Hemgjort labbaggregat

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Toppen Platis ! :tumupp:
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Platis levererade pålitligt en toroid + lite extra godsaker, tack Platis ! :tumupp:

Edit : testat den nu, och obelastad ger den 28.5 VAC
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Fått hem en digital panelmätare och testkört den, drivspänningen på den är 4-30 V, kopplar man enligt diagram 2 så visar inte mätaren rätt ström eftersom drivspänningen/strömmen tas från samma krets. Vid koppling enligt diagram 1 visas korrekt ström, men den tål max 30 V matning så ett lämpligt sätt att ta ner spänningen till den nivån eller under måste till. Jag hade alltså tänkt "tjyva" ström från huvudlindningen i aggregatet.
panelinstrument.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Men som sagt du ska ha en egen nätdel till instrumentet! Galvaniskt åtskilt med en egen trafo och spänningsstab på t.ex. 12V. Så du inte blandar i hop drivspänningen för instrumentet och den spänning/ström du ska mäta.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Någon form av betatest gjord med L200, hittade en adapter i bråten, 24 VDC 2 A. Med visade uppkoppling funkar både variabel spänning och variabel ström bra, spänningen kollade jag på multimetern bara och strömbegränsningen med en 12 V 1.25 A lampa. Spänningen gick ner till ca minimum 2 V och upp till ca 17 V maximum och spannet på potentiometern gällande strömbegränsning blev väldigt komprimerad. Efter ett tag blev L200 så knallhet att den slutade leda (har ingen kylfläns).
Några frågetecken :
* Kan man skippa att bygga en egen PS och använda denna adapter ? (ska kolla ripplet på den imorgon).
* Är ett mediokert hembygge överhuvudtaget värt att satsa på med tanke på GastonDevilles varningar ?
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Vilken adapter? Du får titta på den om den är stabbad?

Men oavsett det kan du ju inte jämföra så! En adapter har man ju inte som labbaggregat normalt sätt!

Det klart att det är värt att bygga ett eget labbaggregat. Vad varningen gällde var ju att ha en bra pott som inte slits sönder och ger en felaktig utspänning!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Den här beställd, samt ett gäng 3A-dioder

2019-12-14.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Bra kylare!

Den passar för L200!
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Kanske kan få fart på det här projektet nu då :) Eftersom det är mitt första större bygge tänkte jag hålla det keep it simple :) Det blir enligt schemat på första sidan i den här tråden. Trafon från Platis ger 28.5 VAC obelastad, vilket ger 40.3 VDC. Likriktaren tar 0.7 V så då är vi nere i 39.6 VDC, eventuellt slänger jag dit en diod till så kommer vi under 39 V. Med potentiometer R3 på 10K och R4 på 859 Ω (tar värdet närmast över i E-serien) får jag en utspänning på 35 V. Det borde vara inom L200:ans arbetsområde att inte "ta" mer än ≈ 4 V. Jag ligger ju lite på gränsen och undrar hur spikarna på elnätet ser ut, L200 klarar ju 60 V i några ms, men "normalt" 40 V. Sen gör jag som Glenn gjorde och tar ner utspänningen med 3 dioder tror jag (mycket dioder här :lol: ) Då får jag en lägstaspänning på 2.85-2.1 = 0.75 V. Detta eftersom det kanske blir aktuellt att ladda en 1.2 voltsackumulator nån gång. Kommer det här att gå iland ? Mitt kommersiella aggregat går bara upp till 16 V men lämnar däremot ut 3A. Så den större spänningen här kan komma till nytta ibland + att jag sen får möjlighet till dubbelmatning.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Du kan naturligtvis få ut 35 V. men L200 kommer inte reglera så bra men beroende på hur mycket du belastar kretsen och hur kraftig trafon är kommer 25-30V. vara rimligt med god reglering.

Den trafo du kommer använda är 24V AC. Tomgångsspänningen är alltid högre. Så spänningen kommer vara lägre än 28. V. när den belastas.

Men vist man ligger ju på gränsen som vi har diskuterat tidigare. Dessa regulatorer tål inte så värst många volt över max.spec. Men använder du dioder efter likriktningen som en nödlösning så borde det gå bra!

