Knappar man inte använder.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Funderar lite löst på att eventuellt kanske måhända bygga ett eget tangentbord, det ska ha numpad, piltangenterna och F1-F12 dvs nästan ett helt vanligt fullsize.

Dock funderar jag på att skippa följande:
Scroll lock,
Pause break,
högra windows knappen
samt högra meny knappen.

Är det någon som använder dessa knappar? :humm:
Eller är det bara jag som inte har upptäckt storheten i dessa funktioner ännu?
Användarvisningsbild
AndLi
Inlägg: 17047
Blev medlem: 11 februari 2004, 18:17:59
Ort: Knivsta
Kontakt:

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av AndLi »

Jag tror mitt Laptop tagentbord ger svar på frågan, det saknar alla de knappar du rabblar upp OCH jag behövde gå igenom din lista för att se om de fanns.
Det måste ju vara ett tydligt tecken på att de inte behövs? :) (Och nej de är inte ens utmärkta med Fn kombination)
Användarvisningsbild
Henry
Inlägg: 23588
Blev medlem: 20 april 2005, 02:52:47
Ort: Lund

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Henry »

Har aldrig använt någon av de vad jag kan komma på, vet inte ens vad man använder paus knappen till. Meny knappen vet jag att jag aldrig använt då jag alltid klickat med musen om det behövts och som gått snabbare.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av FormerMazda »

Pause/Break använder jag väl emellanåt i DOS-prompt.
Men aldrig i windows eller andra program.

Men såklart, om du har den på din lista av outnyttjade knappar så skippa den.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Glenn »

scrolllock är en av de mest använda knapparna på mitt tangentbord..

..Vilket beror på att jag har en KVM som använder denna för att byta maskin.. :) ..Den används förstås till detta just för ingenting annat använder den i princip.
Användarvisningsbild
papabear
Inlägg: 821
Blev medlem: 14 mars 2004, 03:27:12
Ort: Eskilstuna
Kontakt:

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av papabear »

win+pause för att få upp systemrutan, men det kan man leva utan. Var ett tag sedan jag använde den.
caps lock förstår jag inte att den fortfarande finns.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Intressant, jobbets laptop (som alltid är ihopslagen i dockan) hade ju faktiskt nästan exakt den layout jag tänkt mig (plus en massa laptopspecial iofs). Tänkte aldrig på att kolla den innan laptoppar nämndes ovan.

Men CAPS LOCK använder jag dagligen, skriver en hel del text med versaler i ritningar, men har sett att en del mappar om den till ctrl av någon anledning.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Glenn »

på RIKTIGA datorer sitter ju ctrl där PC-layout har placerat capslock, thats why :)

Själv brukar jag försöka stänga av capslock helt då den bara är irriterande.
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Vad är det för riktiga datorer?

Hursomhelst så verkar det inte bara vara jag som inte har förstått storheten i dessa knappar. De ryker med andra ord.

Svårare är det med "insert" och "print screen", print screen använder jag en del för skärmdumpar men det går kanske att lösa på annat sätt. Insert ytterst sällan, hm lutar åt att de får lämna bordet de också.
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 33666
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Glenn »

Nästan allt som inte är PC egentligen ? Sun, Amiga, Atari osv.

Vill minnas att även DEC körde så ? AS/400-terminalen jag satt framför på mitt första jobb.. (inte en dator iofs men..)
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Var tvungen att kolla upp Amigan eftersom jag haft ett par sådana, och den hade både Ctrl och en liten caps lock intill 'A'.
Vilken luring.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh
Inlägg: 20344
Blev medlem: 10 september 2006, 12:32:49
Ort: Somewhere over the rainbow... (Hälsingeskogen)

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Mizzarrogh »

Ja, som sagts ovan så beror det ju på vad man främst tänkt att använda det till och på vilket vis man är van att jobba och trivs med.

Jag personligen har aldrig någonsin använt varken windows eller "menytangenten" de finns inte ens på några av de tangentbord jag använder.

Edit, på Commodore maskinerna är det ju annat, där använder man ju kommandotangenten på ett helt annat sätt än med en modern PC.

(Caps Lock... :D Kan inte dra mig till minnes att jag någonsin använt den till det den ursprungligen var tänkt för över huvud taget sedan tiden man satt och knackade på morfars gamla mekaniska skrivmaskin... :) )
Gimbal
Inlägg: 7878
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Gimbal »

Har heller aldrig använt win-tangenten, förrän nu när jag bytte till win10 och upptäckte virtual desktop funktionen. Nu används den ganska flitigt för att växla mellan desktoppar. ctrl+win+pilhöger/vänster, eller win+tab för överblick. Så win knappen på vänstersidan blir kvar.
Användarvisningsbild
säter
Inlägg: 32514
Blev medlem: 22 februari 2009, 21:16:35
Ort: Säter

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av säter »

Glenn skrev:scrolllock är en av de mest använda knapparna på mitt tangentbord..

..Vilket beror på att jag har en KVM som använder denna för att byta maskin.. :)
Hos mig är det numlock som styr KVMen.
Findecanor
Inlägg: 982
Blev medlem: 2 juli 2010, 23:04:07

Re: Knappar man inte använder.

Inlägg av Findecanor »

Gimbal skrev:Scroll lock,
Pause break,
..
samt högra meny knappen.

Är det någon som använder dessa knappar? :humm:
Jag har mappat Print Screen, Scroll Lock och Pause till media-tangenter: Föregående låt, Nästa låt och Play/Pause.

Meny-knappen har jag mappat till Compose, därför att det är där som den ligger på Sun-tangentbord. Compose-tangenten är hur bra som helst!
Om man bygger ett eget tangentbord med egen firmware (baserad på t.ex. QMK) så skulle man i och för sig kunna lägga Compose och Alt Gr på samma tangent.
Skriv svar