Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Frippe
Inlägg: 248
Blev medlem: 5 augusti 2004, 11:17:52
Skype: Fred_nord
Ort: Landvetter
Kontakt:

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av Frippe »

Normalt bogserar man hjälp av hanfot (Den skall då sitta i det fartyg som bogserar).
Bogsertampen skall vara så lång så det bogserade fartyget hamnar med fören upp på /strax bakom häckvågen.
Enklast vid mindre flytetyg så använder man endast en tamp mellan fartygen och kan då därmed enklare justera placering av det bogserade fartyget i häckvågen....
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av E Kafeman »

Båtar och pråmar som blir ostyriga vid bogsering, i stort enda möjligheten till bättre kontroll är att inte bogsera utan trycka den andra båten framför sej. Det är inte utan anledning man sätter utombordaren i aktern.
Två båtar med risk för instabilitet eller skador knuff för mot akter kan det vara mer praktiskt förbinda dessa sidledes där det kanske redan finns fenders som skydd mot tillfälliga slitskador men normalt föredrar man att knuffa framförvarande båt/pråm sidledes stelt sammanbundna med rep.
transportation.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18284
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av 4kTRB »

Om du har en hög pinne i aktern på båten som bogserar och där fäster 2 bogserlinor till en horisontell pinne i fören på den bogserade båten, likt en slangbella som man spänner
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av ziw »

Fäst linan så långt ner som möjligt på den dragna båten. Det blir kanske ett fäste vid vattenlinjen på den bogserade båten.
Sitter linan högt vill den bogserade båten kantra litet om det svänger. Lutar båten åt styrbord, svänger den åt babord och tvärt om.
Det är en anledning till att det blir vingligt. Är det högt lastat blir det värre.

För att få upp farten på min långsamma båt brukar jag brukar sätta mig på roddtoften och styra genom att luta båten.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av danei »

Jag vill drista mig till att säga att nästan alla tips i tråden är galna.

Set stämmer att P-regulatorer tenderar att orsaka självsvängningar om förstärkningen blir för stor. Det är möjligt att den kan bidra till det även här och således inte är en lösning. Men en I del löser inte det. Det är ett sätt att få litet statiskt del utan en stor P del. Nu finns det inget statiskt fel. En I del bidrar bara med en eftersläpning som inte är önskad. Det lösas med reglerteknik är det en D del som måste in.

Dubbla linor i den dragande båten är bra för att få en vettig last på dragbåten, men löser inget problem här.

En framtung båt blir som en pil som kastas baklänges, det går inte utan en riktigt bra aktiv styrning. Bogserar man den vänder den inte, men självsvänger. Den enkla lösningen är att se till att pilen har tyngdpunkten framför den den areodynamiska ytan. I båtfallet får man antingen flytta bak tyngdpunkten eller ändra skrovets form i vattnet. Lättast borde vara att montera ett fast ”roder” i aktern.

Jag är lite förvånad att det kommit så många galna tips men att ingen kommit på den uppenbara lösningen.
Palle500
Inlägg: 4484
Blev medlem: 6 juni 2015, 14:53:06

Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av Palle500 »

Raderat inlägget då jag upptäckte att TS gett oss massor av förtydligande i ett senare inlägg den 26 augusti.
Mitt förslag är att montera ett passivt roder och prova med det. Skulle det fungera bra men behövas få bättre styrning runt uddar och skär, montera ett aktivt roder som styrs manuellt från bogserande båten. Typ en radiostyrning med ordentligt RC servo.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ziw
Inlägg: 92
Blev medlem: 15 mars 2014, 19:58:07
Ort: Sundsvall

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av ziw »

PID-regulatorer till sjöss. Kan det va nåt? När jag jobbade med igångkörning av boardanläggningar
fick jag veta att P stod för perhaps, I betydde ibland ,och D dangerous.
Av alla PIDar jag kom i kontakt med vet jag bara ett tillfälle när D kom till användning.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av danei »

Att reglera ett i grunden instabilt system går inte med P eller I reglering.
Användarvisningsbild
gunne
Inlägg: 2070
Blev medlem: 17 juni 2004, 15:00:31
Ort: sthlm
Kontakt:

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av gunne »

Hur stor är den dragande och den dragna båten?

Kanske kan du surra bogserbåten vid sidan?

Så går det till när min lilla jolle bogseras runt. Tror det är effektivare att dra båten efter men så här får man bättre manöverförmåga.
Bild
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av E Kafeman »

>Jag är lite förvånad att det kommit så många galna tips men att ingen kommit på den uppenbara lösningen.
Varför duger inte yrkes-sjöfartens metoder att flytta andra båtar vid behov av hög stabilitet och god manöverförmåga och god effektivitet, som redan föreslagits och är de metoder som används och är i många fall krav, ren bogsering är t.ex. förbjuden av vissa båttyper och i vissa smala passage?
Metoden att flytta båten på fotot ovan är föreskriven metod att flytta t.ex. US-marinens ubåtar när de bogseras i hamn-områden och långsamma vatten där ubåtar har dålig egen manöverförmåga.
Att bogsera genom att dra andra båten bakom sej är att lägga den båt man bogserar i eget kölvatten, vilket ger extra högt dragmotstånd och medför att det man bogserar automatiskt inte vill ligga i det vatten som ger mest ström-motstånd utan hellre drar sej i sidled där vattnet är lugnare.
Ineffektivt och med dålig manöverförmåga oavsett hur man omlastat den dragna båten. Inte riktigt uppenbar lösning.
https://www.nytimes.com/2018/11/05/scie ... -pull.html
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av danei »

Det förslaget fanns inte alls när jag skrev det. Det hanlade om olika sätt att få ett instabilt system stabilt. Med metoder som inte fungerar. Jag svarade ur ett reglertekniskt perspektiv. Att surra så här är definitivt en rimlig lösning.
Användarvisningsbild
LeCanard
Inlägg: 2140
Blev medlem: 29 april 2009, 10:18:25
Ort: Perpignan

Re: Bogsera båt: Mäta vinkel på lina

Inlägg av LeCanard »

Off topic: gissa vem som installerat navsystemet och radarn på Triton, som ju baxar omkring Gunnes jolle :)
Skriv svar