Bygga eget spänningsaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Hej!

Jag skall påbörja mitt examensarbete i skolan och då tänkte jag att jag skulle bygga något kul!
Då jag håller på att utbilda mig till Elektroniktekniker tänkte jag att ett eget aggregat skulle vara kul att testa på.

Nu när jag går i tankarna om att bygga ett eget nätaggregat att ha till diverse experiment osv i hemmet tänkte jag kolla om det finns lite tips att få här.

Det jag tänkte försöka bygga ihop skall klara av en varierbar spänning med strömbegränsning från 0-12v och runt 0-2A kanske.
Det skall framförallt vara för att driva fläktar, diverse elmotorer och simpla kretsar. dock är dessa värden inte satta i sten!

Jag behöver hjälp med tips om vart man kan hitta guider och om nån här har byggt sitt eget finns det nån guide att följa?.

Det finns inga krav på hur simpelt eller komplicerat bygget skall vara då fokus verkar ligga i att beskriva arbetet och dokumentation av projektet från skolans håll.

det finns jättemycket information på Google och detta forum att ta till hjälp men jag tänkte kolla om någon här testat att bygga ett och vet vad man ska tänkte på.

Jag är jätte tacksam för all hjälp som finns att få och hoppas nån vänlig själ kan hjälpa en vilsen elev. :)
Castor
Inlägg: 1981
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Castor »

I översta raden finns en "Sök"-funktion, du kan ju börja med att kolla med hjälp av den.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18289
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av 4kTRB »

BK precision har en bra guide, nyttig läsning.
https://www.bkprecision.com/support/dow ... guide.html
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Labbaggregat är både roligt och nyttigt att bygga!

Har byggt många labb.agg. under åren!

Rekommenderar några kretsar du kan titta på: L200 är utmärkt. Den har både spänningsinställning och ström begränsning.
https://www.st.com/resource/en/datasheet/l200.pdf

LM317 är också ett alternativ: Fördelen är att den kommer lite längre ned i spänning till 1,2V. Den övre gränsen bestäms av trafons spänning. Om du använder en trafo som ger ut 24V. AC alltså före likriktning får man efter likriktning ca. 34 V. DC. Regulatorn behöver ett antal volt för att reglera så stabbad utspänning från regulatorn blir 25-30V. Lite beroende på hur hårt den belastas och vilken trafo du använder.

Max strömmen för LM317 1,5 A. men det går att parallell koppla en eller flera transistorer för att kunna ta ut flera amp.
https://www.elfa.se/Web/Downloads/_t/ds ... d=30170590

Här ett exempel på hur du kan koppla den för strömmar upp till 3A. Tänk på att 317 måste kylas med en stor kylfläns. Nedan: Ett exempel på kretskort för L200.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Tack för svaren och den där LM317 ser lovande ut. Jag ska sätta mig och se vad lång tid det kan ta att få hem dessa komponenter.
Ska bli kul att börja testa lite i Multisim och se vad man kan hitta på.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Det är bra att du börjar labba lite i väntan på komponenterna!
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Ganska grovt hur det ser ut just nu! spänningen är där och allt funkar men är det något som ett "tränat" öga ser som jag ska tänka på eller ändra?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
l2t
Inlägg: 2128
Blev medlem: 14 september 2010, 22:14:53
Ort: Skåne/Lund

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av l2t »

Kondensatorn C1 bör nog vara lite större.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Haha ja det blev bättre om man gick upp till Mikrofarad haha :doh: slarvfel. Håller på och trixar lite med värden på komponenter osv. Men jag hittade inte LM317 i min version av multisim så tog en 117 istället. Det borde funka för att labba med.
Användarvisningsbild
baron3d
EF Sponsor
Inlägg: 1339
Blev medlem: 1 oktober 2005, 23:58:43
Ort: Torestorp

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av baron3d »

opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Det går bra att använda LM117 den har ett bredare temperatur område -55-+150 C. I övrigt likadan som LM317.

Som tidigare nämnts ska C1 vara 6800µF. Men enligt min erfarenhet av stabbaggregat med hög ut ström skull jag välja en ännu större konding ca.20 000µF Du kan parallell koppla flera för högre värde. T.ex. två 10 000µF. Tänk på att spänning på kondingarna inte underskrider den spänningen du ska använda. Om du ska använda dom värdena i schemat ska spänningen på kondingarna vara minst 40V.
Tappas
Inlägg: 26
Blev medlem: 27 februari 2020, 14:08:41

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Tappas »

Tack för all hjälp hittills! Jag var lite nervös först hur jag skulle gå tillväga med detta bygge men nu med eran info och hjälp känns det super kul!

Jag har hittills bara ändrat lite värden hit och dit och verkar få ca 2A/25v på utgången, vilket känns helt okej! Nu ska jag börja rita upp en PCB och se hur det kommer se ut. Jag har inte börjat skapa en inköpslista än, så har ingen aning om vilken transformator det blir osv. Vad ska jag tänka på där? vilken effekt ska komponenterna klara av?
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Likspänningen blir trafons nominella AC-spänning * √2, det kanske kan hjälpa dig att välja rätt trafo. Toroider har mindre effektförluster.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av opampen »

Om du ska ta ut 25V. 2A så bör du välja en trafo med minst 60VA. Men gärna 80VA eller mer eftersom man får räkna med förlusteffekterna. Spänning 20-24V. AC.

Spänningen från trafon vid 24V. AC ger efter likriktning ca.34V. Det kan vara på gränsen för LM317 med tanke på att nätspänningen kan variera. LM317 klara max 40V.

Det bästa är att använda en trafo med 22V. AC vilket ger efter likriktning 31V. Men det kan vara svårt att få tag på. Själv använder jag 22V. då det gick att hitta sådana för ett antal år sedan.

Bhiab har trafos med 20V.AC och lämpliga effekter vilket kan var ett alternativ.

https://www.bhiab.se/perl/index.cgi

Man får tänka på att det behövs 3-5V. marginal för att LM317 ska reglera.

I övrigt gäller att likriktare och andra komponenter klara mist 2A. En ordentlig kylfläns behövs för transistorerna och 317.

Effekttrissan Q1 rekommenderar jag 2N3055 som är mycket kraftig! En riktig arbets häst. https://www.electrokit.com/produkt/2n30 ... n-60v-15a/ Transistorn Q2 är BD242 ett bättre alternativ. https://www.electrokit.com/produkt/bd24 ... p-100v-3a/

Tänk på när du monterar trissorna och regulatorn att det måste vara en isolator mellan dom och kylflänsen. Då metallkåpan är ledande!

När du gör kretskortet använd gärna ett jordplan.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32629
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Bygga eget spänningsaggregat

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Notera att aggregatet inte går ner till 0V pga ”reasons”. Fundera på om och hur man skulle kunna fixa till det.
Skriv svar