Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av magi5 »

-

Hej.

Man kan idag ta en bild på text och skyltar och få den i digital form samt om allmän info på datorn osv osv.
Men finns det samma för kretskort?
Kan jag ta en bild på ett kretskort idag och få fram detaljer på delarna, samt alla in och utgångar osv?

MagI
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43149
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av sodjan »

Menar du att det idag finns QR koder på många prylar som kan kan fota/scanna?
Men generellt låter det hela lite flummigt...
Användarvisningsbild
Jonyverse
Inlägg: 1058
Blev medlem: 2 augusti 2005, 22:17:51
Ort: Hässelby, Stockholm

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av Jonyverse »

@sodjan Det finns appar som OCR-läser skyltar och texter och sen kan "googla" på det. Typ.

Nej det finns vad jag vet inget som kan läsa av kretskort på det viset. Du får fortfarande läsa innantill och googla själv.
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av magi5 »

Jonyverse skrev:@sodjan Det finns appar som OCR-läser skyltar och texter och sen kan "googla" på det. Typ.

Nej det finns vad jag vet inget som kan läsa av kretskort på det viset. Du får fortfarande läsa innantill och googla själv.
Precis.
Vill slippa läsa innantill och googla en efter en.
Vill ta bild på hela kretskortet som då sedan registrerar enskilda komponenter, läser av enskilda komponenters text eller färgkoder osv och sedan ger en bild där jag kan klicka på enskilda komponenter och se data osv.
Med lite AI kanske man kan utveckla så den listar ut hur allt är etsat och V/A överallt osv osv.
För man kanske inte kan läsa av en enskild komponent,
men om ett sådant system kan utvecklas kanske AI kan lista ut vad det är för okända oläsliga komponenter det är
för att hela kretsen ska kunna fungera samt rekommendera bättre / billigare komponenter osv osv.

Intressant?

MagI
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16719
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av grym »

om man kunde få programmkoden för allt som är programerat med på något sätt vore det riktigt intressant, men visst vore det kul om det funkar i praktiken
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av magi5 »

---

Det finns ju massor av bilder på kretskort med komponenter och där de är dokumenterade på olika sätt.
All den datan går att använda för att träna ett AI just för detta.

Nog är detta lite intressant allt.

Någon som är intresserad och som kan koda?

MagI
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av TomasL »

Med lite AI kanske man kan utveckla så den listar ut hur allt är etsat och V/A överallt osv osv.
För man kanske inte kan läsa av en enskild komponent,
men om ett sådant system kan utvecklas kanske AI kan lista ut vad det är för okända oläsliga komponenter det är
för att hela kretsen ska kunna fungera samt rekommendera bättre / billigare komponenter osv osv.
Fullständigt och totalt omöjligt.

Det är fullständigt omöjligt att veta hur en BGA till exempel är kopplad på flerlagers kort.
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av mankan »

Är det så här så du uppmuntrar innovation, TomasL?

Visst, BGA:er och fler lager än 1 eller 2 kan bli svårt och kanske tom omöjligt med enbart vanliga foton. Men att med AI kunna identifiera enskilda komponenter och utifrån data från olika kretsars referensdesigner och liknande info borde man kunna bli rätt bra på att gissa vilken funktion de ingående delarna bildar och då göra kvalificerande gissningar på okända komponenter. Eller föreslå mätningar som leder till identifiering. Att få ett komplett och korrekt schema får väl ses som ett framtida steg efter detta.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av TomasL »

Eftersom i stort sett allt idag innehåller processorer och PGAer, så ser jag det som en omöjlighet.
Dessutom är mycket idag baserat på custom-kretsar, iom det är hyffsat enkelt och hyffsat billigt med sådana.

