Få hjälp / tips om kapsling.

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Klas-Kenny »

Kolla även på 3D print, med lite häftigare teknik så kan man få väldigt bra kvalité som kan duga för många produkter.

Tex. SLS. Visst är styckepriset högt jämfört med formsprutning, men man måste ändå upp i ganska många innan man printat upp en verktygskostnad.

Vill du få en hum om priser så kolla typ Shapeways, de har online-kalkylator där du direkt kan få fram pris på såväl olika typer av 3D-printade delar, som verktyg och en batch formsprutade delar.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Tack. Absolut. Jag är inte alls emot 3d print så länge det ser fint ut och inte blir snordyrt
gkar
Inlägg: 1453
Blev medlem: 31 oktober 2011, 15:28:29
Ort: Linköping

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av gkar »

Kul!

Är det crowdfundingprojekt och du som levererar så är det du som tar ansvar för CE-märkningen, så gör rätt från början så att det inte kostar i onödan.
Se till att välja lämpliga plastmaterial så att du uppfyller lämplig flamklass.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Som sagt. Allt som har med CE märkning etc är inte rimligt att gå genom om man säljer på sin höjd ett par hundra enheter. Jag håller med dig helt men det är inte möjligt helt enkelt.
Användarvisningsbild
Teknikern
Inlägg: 6973
Blev medlem: 29 juni 2007, 14:09:48
Ort: Sköldinge

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Teknikern »

Är det någon typ av standardkapsling som inte ska innehålla fästen eller annat "lull-lull" så hör med dom som har plastsprutor, det kan ju redan finnas verktyg som är användbara för din produkt och som ligger på hyllan.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Tyvärr inte standard kapsling. Man tappar lite stinget om jag ska vara ärlig. Så många parametrar och möjligheter.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11292
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av Klas-Kenny »

newbadboy skrev:Som sagt. Allt som har med CE märkning etc är inte rimligt att gå genom om man säljer på sin höjd ett par hundra enheter. Jag håller med dig helt men det är inte möjligt helt enkelt.
Så skulle det till viss del kunna vara, att det är orimliga kostnader att göra allting helt by the book.
MEN, min åsikt är att du ändå bör göra vad du kan för att faktiskt uppfylla kraven, även om du kanske inte kan verifiera allt på rätt sätt genom provning.

Ta reda på vilka direktiv som applicerar på din produkt och gör vad du kan för att uppfylla dem. En sådan sak som flamklass på kapsling kan du ju enkelt uppfylla utan dyr provning. Läs igenom CE-direktiven, kolla upp lämpliga harmoniserande standarder och möjligen köp några standarder du behöver, några tusen kan du gott lägga för att göra rätt för dig.

Och vad gäller EMC så ordentligt med filter och skydd där det behövs, det gör även din produkt bättre.

Bara för att man kanske tvingas ta lite genvägar runt CE-märkning så behöver man inte helt skita i alla krav som finns.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Det däremot är en annan sak. Produkten jag lämnar ifrån mig kommer vara kosher i de flesta emc avseenden. Den kommer dock inte ha officiell godkännande. Rohs kommer inte vara uppfyllt.

Håller på och utreder kapsling i fräst alu. Det lär ju def vara flammsäkert.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av TomasL »

Då får du faktiskt inte sälja den.
Du SKALL uppfylla samtliga krav i de applicerbara direktiven. Vare sig du gillar det eller inte.
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Ja och nu börjar tråden balla ur i typiskt EF anda.

Ni har rätt i sak och jag håller med men
jag har skrivit varför det inte är rimligt. Kan ett fåtal av er inte ta det till er kan jag inte förklara bättre.

Hur många av produkterna på crowdfundsidorna är emc klara tror ni. Det är iof ingen ursäkt men det är fakta. Utöver detta kan jag sälja produktens som labb/testutrustning och därmed slippa emc kraven.

Kan vi släppa detta nu pls!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av TomasL »

Vaddå, balla ut, du menar att pga att du har en "crowd-funded" produkt, så skall du kunna marknadsföra den, utan att behöva anpassa dig till de lagar och regler som gäller.
Skäms.
Vill du sälja din produkt så skall du uppfylla alla regler och krav, det får du liksom ta med i beräkningen när du gör din budget.

Bara för att du är amatör etc, så friskriver du dig inte från gällande lagar och regler.

Det är fullständigt ointressant hur många som klarar kraven eller inte, tyvärr saknar ju myndigheterna resurser för att plocka in dessa.
På ett sätt var det bra på gamla s-märkningstiden, då kostade det en halv mille eller mer oavsett om du var amatör eller inte, sålde en miljon exemplar eller bara ett exemplar.

I dag behöver det inte kosta någonting, om man gör rätt från första början.

Så, gör om, gör rätt.

Och nej, EMC-kraven gäller även Labb/testutrustning
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Läs nedan ang tex labb/testutrustning, skulle eg sagt utvecklingsverktyg kanske. https://www.raspberrypi.org/blog/compliance-testing/

Och nej jag skäms inte.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av TomasL »

Suck, ännu en som gillar att fuska, tyvärr.

En undring, om du läst min tråd, anmäla eller inte, vad tycker du?
Användarvisningsbild
newbadboy
Inlägg: 2426
Blev medlem: 16 september 2006, 19:16:28
Ort: Landskrona
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av newbadboy »

Vilken tråd?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Inlägg: 45168
Blev medlem: 23 september 2006, 23:54:55
Ort: Borås
Kontakt:

Re: Få hjälp / tips om kapsling.

Inlägg av TomasL »

newbadboy skrev:Läs nedan ang tex labb/testutrustning, skulle eg sagt utvecklingsverktyg kanske. https://www.raspberrypi.org/blog/compliance-testing/

Och nej jag skäms inte.
Utvecklingsverktyg är i princip rena kretskort, utan kapsling, då kan du möjligtvis eventuellt klara dig undan EMC, dock inte ROHS WEE, och LVD.
Men eftersom du funderar på en kapsling, så är det inte ett utvecklingsverktyg längre.
Skriv svar