Styra ett gammalt FTX aggregat?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Lapin »

Jag och sambon har nyligen köpt ett hus som är byggt -93. I detta sitter det monterat ett gammalt FTX aggregat med fabrikat Enessen Essvex 55.
Detta är ju av naturliga skäl ganska analogt och man styr ventilationen med hjälp av ett vred med 3 distinkta steg (se bild). Vi skulle vilja kunna styra ventilationen på ett enkelt sätt utan att komma ihåg att vrida på vredet när man ska tex duscha vilket har fått mig att fundera på olika lösningar, vet dock inte vad som är den enklaste och billigaste lösningen så jag tänkte att någon av er kanske har någon idé?

Planen är väl på sikt att byta ut aggregatet med ett modernt och då följer ju automatisk styrning med så jag är inte ute efter en superavancerad eller dyr lösning utan mer något som funkar bra ett par år kanske.

Jag tänker mig typ ett servo som styrs av något (raspberry pi?) vilken i sin tur kommunicerar med en trådlös knapp med fördel i badrummet, jag har tillgång till 3d-skrivare, svarv och fräs så det är inga problem att göra någon del som kan behövas. Där jag känner mig mest lost är själva styrningen, jag har i princip noll kunskap inom programmering men kan knåpa ihop saker med hjälp av datablad, manualer och tutorials (även om tiden till sånt blivit en bristvara i och med husägande). Någon färdig lösning som är lätt att implementera vore ju såklart bäst men är det någon med en bra idé så hojta till vettja!
[VISA]
1.jpg
2.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av mrfrenzy »

Det behövs bara en kontaktor och en timer som aktiveras av en knapp eller fuktsensor i badrummet.

Om du öppnar luckan och tar ett foto på brytaren kan vi nog klura ut hur det är kopplat.
Det kan tillochmed finnas ett schema klistrat någonstans.
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Lapin »

Ja det är ju klart! Att man ska krångla till det mer än nödvändigt ibland :doh:
Det är ju gott om plats för att rymma något extra i utrymmet för knappen iaf.

[VISA]
1.jpg
2.jpg
3.jpg
4.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Lapin »

vad kan man tänkas behöva för prylar då för att få det att lira? Gärna trådlöst.
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av mrfrenzy »

Kan ju gissa att stift 1 växlar mellan 2/3/4 men frågan är varför a och d är kopplat till brytaren, helst skulle man mäta upp den eller hitta en ritning.

Det finns mycket trådlöst att välja på, Nexa har billiga mottagare för inbyggnad till exempel. Jag gillar Eltakos varianter.

Om du har standardläge och duschläge så räcker ju ett växlande relä eller kontaktor beroende på strömmen.
Hur mycket ström drar fläkten på full hastighet?

En sånhär fuktsensor https://www.conrad.se/p/fuktsensor-b-b- ... 01a-187992
Skulle du kunna koppla till en Eltako trådlös sändare https://www.eltako.com/fileadmin/downlo ... net_sw.pdf
Sedan en lämplig mottagare (trådlös aktor) och ett växlande relä.
Xoffis
Inlägg: 293
Blev medlem: 31 maj 2014, 19:13:37
Ort: Ingelstad
Kontakt:

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Xoffis »

Min gissning är lite annorlunda än mrfrenzy's

Jag tror 1-4 är ingångar
a och d är utgångar

1 - nolla in
2 - 130V in
3 - 165V in
4 - 220V in

a - nolla ut (till trafo och fläktar)
d - fas ut till fläktar

När det gäller styrning så finns ju flera tillvägagångs sätt.

Är ni det minsta intresserade av att skapa ett "smart hem" så tror jag att en smart hem controller är vägen att gå, lite dyrare i inköp men kan ju senare göra så mycket mer än bara styra denna fläkt
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Lapin »

Tack för svaren!

Jag har mätt upp det nu och det verkar vara som du säger Xoffis - a och d verkar vara internt ut till fläktarna och 1 och 4 är inkommande.
Jag vet inte vad fläktarna drar för ström men hela aggregatet är specat till 8.3A fast det är nog med den integrerade värmaren inräknad.

Jag vet inte om smart hem är så intressant i dagsläget men har ni några förslag på en smart hem controller så kan jag ju läsa lite? Aggregatet ska ju som sagt bytas ut inom ett par tre år och då är den ju säkert redan förberedd med en massa styrning.

Vad behöver jag då för grejer för att ro detta i land? Jag vill nog ha kvar möjligheten med 3 olika lägen så kan man köra på läge 2 nu under sommaren om man tycker det blir lite kvavt inne. I normala fall blir det däremot 1:an som standardläge och 3:an som "duschläge"
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Lapin »

Någon? :roll:
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin
Inlägg: 14850
Blev medlem: 16 april 2006, 17:04:10

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av mrfrenzy »

För kontrollern finns ju hur mycket som helst att välja på.
Exempelvis: Openhab, Home-Assistant, Google Home, Vera, Fibaro

Det är bara att läsa och kika vilken som känns bäst, testa en installation.
Sedan kan man utifrån det köpa lämplig hårdvara: Z-Wave, Sonoff, WeMo, Shelly, Zigbee.

Ditt problem går att lösa med alla tekniker nämnda ovan.
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17118
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av AndLi »

Vad vill du uppnå med att ändra varvtalet upp och ner hela tiden? Låt det ligga på en nivå som ger tillräckligt ventilation hela tiden...

(Bor i ett område med 22 likadana hus, där alla har 90 tals FTX aggregat med tre hastigheter på, man märker väldigt tydligt när man kommer in i hus som ska spara pengar genom att dra ner ventilationen. Blir väldigt kvalmigt..)

Men ett växlande relä och en övertidstimer/kaffekokartimer måste väl vara enklaste lösningen för att få forcerad ventilation under en bestämd tid?
Användarvisningsbild
Lapin
Inlägg: 322
Blev medlem: 25 mars 2009, 20:22:55
Ort: Klimpfjäll

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av Lapin »

Jag bor på ett sånt ställe där läge 1 funkar helt perfekt utan att huset känns kvalmigt så detta läge får anses vara grundläget. När man duschar är det däremot lite får dåligt flöde och det tar inte undan så snabbt och då är det bra med läge 3. Detta skapar dock ett högre oljud från ventilationen vilket jag inte gillar när man ska sova. Läge 2 är bra när det är varmare perioder som det var nu i Juni, det låter inte så mycket så man störs av ljudet men kan ändå skicka in mer kall luft när temperaturen sjunker på kvällarna.

Tack för svaren, jag får läsa på om de olika systemen helt enkelt.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45274
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Styra ett gammalt FTX aggregat?

Inlägg av TomasL »

Vridströmställaren styr fläkthastigheten. Det sitter en korsväxlare i den
Här är en länk till manualen
https://www.flaktbutiken.se/res/manual-essvex-55.pdf

Du kan ersätta vridställaren med några reläer och någon form av fjärrstyrning.
Skriv svar