Boosta ett elverk

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av xxargs »

Vad är det för elverk - om det är en sådan som går upp och ned varvtal med belastning så är det förmodligen en elverk med inverter - de har ofta en knapp på sig där motorn går upp i full arbetsvarvtal oavsett liten eller stor last för att just kunna hantera sådana driftlägen med plötsligt stor last.

är det en klassisk elverk med motorn i 1500 eller 3000 RPM så är varvtalet alltid konstant oavsett lastlägen - men givetvis kan gunga lite i varvtal när man slår på och av stora laster.
Seorak
Inlägg: 8
Blev medlem: 24 juli 2020, 15:10:37

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av Seorak »

På de elverk jag använt vid svetsning har jag noterat att varvtalet går ner så mycket att ljusbågen slocknar eller blir väldigt svårtänd om inte elverket är mycket större än vad svetsen på pappret kräver. Jag det har väl med strömkaraktäristiken vid svetsning att göra där man måste ha full effekt utan någon fördröjning.

Finns den funktionen att elverket kan gå på maxfart oavsett strömuttag så är det löst. Jag får kolla upp det närmare.
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av arvidb »

Seorak skrev: 24 juli 2020, 16:25:35 När asynkronmotorn börjar alstra ström vid ett kraftigt strömuttag, borde inte elverket fördröja sitt gaspådrag då den inte lika snabbt känner att det blir ett spänningsfall?
(Nu är jag osäker på hur elverk arbetar, den kanske bara har två lägen, tomgång och fullt gas)

Men funkar det med en asynkronmotor/svänghul är det en enkel kanonlösning. Ska testa när jag får tillfälle.
Mina funderingar:

Om det är ett frekvensreglerat elverk (alltså ett som försöker hålla konstant varvtal) så borde väl ett svänghjul fungera utmärkt?

Utan last så bör asynkronmotorn hålla nära synkront varvtal(?), och när lasten läggs på och elverket sackar ordentligt så bör svänghjulet/generatorn hoppa in på runt -5 % av märkfrekvensen (p.g.a. eftersläpning) vilket bör ge elverket full motivation att gasa på?

Behövs kondensatorer för exciteringen? Jag gissar att det räcker med spänningen som elverket genererar?

Hur skulle en asynkronmotor med svänghjul fungera med ett inverterverk (där inte frekvensen dippar)?
Användarvisningsbild
arvidb
Inlägg: 4537
Blev medlem: 8 maj 2004, 12:56:24
Ort: Stockholm

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av arvidb »

*duh* Inverterverk är väl antagligen enfasiga och i så fall går ju asynkronmotor med svänghjul bort i vilket fall.
xxargs
Inlägg: 10183
Blev medlem: 23 september 2006, 14:28:27
Ort: Södertälje

Re: Boosta ett elverk

Inlägg av xxargs »

svängjul är bra men tungt - och vill man öka vikten vill man helst att det görs med större rotor i generator för mer B-flöde så att generatorn kan ge mer ström ut...

men visst extra svänghul kan ge motorn mer tid att gasa upp och även ta korta överlaster som motorn inte mäktar med - har man strömtransformator som påverkar gaspådraget snabbt så startar gaspådraget så fort strömmen ökar och innan varvtalet har börjat sjunka nämnvärt.

Har vid ett arbete sett flera stora vagn-elverk av gamma modell typ 1950-tales vagnstyp liknande tågvagnar med typ 6-cylidrig enorm diesel med lika enorm generator som matade något eldrivet bilningsarbete i ett hål ned till tunnelbanan, med strömstötar som fick det att rycka och skaka i kablarna i ringlorna vid elverket - motorvarvtalet på 1000 RPM var helt stabil men det kom svarta puffar av dieselsot ur avgasarröret och en arm till insprutningspumpen som ryckte i spasmer när bilningen pågick - kort sagt sköt det in soppa på kolvslagsnivå med belastningen - pratade med en som jobbade och denne sa de kunde inte koppla in bilningsmaskinerna de använde till befintliga elnätet dels för att det inte gick att hitta eluttag stort nog och att det drog så mycket och ojämt med ström att det skulle fladdra i belysningen i hela kvarteret om man försökte ändå, och antikviteterna - från typ 50-talet till elverk de släpade runt var helt enkelt det bästa de hade hittat som fungerade för jobbet då modernare sådan med dieselturbo-motorer pallade inte alls för det, dels för att den gamla reliken hade rätt många hundra kilo roterande järn i sig och en dieselsugmotor är mycket snabbare att kompensera för korta transienta förändringar än en turbodiesel..

jag var faktiskt rätt imponerad över hur stadigt och säker det brummade på modell stor diesellok-motor trots den mycket ogynnsamma lastmönstret och att det var byggd med inte en pryl som var nyare än 1950-talet utöver just el-anslutningarna.
Skriv svar