Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Albireo
Inlägg: 73
Blev medlem: 30 november 2019, 00:29:39

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av Albireo »

Icecap skrev:Det borde vara möjligt att "nudda" kanten av spiken och smälta skallen på det vis.
Det var lite det jag var inne på. Får man bort t.ex. skallen på spiken är brädorna enklare att slita i sär.
Sedan blir det enkelt att få tag på "spiken" och dra ut resten. Så länge "skallen" håller ihop konstruktionen, är den ändå rätt stabil.
Icecap skrev:Med vått trä kring ska det dock en avsevärd effekt till i spolen och med svag koppling mellan spole och spik blir det ytterligare effekt.
Men så stor kyleffekt kommer det nog inte att kunna bli. Ytan mot spiken är ändå ganska liten.[/quote]
Värmen i detta fall kommer "inifrån" inte "utifrån", som om en gassvets skulle användas.
Hade jag fått tag på andra änden av spiken, skulle jag direkt smält spiken med en inverer.
Kan det vara 1KW eller 5kW eller ... som skulle behövas för att "bränna av" spiken?
Icecap skrev:Det är möjligt att göra ...
Tror jag med, därför ställde jag frågan. Men har väldigt liten koll på lämpliga produkter att ev. börja testa.
tecno skrev:Om man nu ska ta vara på virket så ska ju hela spiken ut och detta fixas bara mekaniskt.
Virket är ofta inte så hög kvalité på - innehåller ofta grus eller jord. Om det finns rester kvar av spik, tror jag inte att det blir något problem.
(den får inte gå genom foten / eller utgöra risk för skärskador )
mittkonto skrev:Gör någon form av inverterad press som tar hela plankan på en gång.
Inte helt fel idé. Har en press (men den är dock för smal - just nu...) Ska faktiskt även suga på den tanken.

Eftersom jag siktar på "värdelösa" pallar (som nu går direkt till förbränning) är en försäljning inte lönsam.
1/2 pall är som sagt även sammanfogade med häftor(eller mindre spik)
I dag använder jag "pallvirke" till lite allt möjligt, och det känns inte fel att kasta en bräda.
Den stora fördelen är att brädorna är färdig kapade i lite olika tjocklekar. (Många pallar är gjorda av okänt virke från t.ex. Kina.)

Problemet - som jag ser det - är (som tidigare nämnts) spiken kommer utanför induktionsspolen.
Uppvärmningen måste gå snabbt, men trä leder värme dåligt (det är ev. fukt som leder bättre)
Att använda press - kan fungera, men spikskallen kan inte dras genom brädan utan måste slås tillbaka
(vilket i sig inte är enkelt - spiken har väldigt lätt för att vika sig - kanske man här ska smälta bort själva spiken som sticker ut?)

Finns någon sida som behandlar ämnet "induktions svets" eller liknande? Denna sida kanske är en utgångspunkt Hengxin Science & Technology
En informativ bild på induktion Induction Heating Expert

Nu spånar jag fritt...
Kanske det går att placera en spole på var sin sida brädan (spiken) och samköra spolarna och få den funktion jag söker?
(Har inte analyserat hur nära en mäla/spik är undersidan av brädan)
jihe
Inlägg: 2405
Blev medlem: 24 april 2009, 20:16:03

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av jihe »

Finns det inte tryckluftsdrivna spikutdragare?
E Kafeman
Inlägg: 3238
Blev medlem: 29 april 2012, 18:06:22

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av E Kafeman »

Jo det finns flera olika sorters spikborttagare utöver hammare och brytjärn, både handdrivna typ slaghammare och tryckluftsdrivna.
Exempel: https://iscsales.com/item/air-locker-pn ... l-remover/
GalFisk
Inlägg: 304
Blev medlem: 11 mars 2006, 23:53:11
Ort: Horndal

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av GalFisk »

Om du kan få elektrisk kontakt med spiken, är det betydligt lättare att smälta den med ljusbåge från en svets. Smält huvudet och dra isär pallen med den föreslagna omvända pressen. Att träet blir bränt kommer du oavsett inte undan.
limpan4all
Inlägg: 8195
Blev medlem: 15 april 2006, 18:57:29
Ort: Typ Nyköping

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av limpan4all »

En stadig körnare och en rejäl slägga skapar ett bra "arbetspass" samt är mindre destruktivt än vad hög värme kommer att vara. Men det är ett djäkla jobb. Skulle tro att Hultafors spikutdragare och en bra klohammare är betydligt mindre ansträngande.
larky
Inlägg: 1095
Blev medlem: 7 mars 2007, 07:54:18
Ort: Skellefteå
Kontakt:

Re: Smälta spik - Är induktion en möjlig lösning?

Inlägg av larky »

Smälta med induktion tror jag inte är möjligt, glödga går bra så länge man kommer åt. En glödgad spikskalle skulle nog orsaka mer skada i träet än nytta.
Jag skulle slå ett slag för en "Bahco spikutdragare 38", som jag tycker fungerar bra. Har inte provat på lastpallar, men för panel på hus är det den bästa jag hittat att slita ut spikarna.
Glidhammaren knackar lätt in ena klon i träet och sen är det bara att slita ut spiken.
Skriv svar