Havstulpanvarnare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av Nerre »

Jag tvivlar starkt på att man kan uppnå den precisionen i mätningen med tanke på att vatten hela tiden rör sig. Även sjunkande sediment kommer att lägga sig ovanpå plattan och förändra dess massa, antagligen kan alger också lägga sig på och orsaka en förändring i massan.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av SeniorLemuren »

Om plattan hänger lodrätt så lägger det väl knappast något på den? När det gäller precisionen så är det ju lite av betydelse hur man dimensionerar det hela. Den våg jag byggde kunde avgöra viktskillnaden av ett frimärke så det behöver inte vara en jättestor platta man mäter på. Om vattnet rör sig så påverkas knappast viktskillnaden mellan en obeväxt resp. beväxt platta så mycket så att man inte skulle kunna få ett begrepp av om det är stor beväxning.
Dessutom så består rörelserna i vattnet vågor, så de är ju relativt lätta att att hänsyn till med ett filter. Vill man ha en väldigt hög precision så kan man ju alltid hänga på en inplastad acceleratiosgivare för fem spänn och ta med rörelserna i viktberäkningen. Det är ju mer än väl datorkraft i en Arduino Mega för att klara detta.
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av E Kafeman »

Så?? Ökar eller minskar vikten? Kräftdjuret du vill detektera är stor som en flugskit,. typ 0,2 - 0,3 mm. Väntar man till den växer till sej är det för sent.
Havstulpanen kan man utgå från simmar fram till plattan i relativ jämnvikt med vattnet och då undantränger ungefär samma mängd vatten som dess egna volym=> vikten kan minska eller öka inom ett span som är relativt litet.
Ett överslag ger att det simmande kräftdjuret väger 0,04 gram ovan vattnet om den har samma densitet som vatten vilket den lär ha eller i vart fall rätt nära.
Under vattnet är dess till plattan tillförda vikt +/- 0 gram.

> Den våg jag byggde kunde avgöra viktskillnaden av ett frimärke.
Har du sett en havstulpan? Inte jag heller när den är så liten att den förflyttar sej.
Frimärken är som att komma med elefanter till brevvågen. Hela hjorden på en gång.
Här en bild, något förstorad, på den som du vill väga:
Elminius_modestus_nauplius.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
limpan4all
Inlägg: 8205
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av limpan4all »

Är det inte enklare än så. Jag har för mig att det handlar om vattentemperatur och månfas bara.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av Nerre »

SeniorLemuren skrev:Om plattan hänger lodrätt så lägger det väl knappast något på den?
Nu har du läst slarvigt. För att havstulpanerna ska växa så ska plattan sitta vågrätt.
Den våg jag byggde kunde avgöra viktskillnaden av ett frimärke så det behöver inte vara en jättestor platta man mäter på.
Problemet är störningarna. När jag jobbade med tester där vi vägde med 0,00001 grams upplösning så stod vågen på en stenplatta som låg i sand (för att vibrationer från byggnaden inte skulle fortplanta sig) och hela vågen var inkapslad i ett skåp för att inte luftdraget i rummet skulle påverka...

En båt som åker förbi ger vibrationer, fiskar som simmar förbi ger vibrationer. Jag tror det är svårt att ens i laboratoriemiljö kunna mäta på vikten när havstulpanerna börjar växa till sig.
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av SeniorLemuren »

E Kafeman skrev:Så?? Ökar eller minskar vikten? Kräftdjuret du vill detektera är stor som en flugskit,. typ 0,2 - 0,3 mm. Väntar man till den växer till sej är det för sent.
Havstulpanen kan man utgå från simmar fram till plattan i relativ jämnvikt med vattnet och då undantränger ungefär samma mängd vatten som dess egna volym=> vikten kan minska eller öka inom ett span som är relativt litet.
Ett överslag ger att det simmande kräftdjuret väger 0,04 gram ovan vattnet om den har samma densitet som vatten vilket den lär ha eller i vart fall rätt nära.
Under vattnet är dess till plattan tillförda vikt +/- 0 gram.

> Den våg jag byggde kunde avgöra viktskillnaden av ett frimärke.
Har du sett en havstulpan? Inte jag heller när den är så liten att den förflyttar sej.
Frimärken är som att komma med elefanter till brevvågen. Hela hjorden på en gång.
Här en bild, något förstorad, på den som du vill väga:
Elminius_modestus_nauplius.jpg
Det du beskriver verkar ju vara första stadiet nauplius, (plankton) som sedan växer till sig och skaffar sig ett skal innan den fäster på ytan som en cyprid och det är ju inte nauplius jag vill väga. Den simmar ju runt i havet och är lite svår att ställa på vågen. :) Hittar ingen vikt på cypriden inklusive skal, men den borde ju ha dragit på sig en del vikt. Sedan beror det ju som sagt på hur stor yta man hänger ut. Ju större yta ju högre viktskillnad.
Länk till min källa
SeniorLemuren
Inlägg: 7803
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av SeniorLemuren »

Nerre skrev:
SeniorLemuren skrev:Om plattan hänger lodrätt så lägger det väl knappast något på den?
Nu har du läst slarvigt. För att havstulpanerna ska växa så ska plattan sitta vågrätt.