Spikar på nätet borde L200 klara men beroende på vart man bor kan nätspänningen vara något högre än om man bor långt ut på linjen från inkommande matnings station. Sen kan nätspänningen variera på dygnet. Kvällar och nätter kan spänningen gå upp något jämfört på eftermiddagen då alla spisar, ugnar mm. är igång när folk ska laga middag.

Om du ska koppla dioder efter regulatorn för att få ner ut spänningen kommer det bli spänningsfall i dioderna. Vilket kan påverka regleringen. En ide´är att ha en omkopplare så du kan ta bort dioderna när du vill ha högre spänning och inte är tvungen att ha dom inkopplade.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Har ont om metallskruv och muttrar hemma, men hittade faktiskt ett par, så nu är L200 fastspänd på kylflänsen. En av godbitarna Platis skickade med var en konding på 10 000 µF, det bör vara fullt tillräckligt som filterkondensator. Jag har tänkt byggt detta labbagg på vero, så det blir ett hantverk att koppla in en sån stor konding, den får placeras bredvid. L200 hamnar en bit upp i luften på kylflänsen, så tråddragning till benen ska ske där. Egentligen måste designen av lådan göras parallellt med elektroniken.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Sömnlös natt….vad passar då bättre än elektronikpraktiserande....byggt klart likriktarbryggan + filterkondingen, den ger 38.3 V ut obelastad, fina fisken, 3-ampere-dioderna ger marginal, tände en 48 V 1.25 A lampa, gick bra. Glad och nöjd nu, men retar mig på att jag darrar när jag tänker att jag inte ska darra, och en tredje arm vore bra för oss elektroniker :mrgreen:
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Du kan ju också montera L200 lite längre ned om du borrar ett hål så regulatorn kommer kant i kant med kortet förutsatt att du ställer kylflänsen på högkant förstås. Då slipper du dra extra ledningar ned till kortet. Hur har du tänkt där?

När du monterade L200 så har du väl tänkt på att sätta en isoleringsskiva mellan kylaren och L200? Annars kommer L200 leda spänningen i kylaren. Vet inte vilken pinne som ligger kopplad till kåpan. Men det bör vara en isolering mellan i allafall.
Användarvisningsbild
Hobbyisten
Inlägg: 2531
Blev medlem: 3 december 2017, 22:55:25

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av Hobbyisten »

Det var nytt för mig opampen att kåpan är kopplad till ett av benen. Jag tänker då som så att det som isolerar strömmässigt också isolerar värmemässigt ?
Att fästa regulatorn direkt på verot med 3-punktslödöar verkar ogörligt, dessutom när L200 har grövre ben än verons hål. Så min lilla uppdatering för kvällen är att jag lött fast trådar till L200'ans fem ben och börjat dra dessa trådar till verot. Jag vet inte vad trådarna är gjorda av, de har inte kopparfärg utan stålfärg, kanske nån kan upplysa mig ? Dock körde jag 2A genom dem med det kommersiella labbagget ett tag, så jag tror de är tillfyllest. Jag tänker också som så att bäst värmeavledning måste ske om regulatorn sitter mitt på kylflänsen. De ynka färgade potentiometrar jag tänkt använda till spänning och ström verkar så klena att jag kanske sätter dit två vanliga vridpotentiometrar istället, jag gissar att det finns standardknappar man kan trä på dem ?! Panelinstrumentet har tyvärr inte olika färger för spänning och ström som utlovat, men då electrokit krediterade kostnaden för den så kör jag på den jag fick. Jag sätter komponenterna på kopparsidan av verot denna gång eftersom 3A-dioderna har så grova ben att de inte går ner i hålen.
opampen
Inlägg: 1766
Blev medlem: 16 november 2013, 18:59:54
Ort: Stockholm

Re: Hemgjort labbaggregat

Inlägg av opampen »

Kablarna kan vara förtent koppar? Är det flerkardeliga?

Det finns standard knappar som passar för 4 mm eller 6 mm. pottarna.
Skriv svar