Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit

Inlägg av E Kafeman »

säter skrev:Jag tänker mig mer som en vanlig luftballong.
Hur många år kan det ta att certifiera en sådan lösning?
Ballongförare-certifikat ligger på typ två veckors teori varvat med 20 timmar flygövning är vad man normalt räknar med. Teorin beror mycket på vilka förkunskaper man har.
Det mest tidskrävande momentet i utbildningen är flygträningen.
Det går normalt bara att flyga varmluftsballong någon timme i samband med solens upp och nedgång, så varje flygtimme kostar ett antal omkringliggande timmar+instruktörs-ersättning.
Det beror på att mitt på dagen, åtminstone sommartid, uppstår s.k. termik. Termik är uppgående vindar som gör det olämpligt att flyga ballong.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit

Inlägg av Janson1 »

Vad jag ser som ett stort problem med hela resonemanget förutom tyngden och alla hjälpsystem som skall hittas på så finns det något som heter markeffekt. En hkp lyfter mycket mera vikt nära marken än en bit upp i luften utan markeffekt. Markeffekten räcker från backen upp till ca rotorns diameter, ca 10 meter på en liten hkp. Och för att kunna ha hjälp av markeffekten så måste den först lyfta (hovra) och sen ta fart framåt som alltid bör ske i motvind. När den kommit upp i lite framfart och luften börjar komma mera framifrån så ökar lyftkraften vid samma motoreffekt och man kan till och med sänka motoreffekten och ändå både flyga framåt och uppåt. Allt detta går förlorat om kabinen skall hänga i wirerar… Sen måste motoreffekten ökas mångfalt för att bara behålla sin ursprungliga prestanda och med det större bränsletankar, större rotor osv. En hkp:s nyttolast är ett ständigt problem och då skall man veta att dom är byggda så lätt det överhuvudtaget är möjligt i princip det mesta. Jag ser som att ett winchsystem på x meter skulle öka dess egenvikt mångfalt. Så bara där faller det...
Användarvisningsbild
magi5
Inlägg: 319
Blev medlem: 8 augusti 2005, 12:37:44
Skype: jlivingstonesg
Ort: Sweden
Kontakt:

Re: Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit

Inlägg av magi5 »

--

Jag bara funderar lite på hur man ska lösa problemet med de framtida flygande bilarna i turbulens under 10 000 meter.
Alla helikoptrar byggs för att kunna hovra hundratals meter upp i luften utan markeffekt.

Man har idag tagit fram bilar med flera propellrar ungefär som drönare.
https://www.nyteknik.se/fordon/unik-los ... il-6903263
https://motorbranschen.mrf.se/se-upp-nu ... nde-bilar/

Någon annan som har något förslag på hur detta med turbulens för flygande bilar, under 10 000 meter, ska lösas?


Mvh MagI
Senast redigerad av magi5 12 maj 2020, 12:25:00, redigerad totalt 1 gång.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit

Inlägg av Janson1 »

Jag kollade lite på vad med eller utan markeffekt gör på en av dom hkp som jag flugit, en Robinson R-22. Vid samma vikt och betingelser så kan den hovra på nästan 9000 fot (ca 2750 meter) med markeffekt och bara på 5000 fot (ca 1525 meter) utan markeffekt.
Janson1
Inlägg: 1351
Blev medlem: 1 december 2016, 09:06:02
Ort: Marks Kommun

Re: Separering av motor/rotor från helikopter-cockpit

Inlägg av Janson1 »

Det här med turbulens blir vi nog så illa tvungna att tåla. Ett bra styrsystem korrigerar för turbulens ganska bra men det finns nog utvecklingspotential där...
Skriv svar