analog effektmätare

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

analog effektmätare

Inlägg av grym »

en sak som jag funderat på ett tag vore en korrekt analog effektmätare

en analog multiplikator, ström gånger spänning, med valbara ström och spännings ingångar med gemensam nolla

någon som provat detta?

för att få korrekta siffror på effekter på låga laster, som ex lysdioder och nätdelar

skall klara 230v in och ner till mA
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32737
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: analog effektmätare

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Elektor har haft en effektmätare i ett projekt för kanske 20-25 år sedan. Jag kan fortfarande ha kvar artikeln iofs. Kort fungerade det så att man mätte strömmen med en strömtransformator byggd som en toroidtrafo med strömledaren genom hålet i trafon.
Det går säkert att göra något som funkar för små strömmar. Får man bara en signal, som korrelerar till strömmen kan man ju förstärka den och ha sig. En bra multiplikator kan ju 1495/1496 vara.
Bjaellerud
Inlägg: 1438
Blev medlem: 28 februari 2016, 16:01:33

Re: analog effektmätare

Inlägg av Bjaellerud »

Skall du mäta effekten på en vanlig 230 V ansluten apparat.
Då kan du konstatera att späningen alltid är samma, dvs 230 v.
Så endast stömmätning räcker.
En amperemeter för växelström, graderad i Watt om man inte bara vill veta srömmen.
1 Amp x 230 v = 230 W. 0,1 A x 230 V = 23 W

Roy
Användarvisningsbild
ajje
Inlägg: 2360
Blev medlem: 12 mars 2010, 16:35:31
Ort: Smedjebacken

Re: analog effektmätare

Inlägg av ajje »

Vill man ha korrekta siffror måste man absolut mäta spänningen.

Dels kan nätspänningen variera +-10%
Dels måste du mäta spänningen för att kunna få fram fasläget på strömmen.
Utan fasläget har du ingen aning om aktiv kontra reaktiv effekt.
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor
Inlägg: 16769
Blev medlem: 16 november 2003, 12:22:57
Ort: i det mörka småland

Re: analog effektmätare

Inlägg av grym »

en riktig effektmätare skall hantera dc med, så strömavkänningsmotstånd och spänning och multiplikation med hygglig bandbredd, ska ju klara switchade nätdelar som ger problem upp till khz
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45270
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: analog effektmätare

Inlägg av TomasL »

Bjaellerud skrev:Skall du mäta effekten på en vanlig 230 V ansluten apparat.
Då kan du konstatera att späningen alltid är samma, dvs 230 v.
Så endast stömmätning räcker.
En amperemeter för växelström, graderad i Watt om man inte bara vill veta srömmen.
1 Amp x 230 v = 230 W. 0,1 A x 230 V = 23 W

Roy
Nja, som Huggis skrev, du får enbart den skenbara effekten, förvisso intressant vid dimensionering av anläggningen, men annars totalt ointressant.
Din formel skall korrigeras enligt följande:
1 Amp x 230 v = 230 W. 0,1 A x 230 V = 23 W
Blir
1 Amp x 230 v = 230 VA. 0,1 A x 230 V = 23 VA
För att få fram den aktiva effekten så behöver man mäta enligt 3-voltmetermetoden, alternativt ett termokorsinstrument.
rikkitikkitavi
Inlägg: 14884
Blev medlem: 21 juni 2003, 21:26:56
Ort: Väster om Lund (0,67 mSv)

Re: analog effektmätare

Inlägg av rikkitikkitavi »

Bjaellerud skrev:Skall du mäta effekten på en vanlig 230 V ansluten apparat.
Då kan du konstatera att späningen alltid är samma, dvs 230 v.
Så endast stömmätning räcker.
En amperemeter för växelström, graderad i Watt om man inte bara vill veta srömmen.
1 Amp x 230 v = 230 W. 0,1 A x 230 V = 23 W

Roy
Jag har 236-238V på alla faserna hemma.

Jag skall omedelbart förhandla med elbolaget om de går med på att räkna min energiförbrukning, där 90% är resistive laster eller nära nog (elvärme, spis, VVB, torktumlare, disk och tvättmaskin) på nominell spänning.

Jag sparar nog en tusenlapp om året på elräkningen då :)

Jag kan köpa att man kontrollerar spänningen en gång eller då och då, och använder den som konstant därefter. Svenska elnät i tätorter är ganska styva. Men hur det ser ut hemma hos folk är en annan sak. En o en halvtkvadratarna räcker ju för att ge spännignsfall vid lite laster.

Men det säger inget om induktiv laster, eller vanligare kapacitiva laster där fasförskjutningen är liten men vågformen ful och distorderad.
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: analog effektmätare

Inlägg av Pen »

Bifogar APC Smart UPS lösning på sann effektmätning. Väldigt smart i mitt tycke med momentan multiplikation.

Spänningen kommer in på AC-OUT2 och strömmen kommer från strömtrafon CT2. Det var länge sedan jag analyserade schemat men om ja nu minns rätt så skapar den övre halvan en PWM signal som är proportionell mot spänningen. Denna får sedan modulera strömmätningen från den undre OP'n så på PWR-OUT får man en PWM med amplitud prop mot ström och puls/paus prop mot spänning. Sedan är det bara att LP-filtrera efter behag för att få effekten.

Insignalen HI-CHG minns jag inte om den ska vara hög eller låg, men det är ju inte så svårt att klura ut.

Det som får mina gråa hår att vitna ännu mer när jag bara kastar en blick är hur det kan bli rätt i båda halvperioderna, men det ska nog bli rätt om man funderar.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
YD1150
Inlägg: 1944
Blev medlem: 29 oktober 2010, 22:41:10

Re: analog effektmätare

Inlägg av YD1150 »

Var en intressant koppling, det blir alltså en kombination av PWM/PAM

Simuleringsresultat i pdf
U_I_multiplier.pdf
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18363
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: analog effektmätare

Inlägg av 4kTRB »

Om du enbart vill mäta aktiv effekt, det är väl det du betalar för, så finns det chip som endast behöver få kring komponenter....
https://www.google.se/url?q=https://www ... oDQxddyQwH
Pen
Inlägg: 207
Blev medlem: 16 september 2006, 09:15:51
Ort: Stockholm

Re: analog effektmätare

Inlägg av Pen »

YD1150 skrev:Var en intressant koppling, det blir alltså en kombination av PWM/PAM

Simuleringsresultat i pdf
U_I_multiplier.pdf
Mina farhågor att den bara mäter ena halvperioden av spänningen är därmed besannade. Nu gör det kanske inte så mycket då halvperioderna numera oftast är lika (inga halvvågslikriktare i elektroniken längre).

Prova att simulera med ett visst inslag av negativa strömmätningar (typ en smula fasförskjutning) under en del av halvperioden - det bör däremot fungera. Men då måste mätt strömingång anpassas så att PWR-OUT inte går mer under 0V än MOSFETens klampade backspänning. Följer man PWR-OUT vidare i schemat så kan man lista ut att max medel på PWR-OUT är ca +0.35V. Det ger ju en viss hint om vad man tänkt sig för max momentant värde också.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar