Funderingar om en portalfräs, lite större, typ, eller?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Funderingar om en portalfräs, lite större, typ, eller?

Inlägg av TomasL »

Har en massa grunkor liggande, funderar på om man kan skruva ihop det till en kul fräsmaskin.
Tänkte att den skulle få ett arbetsområde om 1100x700mm, höjd vet jag inte i nuläget.
Tanken är en portalfräs med fast portal, rörligt bord i Y-led och X-ledet samt Z-led i portalen.
Vad jag har är:
2 st servomotorer med tacho och enkoder, den ena är en ABB RX530FR1500, lite lämpliga tandremmar och transmissioner till dem.
192_063013n1_rx_catalogue.pdf
2 st kulskruvar d=20mm den ena är 1120mm och den andra 700mm
En bunt med kraftiga Al-profiler för portal och stativ.
Har en slipmaskin liggande 710W 2500-6500rpm för spindel (kanske lite för hög hastighet, i normalutförandet)

Sedan kommer det till elektroniken, naturligtvis behövs det någon form av styrsystem, samt drivsystem för servona.
Dock har jag ett rack med 2 st AXODYN servoförstärkare och en bromsenhet liggande, det kanske går att använda, om man bara kan komma underfund med hur AXODYN-pylarna funkar, och hur de skall kopplas in.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Funderingar om en portalfräs, lite större, typ, eller?

Inlägg av papabear »

Jag har bara byggt en liten fräs tidigare, 400x300, där bordet rörde sig i den korta axeln, men det går ju åt en del extra utrymme i den leden för att bordet ska kunna röra sig.
Vore det inte bättre med en rörlig portal likt Boris-maskinerna? Kan väl ändå köra med en skruv i mitten under bordet, men det kanske är risk för byrålådeeffekten?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funderingar om en portalfräs, lite större, typ, eller?

Inlägg av TomasL »

Ja, jag har funderat på det, den blir rätt stor om bordet skall köras utmed hela den långa axeln, kanske bättre att sätta den långa axeln på portalen i stället, så blir maskinen i så fall något mindre.

Alternativet är ju naturligtvis en rörlig portal, dock gissar jag att det är enklare att få saker stabila om portalen är fast.
Boris-maskinerna har jag inte hört talas om, har du någon länk?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45264
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Funderingar om en portalfräs, lite större, typ, eller?

Inlägg av TomasL »

Hmm, intressant.
Skriv svar