12v Ledramp till 230

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
sebbe331
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 juni 2020, 00:08:38

12v Ledramp till 230

Inlägg av sebbe331 »

Tänkte använda en Ledramp som ursprungligen är extraljus till en bil. Denna är tänkt att användas till ett projekt i mitt garage. Dock vet jag inte vad som behövs, rampen är 12/24v och 120w. Rampen ska alltså kunna kopplas till ett vanligt vägguttag. Om man även har möjlighet att dimra så är lyckan total!

Är säkert en barnlek för någon med lite kunskap om el...

Så vad behöver jag inhandla för att lyckas med detta?

Stort tack till den som tar sig tid att svara!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 12v Ledramp till 230

Inlägg av Hobbyisten »

Denna kanske
https://adapterexperten.se/ac-dc-adapte ... a-55x25mm/

Akta proppen bara ;-)

Eller så en 24V 5A adapter för att inte så mycket ström ska rusa, adapterexperten har såna också.
FormerMazda
Inlägg: 6066
Blev medlem: 27 februari 2006, 14:59:36
Ort: Tranås (Jönköping)

Re: 12v Ledramp till 230

Inlägg av FormerMazda »

Dimma lär inte gå då det är inbyggd elektronik för drivning av dioderna, och denna lär inte gå att dimma.
Visst, kommer du under spänning som den kan hantera kanske resultatet är att den dimmas, men vad elektroniken tycker om det låter jag vara osagt.
sebbe331
Inlägg: 2
Blev medlem: 30 juni 2020, 00:08:38

Re: 12v Ledramp till 230

Inlägg av sebbe331 »

Jag måste dock ha någon mer typ av tillbehör då kabeln som går fram ledrampen består endast av en svart och en röd kabel. Är alltså inte en ramp där jag jag koppla in en färdig produkt som det länkades till. Tips ? Typ sockerbit och någon vidare koppling därifrån ?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: 12v Ledramp till 230

Inlägg av Hobbyisten »

Du skär bara upp kabeln efter adaptern och virar ihop kablarna med tåtarna till din ledramp och lindar några varv eltejp runt varsin skarv. Du kan ta en sockerbit också. Du verkar helt färsk inom el, så tänk på att det är sladden med den lilla pluggen på du skalar upp, skalar du upp delen med stickkontakten så svävar du i livsfara. Och se naturligtvis att koppla plus till plus (förmodligen röd) och minus till minus (förmodligen svart) i skarvarna.
Användarvisningsbild
Marta
EF Sponsor
Inlägg: 6889
Blev medlem: 30 mars 2005, 01:19:59
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: 12v Ledramp till 230

Inlägg av Marta »

Du bör ha en del marginal vad gäller adapterns kapacitet. Den kommer sannolikt inte att hålla särskilt länge om den skall användas med maxbelastning hela tiden.
Skriv svar