Grundläggande fråga om Visual Basic? LÖST!

C, C++, Pascal, Assembly, Raspberry, Java, Matlab, Python, BASIC, SQL, PHP, etc.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Grundläggande fråga om Visual Basic? LÖST!

Inlägg av Gorgus »

Försöker få till ett litet program i Visual Basic 2019 och jag förstår var kod som ska köras vid olika events ska läggas.

Men "global" kod, som ska köras så fort programmet startas, var ska man lägga den?
Senast redigerad av Gorgus 25 augusti 2019, 10:38:04, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17049
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Grundläggande fråga om Visual Basic?

Inlägg av AndLi »

Det finns event för det med onload i huvudformuläret tex!
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Grundläggande fråga om Visual Basic?

Inlägg av Gorgus »

Tack, nu vet jag vad jag ska kolla på!

-------edit------

Det jag har är en:

Kod: Markera allt

Private Sub Form1_Load(sender As Object, e As EventArgs) Handles MyBase.Load

End Sub
Men det körs innan fönstret öppnas och det som jag ritar upp i fönstret då syns inte när fönstret väl öppnas. Hmm...
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Grundläggande fråga om Visual Basic? LÖST!

Inlägg av Gorgus »

Har löst det, genom att "fuska" lite. Eftersom det var en PictureBox jag skulle rita i så tog jag en skärmdump av hur den skulle se ut, beskar den och la in den som bakgrund i PictureBoxen. Då slapp jag leta upp ett sätt att uppdatera efter att fönstret öppnats.

Att göra det på ett "riktigt" sätt får vänta tills jag lärt mig mer.
Nerre
Inlägg: 26655
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Grundläggande fråga om Visual Basic? LÖST!

Inlägg av Nerre »

Jag tror det du söker är main.

https://docs.microsoft.com/en-us/dotnet ... -procedure

Fast sen verkar du istället pratar om att "rita" ett formulär?

Men formuläret designar man ju i formulär-designen?
Mr Andersson
Inlägg: 1394
Blev medlem: 29 januari 2011, 21:06:30
Ort: Lapplandet

Re: Grundläggande fråga om Visual Basic? LÖST!

Inlägg av Mr Andersson »

Forms-designern är statisk. Vill du ändra på saker medans programmet körs måste du göra det programmatiskt.

Load körs när fönstret skapas. Det går troligen att göra det du vill i Load om du gör det efter att alla kontroller initierats färdigt.

Annars finns det flera andra events som skulle kunna användas, t.ex.
Shown, körs första gången fönstret visas.
Activated, körs varje gång fönstret blir aktivt.
Paint, körs varje gång fönstret eller kontrollen ritas om. Lite "farlig" att använda då den körs så pass ofta. Gör ingenting som tar lång tid här.
Användarvisningsbild
Gorgus
Inlägg: 1997
Blev medlem: 24 april 2006, 22:42:42
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Grundläggande fråga om Visual Basic? LÖST!

Inlägg av Gorgus »

Nerre: Nej, först öppnas fönstret med hela formuläret, sen ska jag rita i formuläret, närmare bestämt i en PictureBox. Fast det är "löst" nu. Den länken var bra, mycket matnyttigt, tack.

Mr Andersson: Just Shown verkar vara många som använt, men jag lyckades inte. Tack för länkarna.

Jag har googlat massor, men ofta fungerar inte de exempel som finns, i alla fall inte när jag försöker "integrera" dem i mitt program. Man får tänka på att jag bara hållit på med det här i fyra dagar. ;-)
Ett annat problem kan vara att jag använder 2019 och saker ändrat sig sen exemplen skrevs, det är ju lite skillnad sen VB6 även om grunden är densamma.

Just själva BASICen har jag inget speciellt problem med utan det är snarare Visual-delen jag saknar kunskap om. Jag får försöka hitta nån bra PDF-bok om ämnet och sen läsa vidare på docs.microsoft.com.

Problemet jag har nu är enkel filhantering, alltså öppna en fil för skrivning, skriva några bytes och sen tvärtom. Men jag kämpar vidare.
Skriv svar