Boosta ett elverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

När man startar stora maskiner från ett elverk (ex svets, kraftig vinkelslip) så blir det en fördröjning innan elverket har varvat upp och kan leverera full effekt.

Skulle det kunna gå att bygga en boost som träder in (ca 1 sek?) under startögonblicket så man direkt får ut max effekt? Kanske med kondensatorer?

Primärt vilja jag nu bara kolla om det hade varit möjligt på något sätt men finns det en lösning vill jag gärna gå vidare med det.
(... och att skaffa större elverk är inget alternativ)
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av mrfrenzy »

En kondensator kan inte lagra växelström så det hjälper inte.
Du skulle kunna ha en liten asynkronmotor med ett svänghjul på. Då agerar den generator medan vinkelslipen startar och energi tas från svänghjulet
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

När asynkronmotorn börjar alstra ström vid ett kraftigt strömuttag, borde inte elverket fördröja sitt gaspådrag då den inte lika snabbt känner att det blir ett spänningsfall?
(Nu är jag osäker på hur elverk arbetar, den kanske bara har två lägen, tomgång och fullt gas)

Men funkar det med en asynkronmotor/svänghul är det en enkel kanonlösning. Ska testa när jag får tillfälle.
alexanderson
Inlägg: 832
Blev medlem: 18 januari 2017, 14:59:43

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av alexanderson »

Har vinkelslipen en kommutatormotor ? Sätt då mjukstart på vinkelslipen.

Vad har Du får svets ? Enfas transformatorsvets eller switchad nätdel ?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av grym »

Ett sätt är att belasta elverket mrd baslast, den kan ju kopplas bort elektroniskt om effekten inte räcker till
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

alexanderson skrev: 24 juli 2020, 18:00:04 Har vinkelslipen en kommutatormotor ? Sätt då mjukstart på vinkelslipen.

Vad har Du får svets ? Enfas transformatorsvets eller switchad nätdel ?
Det är en 160A invertersvets jag vill använda och egentligen den enda maskinen som behöver full effekt i starten för att fungera bra.
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

grym skrev: 24 juli 2020, 18:15:43 Ett sätt är att belasta elverket mrd baslast, den kan ju kopplas bort elektroniskt om effekten inte räcker till
Intressant spår. Men jag förstår inte riktigt. Lägger man på en baslast så blir ändå den snabba effektförändringen den samma? Hur skulle man kunna koppla bort baslasten elektroniskt?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av grym »

skillnaden blir inte så stor
från nästan ingen last till full är ganska stor effekt ändring, från halvlast till full mycket mindre, från full last på en sak till full last på en annan ingen ändring alls

man kan ha en box som ex kör en 2kw elbjörn men som vid last på utgånde från boxen stänger av och på elbjörnen om det blir last på den

ett enkelt test kan visa hur bra det fungerar, slösaktigt, utan tvekan
men får man det att funka kostar det inte mycket

prova en att belasta med en elbjärn vid svetsning och se om det blir någon skillnad

kan finnas andra sätt, men man börjar med dom enklaste
xxargs
Inlägg: 10185
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av xxargs »

Seorak skrev: 24 juli 2020, 20:35:20
grym skrev: 24 juli 2020, 18:15:43 Ett sätt är att belasta elverket mrd baslast, den kan ju kopplas bort elektroniskt om effekten inte räcker till
Intressant spår. Men jag förstår inte riktigt. Lägger man på en baslast så blir ändå den snabba effektförändringen den samma? Hur skulle man kunna koppla bort baslasten elektroniskt?
Som startrelä på en kylkompressor - en strömrelä (eller elektroniks motsvarighet) som bryter strömmen till baslasten så fort strömmen rusar till den tänkta nyttoförbrukaren.

baslasten behöver inte vara igång särskilt många sekunder innan man skall slå på nyttolasten - bara så länge att motorn på elverket hinner stabilisera sig på halv (eller mer) gaspådrag innan full last kommer.

Som redan nämnt är det reglertekniskt stor skillnad från att dra på från halvbelastning till full belastning gentemot fallet att går från tomgång till plötslig full belastning med kanske en faktor av 10 ggr mer i gaspådrag.

Annat sätt att hantera detta är mjukstarter med betydligt långsammare förlopp än motorregleringen i använda elverk.
Användarvisningsbild
adent
Inlägg: 4103
Blev medlem: 27 november 2008, 22:56:23
Ort: Utanför Jönköping
Kontakt:

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av adent »

Samma princip använder radiostationen Grimeton för att inte driva i frekvens.
Sändaren är från innan både halvledare och radiorör.

De har en elmotor som driver en generator via en växellåda. Generatorn genererar växelspänning på (minns inte exakt men ca) 17kHz.
Denna moduleras av på för att skapa morse och skulle man bara koppla in/ur effekten (runt 200kW om jag inte missminner mig) så skulle
elmotorn sacka respektive rusa när lasten (läs morsetecknen) kopplas in/ur. Det i sin tur skulle få sändaren att driva i frekvens vilket förstås är väldigt olämpligt.

Därför kopplas effekten antingen till antennen eller rätt ner i en bassäng där den värmer vatten. Jag hoppas inte jag har allt för mycket faktafel, men de kommer rättas snabbt här :)
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

Iden med en baslast verkar bra. Speciellt om man hade kunnat trycka igång den någon sekund innan svetsningen ska börja så den inte behöver stå på hela tiden. Som baslast tänker jag en doppvärmare som tar upp ca halva effekten som elverket klarar ge.

Svetsen förbrukar en liten mängd ström när den går på tomgång för att hålla elektroniken och fläkten igång. När ljusbågen tänds behöver svetsen extra mycket ström första halvsekunden pga av (hotstart) så det är viktigt att strömmen till doppvärmaren klipps så snabbt som möjligt.

Vilka typer av komponenter (eller princip) skulle man kunna använda för att bryta strömmen till doppvärmaren så snart effekten i svetsen ökar?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14860
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av mrfrenzy »

Här är en färdig produkt som gör det som beskrivs:
https://www.elbutik.se/product.html/str ... x-1vxl-16a

Koppla svetsen till V1 och doppvärmaren till V2.

Så fort svetsen drar mer än inställd ström stängs doppvärmaren av "inom 0,5s".

Vill man ha snabbare än så får man bygga själv. Då skulle jag nog använda triac, strömtransformator och antingen någon komparator eller mikrokontroller.

Det finns kanske en mycket enklare lösning dock:
Har svetsen någon form av gasventil, trådmatning, kontaktor, indikeringslampa eller annat som aktiveras när man trycker på knappen vid handtaget? Koppla ett relä (eller SSR/triac) ihop med denna funktion.
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

@mrfrenzy Reläet du länkar till ska jag prova!

Det finns ingen annan starttrigger att använda då det är en pinnsvets jag vill kunna använda som börjar dra ström när ljusbågen tänds av att svetselektroden kortsluts.
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

Om baslasten är på 2000w och svetsen behöver 2000w. Kommer effekten fördelas lika över de båda lasterna vid inkopplingen av elverket, dvs 1000w/last?

I det fall hade man kunnat ha en manuellt kontrollerad switch till baslasten som man kopplar in ett par sekunderna innan man tänder ljusbågen för att varva upp elverket och kopplar ur så snart när svetsen kommit igång.

Skulle det kanske kunna fungera?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16773
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av grym »

nej om båda är på 2000w så kommer dom om spänningen tillåter det dra 2000w var, det är därför det är vettigt att slå av baslasten när du kör med svetsen
Skriv svar