Mäta tidvattnet i Vänern

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Lite inspirerad av två youtubevideor började jag fundera på om man skulle kunna mäta hur stor tidvattenförändringarna är i Vänern, Sveriges största sjö.

Jag tänker inte hetta upp lödkolven (löddkolven för dem som bara MÅSTE läsa trådar på sina mobilfeletoner) utan OM det här ska bli ett projekt får det värka fram. Dessutom drar det ihop sig tlll höststormar och vinterkyla.

Om projektet kan vi kanske grovt dela upp det i tre delar:
Del 2 - Sensor för att mäta vattenhöjd, och elektronik kopplad till denna enhet.
Del 3 - Styr- och datainsamlingsdon.
Del 4 - Databearbetning och presentation.
Del 1 - On the beach ... (text till en roman - Neville Shute, kanske??)

Kort, korta tankar om enheterna i rätt ordning:

Del 1 - Blir det en mätstation får den hamna på Dal, alltså nånstans vid södra dalslandskusten (nära Vänersborg). I vattnen utanför är det mycket trafik - lastbåtar och nöjesbåtar - vilka skapar svallvågor, förutom de av vindarna skapade vågorna. Här får man titta på en konstruktion med miniatyrvågbrytare som tar bort det mesta av skvalpet.
Del 2 - Enklast är att låta en laserdiod lysa ner på vattenytan och speglas upp i en fototransistor. På så sätt kan man mäta avståndet till vattenytan, eller förändringen i vattenhöjd.
Del 3 - Batterimatad elektronik och en Arduino vore kanske enklast. Den får läsa av sensorn med lagom jämna mellanrum och spara data för senare analys.
Del 4 - Här skulle man behöva nån sorts fourieranalys. Jag skrev ett enkelt BASIC-program en gång i tiden men en enkel fourieralgoritm. Med den kunde jag återställa en sinusvåg trots att jag kryddat den med brus av samma eller högre amplitud. Alltså får Arduinon kopplas upp till en dator, tömmas på data vilken utsätts för avancerade analyser och visas som grafer eller en tabell vilken jämförs med en tidvattenbstabell.

Jag kommer att titta på det här lite då och då. Men till nästa vecka kommer INGET att vara klart för test.

Videor:
https://www.youtube.com/watch?v=WdDPlFKqALo

https://www.youtube.com/watch?v=qg4MMyd7KCY

Frågor på det?
Castor
Inlägg: 1989
Blev medlem: 24 mars 2012, 13:03:49

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av Castor »

Varför? :humm:
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Jag hävdar att appen ViVa ger oss mycken information. Snackade om den i Basdtun idag när Gra.. Gubbarna tjafsade om det var 10 eller 11 grader i vattnet! Vad känner kroppen?
Det sitter helt i knoppen. Man skall bara passa sig när det är nyis, den är skarp!
Gimbal
Inlägg: 7931
Blev medlem: 20 april 2005, 15:43:53

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av Gimbal »

Eller så laddar du ner appen ViVa och kollar in sjöfartsverkets egna mätstationer när helst andan faller på.

I vilket fall så kan det nog bli svårt att avgöra vilket/vilka fenomen som bidrar till en vattennivåändring. Vinden är en stor orsak, hur mycket de för tillfället tappar ut i Göta älv är en annan, och hur mycket som rinner in uppifrån, oxå regn då förstås. Men mest brukar nog vinden står för. Det är oftast högre nivå på den sidan av sjön som det blåser åt.

Man kan se nivån på webben också, http://www.sjofartsverket.se/karta välj "ViVa - Vind- och vattenståndsinformation"

Edit, för långsam.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Ja, jag är gammal, men fortfarande snabb! ;-) Men det är bra med flera källor till information så slipper folk uppfinna hjulet igen! Tack.
SeniorLemuren
Inlägg: 7812
Blev medlem: 26 maj 2009, 12:20:37
Ort: Kristinehamn

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av SeniorLemuren »

Tror inte du kan mäta detta. I filmerna mäter man sjön Michigan som ät 10 ggr större än Vänern och dessutom finns där en liten trängre passage mellan 2 delar av sjön som kan ge en viss dämningseffekt. Samtidigt som föregående talare påpekar att vinden, hög och lågtryck, samt tillrinning och avtappning från kraftverken påverkar i stor grad. Speciellt vinden kan ju vara periodiskt växlande och svårbedömd (sjöbris, landbris).
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av 4kTRB »

Får du prylarna att fungera kan du doppa dom i Vättern. Det ska finnas en våg som går mellan norr och söder och sedan tillbaka igen. Vore intressant om någon kunde detektera och analysera den.
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Min fundering var OM man kunde mäta något som antydde påverkan av Månens (och Solens) gravitation.

