A traktor bygge, ecu programmering.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
GoldenChamp
Inlägg: 120
Blev medlem: 20 november 2010, 23:51:31
Ort: Kungälv

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av GoldenChamp »

ozto skrev: 4 november 2020, 12:27:10 Jag har spärrat min Audi via ECU man lyckades inte få den besiktad då spärren försvinner om man drar ut sladden till ABS enheten. Är alltså intresserad av hur man plomberar ABS givare/ABS enhet.
Är det någon som har bilder eller beskrivning på hur det kan göras?
Om man lägger över matningen till styrenhet/bränslepump på samma säkring som ABS så kommer man inte långt om man försöker rycka den säkringen.
Har hört att det är en godtagbar lösning.
Men samtidigt så verkar det vara lite från person till person som utför regbesiktningen.
Tekko
Inlägg: 9009
Blev medlem: 28 november 2004, 20:19:15

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Tekko »

[Rant]
A-traktorer är i mitt tycke ett sattyg som borde helförbjudas!! Iaf där jag bor så kör alla A-traktor/epa som jävla svin mitt i nätterna mha tokvarvande å börnande/driftande i rondellen utanför och på coop och ica parkeringarna och beter sej därefter, tex med stötande dekaler på bakrutan tex "Dra åt helvete" och "varning för idioten bakom" å dylikt, fattar inte att polisen inte gör nåt åt saken, kan ju knappast vara lagligt att ha dylika meddelanden på bakrutan.
Om något borde moped/a-traktor åldern höjas till minst 18-20 och bilkörkortsåldern till 25-30, då skulle vi nog få bort minst hälften av alla idioter på sveriges vägar.

För att inte nämna när dom jävlarna här ut sej på E4'n och aktivt hindrar folk från att köra om.
[/Rant]

Ja jag får be om ursäkt att jag inte har något konstruktivt att tillägga i denna tråd, och denna rant var tyvärr oåterhållningsbar.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Jo, egentligen borde kanske göra om reglerna så att det blir uppdelat i tunga nyttofordon som blir lättare att framföra men att man måste vara 18 för att få köra dem med traktorkort, tex och skärpa reglerna för de lätta fordonen, jag vet inte...
Den ursprungliga tanken med A traktorer var att de skulle vara rena nyttofordon, tex i jorbruk, att dra arbetsmaskiner, etc med.

Vill man lära sig att köra är väl det första man bör lära att följa gällande lagar och regler, det kan jag hålla med om.

Annars tycker jag att det är bra om man lär sig att hantera tunga fordon och arbetsmaskiner, gärna med kranar och annat och att man själv får sköta reparationer och underhåll, tidigt så att man vet hur maskinerna beter sig.
Men det finns ingen anledning att låta ungarna busköra ombyggda personbilar utan kontroll, men alla kommer att göra det om ingen vuxen är närvarande.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av säter »

Tekko skrev: 17 januari 2021, 12:26:36 kan ju knappast vara lagligt att ha dylika meddelanden på bakrutan.
Det tror jag nog.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Däremot är det inte lagligt att föra oväsen på nätterna i tätbebyggda områden, inte heller med motorfordon. Det kan ge ganska dryga böter om snuten kommer.

Påminner mig om när vi var små och körde moped genom byn, men det var itne lika roligt när polaren brände på hela natten, minns jag öppnade dörren och skrek åt honom till slut... ha ha (var typ tolv år då (sade att jag bara åkte cykel till morsan och farsan)) :D
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Nå, men för att återgå till ämnet, det var ju intressant om man numera alltså kan få fordonet klassat enbart genom att montera elektronikbox, jag har stört mig länge på de gamla reglerna som innebar att man måste kapa sönder karossen och göra om drivlinan, det verkar litet lättare nu. (Jag har länge sökt arbetsfordon som kan dra tung last på en vanlig motorväg, men kan framföras även av personer som inte har B kortet, detta skulle lösa massor med problem för oss vid frakt av maskiner och anna last. Visst det går väl rent tekniskt med en traktor, men det är inte en realistisk lösning för litet längre sträckor, det är en pina att köra en jordbrukstraktor på väg så länge jämfört med en lätt lastbil. Jordbrukstraktorer är främst gjorda för att ligga på konstanta varvtal på låga hastigheter om man kör dem länge, inte tokvarva på en väg.).
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Klas-Kenny »

Mizzarrogh: Fast man får inte köra A-traktor på motorväg. Så A-traktor är ingen lösning på just den saken.
40-50km/h traktor får väl köras där, dock.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Motortrafikled, menade jag... :oops:
Har länge önskat en veteranlastbil hit som alla, kan köra. :)
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av danei »

Det gäller samma sak där.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Men jag har för mig att man får korsa den och färdas kortare sträckor till och från anslutande vägar (om det är relaterat till arbete)?
Tanken är att kunna sy ihop mindre vägar den aktuella sträckan.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Klas-Kenny »

I trafikförordningen 9 kap. 1§ nämns
På en motorväg gäller följande.
1. Endast trafik med motorfordon eller motorfordon med tillkopplat fordon som är konstruerade för och får framföras med en hastighet av minst 40 kilometer i timmen får förekomma.
Mopeder klass I får dock inte framföras på en motorväg.

......

Transportstyrelsen får meddela föreskrifter om att fordon eller fordonståg även i andra fall än som anges i första stycket 1 får föras på motorväg. Föreskrifterna ska vara förenade med sådana villkor att trafiksäkerheten inte äventyras.
Så någon slags utrymme verkar finnas i lagen. Men jag förmodar att det specifikt kräver tillstånd ifrån Transportstyrelsen i sådana fall.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av säter »

Mizzarrogh skrev: 17 januari 2021, 17:00:01 Har länge önskat en veteranlastbil hit som alla, kan köra.
Hur menar du?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av Mizzarrogh »

Utan B kort om det går att lösa...
Men det kanske det inte gör...
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av säter »

Du lär inte få köra lastbil utan körkort.
danei
EF Sponsor
Inlägg: 26335
Blev medlem: 2 juni 2003, 14:21:34
Ort: Östergötland
Kontakt:

Re: A traktor bygge, ecu programmering.

Inlägg av danei »

Det finns ju tung personbil. I praktiken en husbilsinredd buss. Dessa får köras på B-kort om man hart det sedan mitten av 1996. Om det kan vara det du tänker på. Det är nog det närmaste lastbil på B kort man kommer.

Edit: En trailerdragare går ju att traktorkonvertera och köra på mopedkort.
Skriv svar