Är det så här så du uppmuntrar innovation, TomasL?
Handlar inte om att uppmuntra, eller inte, snarare att vara ärlig i sin åsikt.
Finns för många omöjliga "innovationer", där ingen sagt stopp, med resultat att en del innovatörer blir "rättsvrak".
Användarvisningsbild
mankan
EF Sponsor
Inlägg: 905
Blev medlem: 18 juli 2015, 11:23:22
Ort: Linköping

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av mankan »

"i stort sett allt" är en överdrift i min mening men man kan också se detta som ett hjälpmedel till att förstå, bevara samt reparera äldre elektronik.

En sak som ansågs omöjlig för 5-10 år sedan behöver inte vara omöjligt idag. Men för att inte slösa tid och pengar bör man också kolla varför det var omöjligt då.
guckrum
Inlägg: 1671
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av guckrum »

Jag hade nog börjat med att identifiera komponenterna, dvs IC, resistor, RJ45kontakt etc. (Därefter kanske kört OCR i dessa områden.) Ett neuralnät för objektdetektering typ Resnet+SSD skulle funka. Du behöver träningsdata för det, dvs massor av bilder på kretskort där du markerat komponenters läge och typ. Ungefär... Det är i alla fall ett förslag på hur man kan börja leka.
taimanov
Inlägg: 300
Blev medlem: 22 januari 2015, 09:38:13
Ort: Ockelbo

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av taimanov »

Jag kan inte se något hinder i enklare en-lagers kort.
1 foto på komponentsidan och 1 foto andra sidan.
Identifiering av komponenter mot databas.
Fastställ insignaler, vilken bana och genom vilka komponenter signaler och vilken resultat du får till utsignal.
Sedan jämföra in/ut mot databas för att fastställa vad kortet används till, finns det inte jämförbart resultat så får man tolka resultaten själv utifrån vart kortet kom ifrån.
Ett sådant program skulle underlätta felsökning väldigt. Dvs du kan simulera fel i datorn för att kunna utröna vart felet ligger.
Men det är vansinnigt mycket arbete att få ett sådant program att fungera som man vill. Troligtvis tusentals timmar.
Grundläggande programmering är ganska enkelt egentligen, men att klara av att skriva ett bra program är svårt.

Det är ungefär som att jag kan svenska, men skriva en bok kan jag tycka är väldigt svårt! Även om jag skriver en bok så blir det inget flyt, skriver jag om den så kanske bara kanske blir den något bättre men fortfarande riktigt riktigt kasst.
Oavsett hur många gånger jag skulle försöka förbättra den så skulle jag aldrig kunna nå en nivå som skulle gå att sälja.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av TomasL »

Äldre elektronik brukar i regel vara väl dokumenterad, där mycket finns bevarat, bl.a. på min site ebaman.com.

Dock gällande det här med att uppmuntra folk till innovationer, det är inte lätt, när en uppfinnare kommer med en uppfinning, och han/hon inte gjort sitt hemarbete i förväg.

Minns en diskussion vi hade för en bunt år sedan med en innovatör, som hade uppfunnit något som kan liknas med en perpetuum mobile.
Han kallade alla som påpekade att det inte kan fungera för konspiratörer, och när man frågade om Termodynamikens satser, så var han av den övertygelsen att dessa var felaktiga, samt därtill att Newtons lagar också var felaktiga.
Och, ja han skrev massor med insändare och skällde på alla som, enligt honom konspirerade mot honom.
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av Castor »

Jag hade en gång ett längre telefonsamtal med en person som ville ta fram en "burk" med telefonkatalogen lagrad i PROM.
Han insåg till slut att mängden data och att många personer varje dag bytte telefonnummer gjorde det omöjligt att realisera.
Tanken var väl inte fel, slutet 70-tal, tjocka telefonkataloger :D

Edit: felstavning
Senast redigerad av Castor 13 maj 2020, 21:00:42, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45175
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Ta en bild på kretskort och få alla detaljer

Inlägg av TomasL »

Förvisso inte, den kom väl på "PROM" senare, dvs CD eller nått sånt.
Skriv svar