Varför? - för att platthuvudena (knasfolket som tror jorden är platt) menar på att tidvattnet beror på elektromegnestism. Havsvattnet är salt och elektriskt ledande och kan därmed påverkas av samma mystiska elektromagnetiska krafter som får solen och månen (och antimånen) att röra sig några mil ovan för jordskorpan.

Kort - för att se OM man kunde få någorlunda vettiga resultat. Finns det variationer borde man kunna filtrera fram dem och jämföra med månens (och solens) positioner.
Användarvisningsbild
Lennart Aspenryd
Tidigare Lasp
Inlägg: 12607
Blev medlem: 1 juli 2011, 19:09:09
Ort: Helsingborg

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av Lennart Aspenryd »

Märklikt nog talave vi omdessa rörelser i bastun idag! Vi har utsikt över Öresund, och kan allt om flöden!
Men inte när det gäller nollprocentigt förstås.! ;-)
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Det är väl ett bra motto de har i Mythbusters - Failure is also an option.

Det här handlar inte om att ot allt vetande, mot den samlade vetenskapliga expertisen, anstränga mig att, bara för att alla säger att det inte går, misslyckas. För samtidigt kan det ju vara intressant och se vad som går att mäta (små variationer i en stor pöl av vatten) och att extrahera data ur mätningarna (en lämplig transform som filtrerar bort brus). Jag ska ju inte elda upp integrerade IC-kretsar genom att högaktningsfullt skita i gränsvärdena.
Användarvisningsbild
4kTRB
Inlägg: 18394
Blev medlem: 16 augusti 2009, 19:04:48

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av 4kTRB »

Om du mäter på något stort, en båt tex, så filtrerar den bort de mindre vågorna.
kodar-holger
EF Sponsor
Inlägg: 920
Blev medlem: 26 maj 2014, 12:54:35
Ort: Karlskoga

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av kodar-holger »

Klart det går. Kunde man mäta gravitationsvågor så kan man väl mäta tidvatten i vänern. Men jag misstänker att signalerna är ungefär lika långt ner i bruset som i LIGO.

Om jag tänker rätt bör du hitta två punkter i öst-västlig riktning. Yttre bodane och Sjötorp kanske. Sampla en gång i kvarten under ett år och FFT på det. Tänk på att du måste ha ett analogt filter som skär av allt med en periodtid kortare än 30 minuter i så fall. :rofl
Användarvisningsbild
HUGGBÄVERN
Tidigare soundbrigade
Inlägg: 32775
Blev medlem: 23 augusti 2006, 22:44:11
Ort: Lilla Paris
Kontakt:

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av HUGGBÄVERN »

Ett år .... många batterier blir det.

Jag tror inte man kan hitta tidvattensvågor av bautatyp i Vänern, alltså vågor i grandios skala och som forsar nerför Göta Älv eller Lidan, men det hade ju varit kul om man hittat en sådan våg.

https://www.youtube.com/watch?v=t5d3nD0c1IE
Användarvisningsbild
sodjan
EF Sponsor
Inlägg: 43178
Blev medlem: 10 maj 2005, 16:29:20
Ort: Söderköping
Kontakt:

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av sodjan »

Om du mäter över en tillräckligt lång tid så kan du kanske filtrera och hitta
en period i nivåändringarna som sammanfaller med månens omlopp. D.v.s.
filtrera bort ändringar genom lufttryck, vindar, nederbörd o.s.v. Man bör
kanske även mäta på båda sidorna och jämföra...
guckrum
Inlägg: 1691
Blev medlem: 19 juni 2012, 09:04:27
Ort: Lund

Re: Mäta tidvattnet i Vänern

Inlägg av guckrum »

Jätteintressant projekt! Ju fler sampel desto bättre, gärna över flera (mån)-perioder och helst med jämna tidsintervall. Om man till att börja med antar att alla störningar är oberoende känns problemet enklare. Kör hårt och dela gärna datan!
Skriv svar