Nej jag har inte läst alls för jag råkar veta att havstulpanerna växer på andra båttyper än flatbottnade båtar. Eller hur vågrät tycker du t.ex. denna propeller är?
havstulpaner.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Nerre
Inlägg: 26695
Blev medlem: 19 maj 2008, 07:51:04
Ort: Upplands väsby

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av Nerre »

Du har alltså inte klickat på länken i första inlägget och läst vad som står där?

"Det räcker egentligen med en glatt plastskiva som du hänger horisontellt cirka en meter från ytan."

Du har inte funderat över varför de krånglar med 4 linor för att få den att hänga horisontellt om det hade funkat lika bra med vertikal skiva?
E Kafeman
Inlägg: 3257
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av E Kafeman »

>Det du beskriver verkar ju vara första stadiet nauplius, (plankton)
Ja det är riktigt att det finns ett mellan-stadie, cypris, där de inget äter under detta stadie och bygger därför heller inga skal.

>cypriden inklusive skal, men den borde ju ha dragit på sig en del vikt.
Cypriden bygger inget kalkskal.

Du fick vikten angiven av mej som högst rimlig aproximation? Väldigt nära 0 gram, det du avser väga.
Om kroppen är i jämnvikt med vattnet uppstår ingen mätbar vikt, men det kan också vara negativ vikt, vilket då skapar en lyftande kraft.
Skalet är marginellt i det stadiet som vägning ska ske för att vara av värde. Skalet bildas efter att den limmat fast sej på båten.
När du ser skalet med blotta ögat är det för sent, det går inte borsta bort i t.ex. de borst-anläggningar som somliga båtklubbar erbjuder.

>Sedan beror det ju som sagt på hur stor yta man hänger ut. Ju större yta ju högre viktskillnad.
Du förstår inte detta alls. Det är inte givet att vikten ökar med ökat antal havstulpaner utan beror på tulpanen om den väger mer eller mindre än omgivande vatten. Har den densitet lägre än vatten minskar mätbara vikten.
Min erfarenhet av att skrubba färska havstulpaner visar att resterna inte har någon brådska att varken direkt sjunka eller flyta i vatten vilket är väntat. De är då ovägbara i vattnet.
Då vill du komma med en frimärksvåg :wink:

Vågen är helt uppenbart fel verktyg i sammanhanget. Gör något överkomplicerat och utan möjlighet att uppnå den detektering som kan åstadkomma med handflatan.

Det är lite av grundkursen när man ska utveckla sensorer, att studera vilka av människans sinnen som fungerar bäst som detektor för ett fenomen.
I detta fallet fungerar ögon dåligt, känna vikten går ej och då förslår du våg?
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Vad nyttjar det till att finna tillväxt på en skiva?
Varför inte finna ut hur man helt förhindrar tillväxt på flytetyget!
davidi
Inlägg: 577
Blev medlem: 13 oktober 2011, 16:45:38
Ort: Ekerö

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av davidi »

Bottenfärgfabrikanterna jobbar ständigt på det, men för närvarande finns det inget som funkar. Att biocidfärger är förbjudna gör inte saken direkt enklare.
Användarvisningsbild
Krille Krokodil
Inlägg: 4062
Blev medlem: 9 december 2005, 22:33:11
Ort: Helsingborg

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av Krille Krokodil »

Trivs de rackarna på rökfärgat glas så skulle man kunna ha kameran på insidan och detektera när de sätter sig på glaset,
det borde bli bra kontraster något liknande ett ljusbord med bara dagsljuset som belysning.

Kafermans idé borde man kunna göra med en accelerometer så att skrapan fungerar som en pickup när den dras över ytan.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16767
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av grym »

om man har skrapan på en skiva så skulle man om man drar på våtsidan med en hård skrapa kunna ha en piezomic på andra sidan och lyssna efter knaster

ganska lätt att göra i praktiken

motor till skrapa kan likväl vara ovan vatten med en rostfri stång ner
ie
EF Sponsor
Inlägg: 1274
Blev medlem: 23 oktober 2006, 13:12:57
Ort: Tyresö

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av ie »

Nerre skrev:Du har alltså inte klickat på länken i första inlägget och läst vad som står där?

"Det räcker egentligen med en glatt plastskiva som du hänger horisontellt cirka en meter från ytan."

Du har inte funderat över varför de krånglar med 4 linor för att få den att hänga horisontellt om det hade funkat lika bra med vertikal skiva?
På min båt växer de lika bra horisontellt (under skrovet) som vertikalt (på sidan). Eller snarare bättre på sidan när de når över bottenmålningen.

Jag har noterat mindre angrepp sen jag blandat en burk chilipulver i färgen.

/Ingvar

Edit: Blandade ihop horisontellt och vertikalt.

Edit igen: Det kanske var cayennepeppar det skulle va. Målade med det idag i alla fall.
Senast redigerad av ie 21 april 2020, 20:19:01, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32717
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Havstulpanvarnare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Tittar på kunskapskanalen där man pratar om den här produkten: https://adaptivesurface.tech/
Skriv svar