! Variabler faller bort ur minnet!
Appen har tre delar, en serverdel som skapar en punkt i mitt nätverk, en kommandodel samt en videodel som tar hand om bilden.
Lego är inte världens snabbaste grejor att kommunicera med och mot, men det fungerar.
Så vad är ditt egentliga syfte? Att härma detta eller vad?
För att skriva en app, eller vilket program som helst, måste man noggrant specificera vad som förväntas.
När detta och resurser är klarlagda , kan man skapa en app relkativt enkelt!
Om du vill veta lite mer om Appar och API kolla gärna MIT och deras verktyg för appar.
Eller sätt dig själv in i ett nytt verktydg som heter flutter! Spännande.
Detta är ett stort område där förändringar sker varje dag och förändrar vår vardag!
Mr Andersson
Inlägg: 1397
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Mr Andersson »

magi5 skrev:Eller vad skulle det kosta mig om jag bad någon göra det?
Förmodligen några hundra tusen i skadestånd.
Du kan kopiera konceptet. Du kan inte kopiera design eller källkod. Det är ett bra sätt att bli stämd.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Det är inte det som är problemet!
RoboCam är en rätt tafflig app som inte gör det TS har för avsikt att åstadkomma.
Dessutom själ den mycken batteritid och parar sig med fel grejor ;-)
Så en klar beskrivning av vad man vill åstadkomma och med vad samt ett scenario vore en bra start!
Användarvisningsbild
ojz0r
Inlägg: 249
Blev medlem: 14 september 2007, 19:38:04
Ort: Växjö

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av ojz0r »

Det skall ju finnas decompilers för androidappar (.apk), jag har ingen personlig erfarenhet av det men det kanske är ett första spår att följa upp. Jag vet att det är så androidbloggar/nyhetssidor brukar snoka fram kommande funktioner i välkända appar.

Jag hade kollat på XDA-Developers om det finns mer info om sådant där.
Sedan finns det sidan Apkmirror där man kan ladda ned appar i .apk-filer och spara.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33774
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av Glenn »

Det känns iofs som att det är enklare att koda en ny app i detta fallet.
Användarvisningsbild
PeterH
Inlägg: 8614
Blev medlem: 15 mars 2006, 15:57:10
Ort: Gävle/Valbo

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av PeterH »

Mr Andersson skrev:
magi5 skrev:Eller vad skulle det kosta mig om jag bad någon göra det?
Förmodligen några hundra tusen i skadestånd.
Du kan kopiera konceptet. Du kan inte kopiera design eller källkod. Det är ett bra sätt att bli stämd.
Nja, att tro att en rysk kille som bygger lego ska ha resurser att stämma någon för att ha kopierat en ide/lösning med en lego leksak är nog lite långsökt, men principen är ju riktig, man bör inte kopiera andras prylar utan godkännande. Men jag uppfattade det som att TS varit i kontakt med ryssen i fråga och till och med fått tips på vilken väg han hade tagit för att lösa uppgiften, att han sedan inte vill dela med sig av allt kan väl vara förståeligt om det ligger ett antal timmar utveckling bakom... :vissla:

Enklast för att slippa denna fundering är väl att fråga ryssen om det är okej att "sno" hans ide och försöka bygga/skriva kod för en liknande lösning :)

Vad gäller TS lösning så är väl Lasp förslag en utmärkt början; att speca vad man faktiskt vill göra underlättar för sig själv genom hela projektet.
jpalsson
Inlägg: 143
Blev medlem: 20 juli 2012, 13:14:41

Re: Är det möjligt att kopiera en android app "RoboCam" ?

Inlägg av jpalsson »

Lasp skrev:Det verkar ju som om all API är öppet, så det skall väl kunna låta sig göras!
Jag tackar för att jag äntligen fick en länk till Bengt Ilon s uppfinning som numera heter Mecanumhjul!
Du undrade också vad i hela friden "holonomiska" är? :-)
Skriv svar